RECENZIJA: UNCUT GEMS – Adam Sandler u životnoj formi

REDATELJI: Benny Safdie, Josh Safdie

GLAVNE ULOGE: Adam Sandler, Eric Bogosian, Judd Hirsch, Julia Fox, Kevin Garnet

TRAJANJE: 135 minuta

Ubrzo nakon uspjeha filma “Good Time” iz 2017. godine Josh i Benny Safdie objavili su kako imaju ideju za novi projekt koji kreće u realizaciju odmah nakon završetka pregovora s glavnim glumcem”. Braća su otkrila kako je novi projekt također kriminalistička drama smještena u New York. Žanrovski su Safdie brothers odlučili ponoviti “Good Time”, ali iznenađenje je stiglo kada je objavljeno kako je glumac koji će preuzeti glavnu uloga Adam Sandler. Čovjek koji je čitavu karijeru vjeran komedijama u kojima je stekao veliki broj obožavatelja, ali i nemali broj onih koji preziru filmove u kojima je nastupio postat će glavni glumac u kriminalističkoj drami. Neočekivan i prilično rizičan potez – iako je Sandler u filmu “Pijani od ljubavi” dao naslutiti kako u njegovom glumačkom izričaju ima potencijala za drugačije uloge od onih u kojima smo glumca navikli gledati (“Pijani od ljubavi” je drama koja koketira s komedijom) nastup u kriminalističkom filmu braće Safdie ipak je prilično iznenađenje. Iznenađenje koje se pretvorilo u pun pogodak – interpretacija Howarda Ratnera najbolji je posao u glumačkoj karijeri Adama Sandlera.

Howard Ratner je draguljar – zapravo Ratner trguje i satovima, nakitom, zlatom….svaka kombinacija odnosno trgovina koja će donijeti zaradu može postati dio Ratnerova interesa. Dane provodi u svojoj draguljarnici – samo on zna što je u njoj stvarno vrijednost, a što je lažno. Osim dragulja Ratner obožava klađenje. U posljednje vrijeme njegove momčadi nisu dobivale i draguljar se našao u kockarskim dugovima. Dugovima koja naplaćuju opasni momci. Izlazi iz problema Ratner vidi u prodaji vrijednog opala kojeg je nabavio iz Afrike. Dragi kamen trebao bi završiti na aukciji – milijun dolara je očekivana cijena koju bi, ako pitate Ratnera, trebao postići. No, dalek je put od ideje do realizacije…

Postoje filmovi koji idu u kategoriju onih koji opuštaju , naslovi koje ljubitelji filma biraju kako bi zaboravili na brige. “Uncut Gems” nije takav film – od uvodnih trenutaka kada se unutrašnjost dragog kamenja prelije u kadrove kolonoskopije glavnog protagonista jasno je kako gledatelja očekuje drugačiji film. Ne samo zbog Sandlera (o njemu malo kasnije). Film braće Safdie nervozan je, nestabilan, nasilan i žestok koji raspoloženje odnosno ugođaj brzo i uvjerljivo prenosi na gledatelja. Redateljima je stalo do uvjerljivosti i film drugačiji ne može biti – s obzirom na psihičko stanje glavnog protagonista i ono što proživljava “Uncut Gems” ne može biti drugačiji. Ako bi drugačiji postao izgubio bi uvjerljivost i autentičnost koja je važna za doživljaj filma.

Nervoza i neizvjesnost prati i dio je karaktera, načina života glavnog protagonista – on živi na rubu, ali ne traži sažaljenje gledatelja. Ratner je žestoki kladioničar koji traži sveti gral (čitaj: dobitak) koji bi mu donio bolju budućnost. Klađenje je Ratnerova strast i opsesija koja ne prestaje – čak i kada ima priliku riješiti financijske probleme on ne odustaje od cilja. Uvjeren u dobitak Ratner sudbinu stavlja u ruke Kevina Garnetta i košarkaške momčadi “Boston Celticsa” (iako je New York grad “Knicksa” u fokusu su Kelti i Garnett koji posjećuje draguljarnicu glavnoj protagonista, radnja se događa tijekom 2012. godine).

Ratnerov privatni život jednako je kaotičan kao i poslovni – razvod je pitanje dana, ljubavnica radi probleme (iako je jedina kojoj je stvarno stalo do Ratnera) dok su familijarni odnosi prilično zategnuti i dodatno se kompliciraju postupcima Howarda Ratnera.

Redatelji izvrsno prikazuju život i način funkcioniranja grupe ljudi u New Yorku.. Ovdje nije riječ o protagonistima koji su zaboravljeni od sustava, siromašni ili obespravljeni. Upravo suprotno – ekipu koju gledamo u “Uncut Gems” nema problema s novcem ako govorimo o pristojnom životu. Osim ako stvaranje problema i život na rubu nije njihov način funkcioniranja i znak raspoznavanja kao što je slučaj s Howardom Ratnerom.

Tjeskoba, histerija, nervoza….provlače se čitavim trajanjem filma. Na spomenute detalje osebujnog ugođaja izvrsno se nadovezuje nepredvidljivost. Iako je od sudbine teško pobjeći nemoguće je predvidjeti u kojem će smjeru krenuti radnja, sudbina likova. Glavnog protagonista.

Nepredvidljivost je utkana u radnji filma najviše zaslugom nepredvidljivosti postupaka glavnog protagonista. Nemoguće je bilo predvidjeti i ovakvu glumačku izvedbu Adama Sandlera – bijes, tjeskoba, tuga, histerija…neka su od emotivnih stanja koje je glumac ugradio u lik Howarda Ratnera. Emocije i reakcije koje Sandler interpretira u potpunosti se nadopunjuju s radnjom – nema ishitrenih i nepotrebnih glumačkih reakcija.

Sandler je najbolji, ali ne i jedini glumački adut filma. Pojavljivanje Kevina Garnetta koji glumi Kevina Garnetta izazov je za ljubitelje filma koji vole košarku – vrlo dobra je Julia Fox u ulozi Ratnerove ljubavnice kao i legendarni Judd Hirsch u ulozi glave obitelji. Utjerivači dugova koji čitavim trajanjem filma prate Ratnera zanimljivi i vrlo uvjerljivi likovi…

“Uncut Gems” nije za opuštanje ili podizanje raspoloženja – bez obzira na tjeskobu, nasilje i nervozu koju donosi riječ je nepredvidljivom, znalački režiranom filmu koji ima vrlo dobro napisanu priču i Adama Sandlera u najboljoj ulozi karijere.