Iako 2023. godina više nije toliko mlada vrijeme je za povratak u prošlost i GOODTALKING pregled filmova koji su obilježili prošlu godinu. Donosimo Vam nekoliko naših favorita…
DVOSTRUKA PRIJEVARA (Heoyil kyolshim)
Posljednjih godina iz Azije (najčešće Južne Koreje) redovito dolaze film (ili filmovi) koji pripadaju u sam vrh najboljih godišnjih ostvarenja. Iznimka nije 2022. godina – “Dvostruka prijevara” film je za koji je južnokorejski redatelj Chan -wook Park (“Oldboy”, “Simpatija za gospođu Osvetu”, “Stoker”…) osvojio nagradu za najboljeg redatelja na prošlogodišnjem festivalu u Cannesu. Priča o policijskom detektivu iz Busana Hae-junu koji preuzima istragu o smrti muškarca poginulog tijekom penjanja na visoku planinu ima sve ono što krasi mnoge filmove snimljene u Južnoj Koreji – zanimljivi, slojeviti likovi, napetost, nevjerojatna lakoća kombiniranja žanrova…. da, “Dvostruka prijevara” jedan je od najboljih filmova prošle godine kojeg ne treba izbjegavati čak i ako ostvarenja iz Azije nisu Vaš prvi izvor.
NA ZAPADU NIŠTA NOVO
“Netflix” filmovi koji su iskočili u prvi plan zbog ove godine (prije svega zbog ogromnih ulaganja i milijuna sati koje su korisnici proveli gledajući naslove kao što je Sivi čovjek ) najblaže rečeno su…generički, neuzbudljivi i lako zaboravljivi. No, neki filmovi iz “Netflix” produkcije s manje milijuna sati gledanja zaslužuju puno više pažnje. Jedan od njih je i “Na zapadu ništa novo” nova adaptacija istoimenog romana Ericha Marie Remarquea. Priča prati Paula Baumera i njegove suborce čija se uvjerenja i romantiziranje rata brutalno sudara s svakodnevnim stradanjima i blatom i krvlju okupanim rovovima. “Na zapadu ništa novo” je realistična ratna priča, vizualno film izgleda sjajno – treba spomenuti kako je “Na zapadu ništa novo” njemački kandidat za “Oscara”. Iako nominacije još nisu objavljene čini se ne samo kandidat već i favorit za nagradu…
KRIMINALKA EMILY (Emily The Criminal)
Poput kinematografije Južne Koreje tako i svetište američkog nezavisnog filma, festival u Sundanceu svake godine izbaci više zanimljivih naslova. “Kriminalka Emily” premijeru je doživjela upravo na spomenutom festivalu – u domaćim kino dvoranama film nije doživio premijeru, ali se može pronaći u virtualnim videotekama. Priča o Emilym prezaduženoj djevojci koja krene putem kriminala (i tamo se dobro snalazi) govori, između ostalog, o naličju američkog društva na više razina. Redatelj i scenarist John Patton Ford vješto kombinira socijalnu dramu s elementima trilera i donosi priču koja vješto izbjegava klišeje. I da, Aubrey Plaza je izvrsna u glavnoj ulozi….
MOONAGE DAYDREAM
Uz dozvolu obitelji redatelj i scenarist Brett Morgen u “Moonage Daydream” je ugradio niz prvi puta objavljenih snimaka Davida Bowieja, umjetnika preminulog 2016. godine. Film je predivna psihodelična posveta pjevaču praćena njegovim komentarima i razmišljanjima. “Moonage Daydream” je narativno neuredan i razbarušen, pomalo i kaotičan, ali i beskrajno dopadljiv, prepun boja i detalja iz Bowiejeve karijere. Film je, prije svega, namijenjen obožavateljima lika i djela preminulog umjetnika…a njih je…veliki broj.
THE BATMAN
Nevjerojatna se količina bijesa, podcjenjivanja pa i uvreda slijevalo mjesecima uoči premijere novog filma o Batmanu. Glavna i, većinom, jedina meta bio je Robert Pattinson – razlog je bio glumčeva uloga u “Sumrak” serijalu. Bez obzira što je Pattinson između “Sumraka” i oblačenja kostima čovjeka šišmiša nanizao više zanimljivih glumačkih izvedbi nastupajući u flmovima poznatih i priznatih redatelja (Nolan, Eggers, Gray, braća Safdie, Cronenberg…). Na kraju priča je imala sretan završetak – Pattinson se izvrsno snašao u ulozi mladog Brucea Waynea – “The Batman” je postao jedan od najvećih kino hitova godine. Iako je trajanje filma nešto manje od tri sata film se gleda bez problema i vrijeme brzo prolazi. Matt Reeves je kreirao nekoliko izvrsnih akcijskih scena, priču o Batmanu prikazao iz nove perspektive. Paul Dano jezivo uvjerljiv kao The Riddler, Colin Farrell neprepoznatljiv u ulozi Oza…Nastavak je potvrđen.
FABELMANOVI (The Fabelmans)
U godini koja je nedavno završila saznali smo kako izgleda kada Steven Spielberg snimi film o….Stevenu Spielbergu. “Fabelmanovi” su inspirirani događajima iz filmaševa djetinjstva i tinejdžerskih dana te podjednako dobro funkcionira na dvije razine. Prva je obiteljska priča, tajne koje se ne mogu sakriti i koje u konačnici dovode do raspada Fabelmanovih. Druga je razina mali Sammy i njegovo upoznavanje te odrastanje uz film. Film koji postaje njegova strast i posao. Vrlo dobro glumačku ekipu predvodi Paul Dano i Judd Hirsch (briljantna epizoda). I da, kraj filma je…pravi filmski…
TOP GUN: MAVERICK
Dugoočekivani nastavak filma iz 1986. godine nadmašio je očekivanja i, ako pitate pisca ovih redaka, nadmašio prethodni film. Ekipa filma predvođena redateljem Josephom Kosinskim i neuništivim Cruiseom donijela je u kino dvorane filmski paket ispunjen akcijom, emocijama, nostalgijom i akterima važnim za stvaranjem prvog filma koji više nisu među živima (prije svih redatelj Tony Scott). Maverick je u potrazi za iskupljenjem i pokušava parirati novim generacijama, njegov susret s Icemanom je…ha, tko je gledao film zna o čemu se radi. Film je, većinom, lišen političko-vojnih konotacija jer protivnici vrhunskih pilota nisu imenovani odnosno ne pripadaju niti jednoj poznatoj nam vojnoj sili. Uz sve navedeno palac gore za nastavak je podigla i kino publika o čemu svjedoči i velika zarada na svjetskim kino blagajnama.
TROKUT TUGE (Triangle of Sadness)
Novi film švedskog filmaša Roberta Ostlunda u centar je šire domaće filmske javnosti došao nakon što je Zlatko Burić nagrađen za ulogu Dimitrija od strane Europske filmske akademije (film je također osvojio nagradu u kategorijama najboljeg filma, scenarija i najboljeg redatelja). Nagrade su potpuno zaslužene – priča o klasnim razlikama na krstarenju (društvo na krstarenju je doista iznimno živopisno) ismijava mnoge, ali se humor sudara s ozbiljnim temama. Zabavnu, britku i inteligentnu (u trenucima i tešku za gledanje) filmsku priču krase i vrlo dobre glumačke izvedbe (uz spomenutog Burića u filmu gledamo i Woodyja Harrelsona, Charibi Dean, Harrisa Dickinsona, Amandu Walker….
AVATAR: PUT VODE (Avatar: The Way of the Water)
Ako je “Top Gun: Maverick” bio dugoočekivan što tek napisati za nastavak “Avatara”. Godinama James Cameron radi ne na jednom već na četiri (!!!) nastavka i puno je pitanja bilo u zraku. Može li tvorac blockbustera koji su pozivnica za odlazak u kino još jednom ponoviti uspjeh prvog filma? Koliko su silne odgode utjecale na vrijednost nastavka? Odgovori su stigli krajem 2022. godine – za Camerona problema nema. Trosatni filmski spektakl doista je vrhunski filmski, ali i kino doživljaj. Vizualno raskošan i teško dostižan u tehničkim detaljima, nabijen akcijom i pustolovinom, nevjerojatno intenzivan ( u redu, priča je nešto skromnija s obzirom na trajanje filma) i emotivan “Avatar: Put vode” je, uz “Mavericka” vratio brojne ljubitelje filma u kino i pokazao kako i danas blockbusteri mogu biti smješteni izvan superjunačkih filmskih svjetova.
POSLIJE SUNCA (Aftersun)
Ljubitelji filma kojima skupi blockbusteri nisu prvi izbor posljednjih su godina navikli na oznaku A24 – riječ je o američkoj filmskoj nezavisnoj kompaniji koja je posljednjih godina isporučila (distribucijom i proizvodnjom) niz drugačijih, malih- velikih filmova. Jedan od njih dogodio se i 2022. godine – riječ je o debitantskom dugometražnom projektu škotske scenaristice i redateljice Charlotte Wells pod imenom “Poslije sunca”. Radnja filma (inspirirana autoričinim doživljajima iz djetinjstva) zapravo je, većinom, prikaz odnosa između o jedanaestogodišnje djevojčice Sophie i njezinog oca Calluma tijekom odmora u Turskoj. Kraj odmora znači i kraj druženja Sophie i Calluma jer se djevojčica vraća majci koja je razvedena od Calluma. “Poslije sunca” satkan je od uspomena na oca, sanjarenja, stvarnosti i mašte. Film sadrži nekoliko scena koje se ne zaboravljaju lako – baš kao i “Poslije sunca” jedan od najboljih filmova prošle godine.
STRIC
Godina 2022. , posebno njeni posljednji mjeseci bili su bogati domaćim premijerama – bilo je tu uspješnih i manje uspješnih filmova, neki su postali i blockbusteri s obzirom na gledanost (naravno u domaćim okvirima) no “Stric” je film kakav se rijetko može vidjeti kada je o domaćem filmu riječ. Utjecaj Hanekea, Lanthimosa pa i Jordan Peelea mogu se vidjeti u radu redateljskog dvojca Kapac/Mardešić – film koji ostavlja prostora za različite interpetacije, film o kojem se razgovara dugo nakon izlaska iz kino dvorane. Vrlo dobru glumačku ekipu predvodi sjajni Miki Manojlović u ulozi…Strica.
NEŠTO KAO HONORABLE MENTION:
- ELVIS
- SJEVERNJAK
- Sve u isto vrijeme
- PLAVUŠA
- Annette
- SIGURNO MJESTO
- PRILIKA ŽIVOTA
- Pinokio (Guillermo Del Toro)
- Idemo, idemo
Odgovori