RECENZIJA: FABELMANOVI – ljubavno pismo filmu Stevena Spielberga

REDATELJ: Steven Spielberg

GLAVNE ULOGE: Gabriel LaBelle, Michelle Williams, Paul Dano, Seth Rogen, Judd Hirsch

TRAJANJE: 151 minuta

NAZIV ORIGINALA: The Fabelmans

“Filmovi su snovi koje nikada nećeš zaboraviti.”Mitzi Fabelman

Postoje trenuci u životu, poslovnom i privatnom sasvim je svejedno, kada se čovjek posveti stvarima, ljudima ili poslovima koje, iz raznih razloga, nije mogao (ili stigao) realizirati. Takve filmske trenutke, trenutno, čini se živi Steven Spielberg. Posljednji redateljski projekti jednog od najvažnijih i najutjecajnijih filmaša u povijesti sedme umjetnosti sugeriraju kako je Spielberg odlučio (redatelj će uskoro proslaviti 76. rođendan) nadoknaditi propušteno. Prošle je godine Spielberg potpisao novu verziju “Priča sa zapadne strane” (realizaciju nove verzije popularnog mjuzikla Spielberg je planirao desetljećima) – ova je godina, kada je o Spielbergu riječ, rezervirana za njegov, vjerojatno, najosobniji film (redatelj, scenarist i producent). Njegovo ime je “Fabelmanovi”.

Sjećate se prvog odlaska u kino? Prvog film kojeg ste gledali na filmskom platnu? Sjećate se trenutka kada je gledanje na velikom platnu postalo dio Vašeg života? Dok razmišljate o Vašim prvim kino iskustvima u uvodnim minutama “Fabelmanovih” gledamo prvi susret s kinom dječaka Sammyja Fabelmana. Godina je 1952 – roditelji Mitzi i Burt odlučili su šestogodišnjeg Sammyja prvi puta odvesti u kino (film koji se prikazuje je “Najveća predstava na svijetu” redatelja Cecila B. De Millea). Nakon izlaska iz kina više ništa u dječakovom životu neće biti isto – film, odnosno snimanje filmova postaje dječakova strast i radost. Život.

“Fabelmanovi” su polu-autobiografska priča o odrastanju Stevena Spielberg. Članovi obitelji Fabelman su izmišljeni, ali su inspirirani članovima obitelji Spielberg. U kojoj je mjeri Spielberg uspomene na odrastanje i prva filmska (redateljska) iskustva prenio na film teško je odgonetnuti no neki se detalji “Fabelmanovih” mogu vrlo lako pročitati kao stvarni događaji iz redateljevog života (npr. razgovor u hodniku škole tijekom maturalne zabave, “E.T” je preslika nekih događaja u “Fabelmanovima”, prvi kratkometražni radovi malog Sammyja snažno podsjećaju na kasnije dugometražne hitove Stevena Spielberga…). Spielberg je svoju poluautobiografiju realizirao kroz motive koji su (kao i odrastanje Sammyja) neraskidivo povezani. Prvi je priča o obitelji Fabelman dok se druga odnosi rijetko viđenu, efektnu i emotivnu, posvetu sedmoj umjetnosti.

Obitelj Fabelman je spoj (ili sukob?) znanosti i umjetnosti. Otac Burt uspješni je kompjuterski inženjer, priznat i poznat u poslu. Majka Mitzi je pijanistica zaljubljena u umjetnost – Mitzi, za razliku od Burta, vlastite umjetničke potencijale nikada nije uspjela u potpunosti realizirati. Uz malog Sammyja dio obitelji su njegove sestre kao i stric Benny, Burtov kolega koji je postao članom obitelji, ali nije u rodu s Fabelmanima. Da, suprotnosti se sudaraju i privlače u “Fabelmanovima” – međutim, mogu li suprotnosti preživjeti iskušenja koja im život donosi?

Neki drugi redatelj svoja bi sjećanja na odrastanje obojio veselim tonovima, slatkastim detaljima koji kupuju gledatelja. No, Spielberg nije taj – iako “Fabelmanovi” sadrži scene bezgranične obiteljske ljubavi i podrške, priča o odrastanju Sammyja emotivna je i duboko intimna filmska, ali i životna priča u kojoj je sretan završetak teško dostižan cilj. Razlike između roditelja utječu na čitavu obitelj – iako Mitzi i Burt obožavaju djecu, razlike između njih postaju (pre)velike i urušavaju čitavu obitelj. Razlika između znanstvenog i umjetničkog pristupa mogu se vidjeti i na odnosu prema Sammyjevoj strasti prema filmovima. Majka i otac podržavaju sina, ali za oca ljubav prema sedmoj umjetnosti je tek hobi dok majka razumije Sammyjevu ljubav prema filmu koja je postala dječakova opsesija i učinit će sve kako bi dječak snimao filmove i ostvario snove. Čudnom igrom sudbine upravo će snimanje filmova Sammyju otkriti obiteljsku tajnu koja nikada neće nestati u prošlosti već će odrediti budućnost obitelji…

Izvrsnost oca u poslu jedan od razloga selidbi obitelji Fabelman. Tijekom promjena adresa Sammy i čitava obitelj Fabelman susreće se s nekoliko vanjskih problema izvan kruga obitelji. Posvetio je Spielberg dio filma i antisemitizmu s kojim se sudario Sammy, ali je film čitavim trajanjem, bez obzira na obiteljske i ostale probleme koji muče Fabelmanove, ispunjen humorom. Vizualno film izgleda sjajno (za taj dio je zaslužan Janusz Kaminski kućni majstor od fotografije Stevena Spielberga) i sadrži nekoliko briljantno režiranih scena koji naglašavaju važnost trenutka koji se događa pred gledateljem (npr. trenuci kada Sammy otkriva razornu obiteljsku tajnu).

“Fabalmanovi” su rijetko viđena posveta filmu, ali i svima koji vole sedmu umjetnost (nećemo svi postati Spielberg, ali filmovi su dio naših života). Redatelj detaljno, s puno emocija i razumijevanja prikazuje trenutke kada film postaje jedan od najvažnijih detalja u životu glavnog junaka (odnosno samog Spielberga). Kako Sammy postaje stariji tako i njegova strast za snimanjem postaje sve ambicioznija – gledatelj prati kako mladi filmofil montira, radi s glumcima, stvara specijalne efekte…stvara pokretne slike koje život znače. Sammy raste i upoznaje svijet filma – tijekom trajanja “Fabelmanovih” Spielberg se naklonio klasicima da bi u sjajnom finalu filma otkrio najvećeg redatelja tadašnjeg Hollywooda (svih vremena?) i uzora. O kojem je redatelju riječ ovaj Vam tekst otkriti neće – njegovu je interpretaciju Spielberg povjerio također velikom redatelju.

Ovakvu filmsku priču nemoguće je ispričati na uvjerljiv način bez vrhunskih glumačkih izvedbi. Dvadesetogodišnji Gabriel LaBelle odlično se snašao u ulozi Sammyja, Michelle Williams kao mama Mitzi vjerojatno će osvojiti nominacije za sve važnije filmske nagrade koje dolaze, Paul Dano i Seth Rogen iznenađujuće uvjerljivi u mirnijim ulogama. Ipak, najbolje glumačke epizode pripadaju Juddu Hirschu te gospodinu koji interpretira najboljeg redatelja na svijetu….

Novi film Stevena Spielberga predivna je i emotivna posveta filmu, kinu i filmskoj umjetnosti koja nas podsjeća koliko su filmovi važan dio naših života, ali istovremeno i priča o odrastanju, (ne)sretnoj ljubavi i obitelji koji šalje snažne poruke. “Fabelmanovi” pokazuju kako Spielberg i dalje može i zna isporučiti filmove zbog kojih je postao…Spielberg. Posebno ako je priča o Sammyju zapravo priča o njegovim filmskim počecima…

OCJENA: 9