RECENZIJA: JOKER: LUDILO U DVOJE – Arthure, još uvijek vjeruješ da si zvijezda?

REDATELJ: Todd Phillips

GLAVNE ULOGE: Joaquin Phoenix, Lady Gaga, Zazie Beetz, Catherine Keener, Brendan Gleeson, Catherine Keener

TRAJANJE: 130 minuta

NAZIV ORIGINALA: Joker: Folie a Deux

 

FOLIE A DEUX (francuski: ludilo u dvoje) – psihički poremećaj koji označava prijenos neracionalnih, abnormalnih ideja i(li) ponašanja između osoba koje su u emocionalnoj vezi. U pravilu je jedna osoba snažnija odnosno boluje od psihičkog poremećaja kojeg, kroz ponašanje i abnormalne ideje prenosi na drugu. 

 

Godine 2019. premijerno je prikazana “Završnica” – film koji je označio vrhunac dugogodišnje “Marvel” dominacije na svjetskim kino blagajnam. Zbog “Završnice” stvarali su se redovi ispred kino dvorana, film je zaradio milijarde dolara, ali je označio i kraj nevjerojatno uspješne faze u kojoj su “Marvel” i “Disney” zaradili milijarde dolara. Suparnički tabor, “DC” i “Warner” nisu imali takve komercijalne uspjehe i njihovo superjunačko okupljanje poznato pod imenom Liga pravde nije uspjela ostvariti takve komercijalne rezultate. Ipak, šest mjeseci nakon “Završnice” premijerno je prikazan film koji se može (mada ga neki takvim ne smatraju) nazvati superjunački – njegov je glavni protagonist iz superjunačkog svijeta, ali je film drugačiji od svega što smo do tada gledali kada je o superjunacima riječ. Arthur Fleck je stigao u kino dvorane – Joker je postao svojevrsni fenomen, neočekivani blockbuster (budžet od oko 55 milijuna dolara je sitnica za superjunačke projekte) koji je ostvario izvrsne komercijalne rezultate, ali i osvojio brojne nagrade među kojima su i dva zlatna kipića (uz još devet nominacija) – za najbolju glazbu i briljantnu glumačku izvedbu Joaquina Phoenixa.

Arthur Fleck je psihotičan tip kojeg je društvo i okolina gurnula preko ruba. Ona je, od Jokera koje smo ranije gledali, možda najsličniji onom kojeg je interpretirao Jacka Nicholsona – iako različiti tipovi oni postaju idoli i nada za društvo koje se urušava (moralno, ali i na svaki drugi način) – Nicholson je populista koji koristi razvoj situacije kako bi preuzeo kontrolu nad Gothamom (i sredio šišmiša) dok je Arthur Fleck samo želio postati prihvaćen od okoline, ali je postao….popularan nakon što se odlučio obračunati sa svima koji su bili nepristojni, svima koji su ga ismijavali, svima koji su radili dvorsku ludu od čovjeka koji je u glavi imao samo negativne misli, čovjeka koji je želio da bol prestane….

Nakon događaja iz prvog filma i ubojstava koje je počinio, Arthur Fleck zatvoren je i čeka suđenje. Dane provodi u pričanju viceva i druženju s čuvarima i zatvorenicima. Jednoga dana upoznaje na zatvorskom okupljanju, svojevrsnoj rehabilitaciji pjevanjem, Fleck upoznaje Lee Quinzel. Lee je također zatvorena, ali zbog podmetanja požara i njeno ludilo upotpunjuje ludilo Jokera te romansa može početi…

Teško su shvatljive redateljske ambicije i vratolomije koje su ugrađene u priču novog Jokera. Film je spoj zatvorske, sudske i ljubavne drame uz dodatak mjuzikla – dakle, sve je novo u odnosu na prethodni film. I sve novo, u redu, velika većina ne funkcionira na pravi način. Krenimo redom…

Puno je komentara, većinom pozitivnih, ali i ponešto negativnih izazvala vijest kako Joker dobiva partnericu u ludilu koju interpretira Lady Gaga – Harley Quinn odnosno Lee Quinzel je Jokerova ljubav, žena koju upoznaje u Arkhamu. Međutim, ostaje pitanje zašto se Lee odnosno Lady Gaga uopće pojavljuje u filmu osim ako su razlozi pjevačke dionice? Ne, nije problem u glumici/pjevačici, ona je iz Lee izvukla maksimalno, ali protagonistkinja koju interpretira je neiskorištena, sporedna i, ono što je za doživljaj filma najgore, kemija između Lee i Arthura ne funkcionira, zapravo gotovo i da ne postoji. Ona je gurnuta u stranu i povremeno se pojavljuje u sudnici i(li) fantazijama Jokera međutim film je mogao proći i bez nje. Nema kemije, nema ludila i nema šarma, ali i opakog, borbenog i nasilnog karaktera glavne ženske protagonistkinje.

Foto: Warner Bros.

Ranije u tekstu je spomenuto kako je prvi film progovorio, između ostalog, o nedostatku empatije modernog društva – imao je “Joker” i snažnu subverzivnu pa i provokativnu crtu. Većina toga je nestala u nastavku – Joker je u međuvremenu postao svojevrsna medijska zvijezda (snimljen je i film inspiriran njegovim ubojstvima), ali to se u filmu ne može osjetiti jer je radnja, većinom, smještena u sudnicu i zatvor. Bez obzira na to što je transformacija Arthura Flecka u Jokera završena u prvom filmu ovdje se događa svojevrsna revizija glavnog lika – inzistira se na psihološkoj procjeni Jokera odnosno je li riječ o podvojenoj ličnosti iako je u prethodnom filmu jasno istaknuto kako je tek nakon što je počinio ubojstva i postao Joker, Fleck postao netko koga primjećuju. Redatelj kao da povlači kočnicu i ne usuđuje se dodatno produbiti lik Jokera koji je psihički nestabilan i traumatiziran, ali ga je okolina i postupci drugih, poznatih i nepoznatih ljudi, gurnula u radikalne postupke (ubojstva). Tada je postao idol mnogima i nada u promjene. Bolju, u redu možda ne bolju, ali drugačiju svakodnevicu. Većina subverzivnosti i provokacije koju nosi lik Jokera ugušena je u nastavku.

Nasilje koje proizvodi traumatizirana i psihotična priroda glavnog protagonista znatno je ublaženo i(li) izbjegnuto – aktivirani su neki sporedni protagonisti iz prvog filma koji moraju objasniti kako je Fleck pardon Joker negativac i loš čak i kada bira žrtve odnosno pamti one koji su prema njemu pokazali ljudskost.

Puno je pjevačkih dionica u filmu, ali teško je, osim umjetničke slobode, shvatiti redateljevu viziju Jokera u mjuziklu. Pjevačke dionice su, očekivano, dobro izvedene, ali one su ili proizvod mašte glavnog lika (romatnične bez kemije između Lee i Arthura) ili su nevažne za radnju i često remete dinamiku filma.

“Ludilo u dvoje” još je jedna demonstracija glumačke moći Joaquina Phoenixa. Baš kao u prvom filmu Phoenix je izvrstan u glavnoj ulozi i glavna je snaga te razlog za gledanje filma. U tekstu je ranije spomenuto kako Lady Gaga ostaje neiskorištena dok su ostale glumačke dionice korektne, ali manje važne za čitavu priču. Ipak je ovo Phoenix show…

Od prvog “Jokera” premijerno prikazanog 2019. godine očekivanje nisu bila (pre)velika, ali je film postao veliko i ugodno kino iznenađenje, svojevrsni filmski fenomen te jedan od najboljih filmova u posljednjih 10-15 godina. Nastavak pod naslovom “Ludilo u dvoje” ispisao je drugačiju, suprotnu priču – zbog uspjeha prethodnog filma očekivanja su bila velika. Nažalost, kreativno je film podbacio – o komercijalnim rezultatima saznat ćemo više u danima i tjednima koji dolaze. Arthur Fleck odnosno Joker otišao je u filmsku povijest – pamtit će se po jednom izvrsnom filmu i nastavku koji se zapravo i nije trebao dogoditi…

 

OCJENA: 5