RECENZIJA: ČUVARI

AUTOR SERIJE: Damon Lindelof
GLAVNE ULOGE: Regina King, Don Johnson, Jeremy Irons, Edward Crook, Yahya Abdul-Mateen II, Louis Gossett Jr., Sarah Wickers
NAZIV ORIGINALA: Watchmen
TRAJANJE: 1 sezona, 9 epizoda 

 

“We are no one, we are everyone. We are invisible.”

 

Ideja o televizijskoj seriji inspiriranoj stripom “Čuvari” prvi puta pojavila se početkom devedesetih godina prošlog stoljeća. Terry Gilliam (“Monty Python”, “12 majmuna”, “Kralj ribara”….) imao je  ideje oko ekranizacije koju je trebao snimiti za HBO. Projekt je stigao do pretprodukcije – Gilliam je okupio izvrsnu glumačku ekipu (Kevin Costner, Robin Williams, Jamie Lee Curtis, Gary Busey…), ali u realizaciju se nikada nije krenulo. Razlog je novac odnosno budžet koji je bio potreban za realizaciju projekta . Ekranizacija “Čuvara” ipak je stigla je 2009. godine istoimenim filmom Zacka Snyder. Pristojna ekranizacija koja je superiorna kasnijim redateljevim filmovima o superjunacima (“Čovjek od čelika”, “Liga pravde”…). Deset godina nakon filma HBO je ponovo krenuo u realizaciju serije i kratko vrijeme kao autor spominjao se Snyder. Međutim, Snyder je otpao, vodeći ljudi HBO-a izabrali su Damona Lindelofa autora izvrsne, pomalo podcijenjene serije “Preostali”.
Uoči početka snimanja Lindelof je na društvenim mrežama objavio opširno pismo u kojem je otkrio razmišljanja i ideje oko serije. Autor je odao počast predlošku, ali i naglasio kako njegova serija nije vjerna adaptacija stripa nego televizijska priča za današnje vrijeme s novim likovima. Lindelof nije propustio naglasiti kako je veliki obožavatelj stripa i kako su nove ideje koje je ugradio u seriji, između ostalog, nastale s velikim poštovanjem i kao posveta stripu. Autor je naglasio promijenjeni politički trenutak i kontekst vremena (bitan za priču “Čuvara”) – osamdesete su bile vrijeme Reagana, Margaret Thatcher i Gorbačova, danas su to Trump i Putin.
Sve navedeno Lindelof je ostvario u seriji – ona je bitno drugačija od filma, ljubitelji superjunačke zabave prepune akcije mogli bi ostati razočarani (mada serija nije bez akcijskih scena), ali Lindelof je “Čuvare” iskoristio, prije svega, kao kritiku i(li) prikaz današnjeg društva. Američkog, ali dotaknuo je i ostatak svijeta.

Photo: HBO

Početak serije smješten je u 1921. godinu. Mjesto radnje Tulsa, Oklahoma. U tijeku je brutalan, krvavi obračun bijelih suprematista, rasista sa stanovnicima tamnije boje kože. Masakr će spletom okolnosti preživjeti dječak…. skok u alternativnu sadašnjost, ponovo u Tulsi. Crni policajac izgubit će život na dužnosti, ubojstvo je podiglo na noge čitavu policiju Tulse, ali zločin je tek početak . Teroristička organizacija imenom Sedma Konjica prijeti novim napadima. Uz službenu istragu pod vodstvom lokalnog šefa policije Judda Crawforda,  istragu pokreće i bivša policajka Angela Abar jedna od rijetkih koja je preživjela Bijelu noć…
Prethodne rečenice o radnji opisuju događanja tijekom dvadesetak minuta prve epizode. Prijetnja terorističke skupine kojoj je rasizam i mržnja pogonsko gorivo pokreće niz događaja u svijetu gdje maskirani nisu samo kriminalci i teroristi. Razlog maskiranja pripadnika policije? Možda ne preveliki, ali svakako zanimljiv detalj o radnji koji ne želim otkriti budućim gledateljima….
Alternativna stvarnost koju gledamo u seriji nije samo alternativna već koketira s našom svakodnevicom kao i događajima te osobama iz povijesti čovječanstva. Dotaknuo se Lindelof mnogih tema (homofobija, propitkivanje represivnog aparata odnosno ovlasti policije i tajnih službi…), ali ključni motiv koji se provlači čitavim trajanjem serije je rasizam. Rasizam u “Čuvarima” nije incident, nakazni svjetonazor skupine ljudi (u slučaju serije riječ je o Konjici). On ima dugu tradiciju, duboko je usađen u institucije čak izaziva i podjele unutar superjunačkih saveza. Lindelof je direktan provocira i proziva – pljuvanje crnih vojnika, boraca u velikom svjetskom ratu kao i tekst letka koji namijenjenih spomenutim vojnicima neki su, ne i jedini, detalji koji to dokazuju. Rasizam nije ostao u prošlosti, on se prenosi na nove generacije i mijenja se baš kao što se mijenja svijet kao i povijesne okolnosti.
Serija je ispunjena simboličnim detaljima vječnim ljudskim i superjunačkim temama. Ponekad je autor direktan i gledatelju u potpunosti razumljiv, ponekad od gledatelja traži interpretaciju poruka i događaja. Prošlost određuje sadašnjost i budućnost – sve je povezano iako se na prvu ne čini tako.

Photo: HBO

 

Robert Redford je predsjednik, jedan od protagonista serije bio je ljubavnik vječnog prvog čovjeka FBI-ja Hoovera…neki su detalji iz alternativne sadašnjosti odnosno alternativne povijesti “Čuvara”. Poigrava se Lindelof s povijesnim činjenicama iz više razloga. Nekada je poigravanje cinično, nekada (crno)humorno, ponekad bolno slično s vremenom u kojem živimo.
Gdje su u čitavoj priči superjunaci? Čuvari su, svaki na svoj način, dio događaja. Neki na pravoj strani, neki baš i ne. Neki od njih nisu sigurni koju će stranu zauzeti, neki će zbog vlastitih interesa izdati suradnike. Likovi se otkrivaju polako, kako epizode prolaze sve je više čuvara otkriveno. Njihove sudbine, priče i(li) uloga u događajima koje pratimo. Odlučiti o najintrigantnijem najzanimljivijem nije jednostavno, ali najbizarniji je Adrian Veidt odnosno Ozymandias u nadahnutoj interpretaciji Jeremyja Ironsa.
Vizualno, serija izgleda besprijekorno. Scenografija i kostimografija izvrsno se nadopunjuju s protagonistima i radnjom filma. Nekoliko scena su prava mala remek-djela na više razina. Od načina kako su režirane preko napetosti do snažnih poruka i simbolike koje prenose i predstavljaju. Jedna od njih se događa na groblju i simbolično spaja rasizam i terorizam kao prijetnju….
Izvrsno je odabrana glumačka ekipa serije. Uz spomenutog Ironsa, vrlo dobri su veterani Don Johnson i Louis Gossett Jr.  Možda i najbolja glumačka ostvarenja serija pripadaju Regini King i Jean Smart u ulozi cinične agentice FBI-ja.
Serija “Čuvari” nije vjerna ekranizacija popularnog stripa. Autor serije, poštujući izvornik i likove, odveo je radnju u novom pravcu te priču djelomično prilagodio novom vremenu. Rezultat je kompleksan, intrigantan i provokativan televizijski proizvod koji pripada uskom krugu najboljih premijerno prikazanih serija u 2019. godini.

 

Share

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)