RECENZIJA: GRAĐANSKI RAT: Svakom carstvu dođe kraj

REDATELJ: Alex Garland

GLAVNE ULOGE: Kirsten Dunst, Wagner Moura, Nick Offerman, Jesse Plemons, Cailee Spaeny

TRAJANJE: 109 minuta

NAZIV ORIGINALA: Civil War

“Netko nas pokušava ubiti. I stoga mi pokušavamo ubiti njih.”

Godine 2012. Daniel Katz, David Fenkel i John Hodges osnovali su u New Yorku filmsku kompaniju A24. Vizija osnivača kompanije bila je prilično hrabra s obzirom na navike kino gledatelja. Nezavisna filmska kompanija A24 programirana je za niskobudžetne projekte koji su, većinom, drugačiji od blockbusterske kino ponude. Dobro osmišljenim reklamnim kampanjama kao i otvorenošću za drugačije projekte, A24 već je u prvim godinama privukao zvučna redateljska imena (Sofia Coppola, Steven Knight, Denis Villeneuve….) i pokazao kako Katz, Fenkel i Hodges misle ozbiljno.

Kako su godine prolazile tako je i A24 postao sve važniji i utjecajniji filmski igrač (ogroman je broj nagrada koje su filmovi snimljeni pod etiketom spomenute filmske kompanije osvojili – A24 je počeo ostvarivati i respektabilne komercijalne rezultate na svjetskim kino blagajnama). Godine 2014. britanski filmaš Alex Garland snimio je izvrsni redateljski prvijenac upravo za A24 – znanstveno-fantastična drama Ex Machina potvrdila je Garlanda kao vrlo zanimljivog filmaša (prethodno je Garland napisao scenarije za filmove “28 dana kasnije”, “Sunce”, “Dredd. Garland je suradnju s A24 nastavio osrednjim “Muškarcima” iz 2022. godine – ove godine završen je jedan od najambicioznijih, najprovokativnijih istovremeno i najskuplji film kompanije A24 redatelja i scenarista Alexa Garlanda. “Građanski rat” stigao je u svjetske kino dvorane….

Radnja filma vodi nas u blisku budućnost – teritorij SAD-a poprište je krvavog građanskog rata. Predsjednik je, između ostalog, ukinuo FBI i upotrijebio vojno zrakoplovstvo u kojem su stradali civili. Floridski savez odnosno Zapadne snage Teksasa i Kalifornije osnovale su Vladu i otkazale poslušnost Washingtonu – njihove postrojbe približavaju se glavnom gradu – glavni je cilj eliminirati predsjednika. U New Yorku se iskusna novinarka, fotoreporterka Lee i kolega Joel spremaju na put u Washington. Cilj je razgovarati s predsjednikom i snimiti stanje na terenu. Joel i Lee kreću na put, ali ne sami – dio njihove ekipe postaje novinarski veteran Sammy (njegova je namjera postaviti predsjedniku nekoliko pitanja) i mlada neiskusna Jessie…

“Građanski rat” kombinacija je ratne drame, filma ceste uz dodatak (ratne) akcije. Bez obzira na papreno žestoku tematiku, redatelj Garland puno je pažnje posvetio vizualnom izričaju koji, između ostalog, bolno i stravično uvjerljivo prikazuje ratna stradanja. Uvodne minute prikazuju teroristički napad na civile – novinarske fotografije i kamera svjedoci su masakra, ali i uvod u ono što gledatelja očekuje tijekom čitavog filma. Vizualnost je znak raspoznavanja filmova Alexa Garlanda – “Građanski rat” nije iznimka. Tijekom filma slika (fotografija) govori više od riječi – ne samo kada je riječ o prikazu ratnih zbivanja već u prikazu duševnog stanja glavnih protagonista odnosno psihičkom pucanju iskusnih novinara koji su (pre)živjeli ratne događaje i svjedoče brutalnom nasilju.

Putovanje dugo oko 1400 kilometara zapravo je prikaz države rastrgane i masakrirane građanskim ratom. Redatelja ne zanimaju uzroci (uzroci su zapravo aktualni odnosno mogu se pronaći u današnjem zapaljivo podijeljenom američkom društvu) već posljedice. U redu, tijekom filma se spominju grijesi američkog predsjednika i opaska jednog od protagonista kako će završiti kao Gadafi i Ceausescuali to je sve – Garland ne zauzima stranu, nije ideološki motiviran već prikazuje rat u kojem nema milosti. Za zarobljene, ali često i za civile. Amerika je eksplodirala i stvari su izmakle kontroli…

Poput scena iz serije “Živi mrtvaci” na cestama kojima novinarska četvorka putuje u Washington razbacani su leševi. Tijekom putovanja u Washington novinarska se četvorka susreće s različitim likovima – naoružani civili koji čuvaju benzinsku postaju, pripadnici vojske, razni lokalni luđaci i paravojne postrojbe koje nitko ne kontrolira. Postoje i mjesta čiji se stanovnici ne žele uplitati u sukob, ali i takve su lokacije pod zaštitom. Vlada nestašica vode, scena na benzinskoj postaji sugerira kako je američki dolar postao gotovo bezvrijedna valuta, ali ono čega ne nedostaje u niti jednom trenutku je ORUŽJE svih vrsta i kalibara. Ne samo kada je riječ o vojnim postrojbama – (moderno) oružje posjeduju svi i sada najveći luđaci i psihopate imaju dozvolu za ubijanje. Rat je i nema kontrole. Rat je i ubijati je poželjno. Bez obzira tko je neprijatelj – on se ionako uvijek može pronaći u mirnodopskim vremenima – kako onda neće u ratnim….

Garland je novi građanski rat u SAD-u prikazao iz kuta novinara odnosno fotografa. Oni su, povijest ratovanja je pokazala, prvi svjedoci ratnih stradanja i oni koji na licu mjesta razotkrivaju ratna stradanja. Odabrana četvorka je lice novinara, spremni su riskirati sve u potrazi za istinom (ili dobrom pričom) ali postoji i naličje koje je Garland dotaknuo tijekom emitiranja ratobornih predsjednikovih govora.

Prikaz ratnih stradanja u filmu Alexa Garlanda iznimno je realističan, brutalan i nemilosrdan. Žestina kojom Garland suočava gledatelja s ratom i njegovim posljedicama rijetko se može vidjeti – milosti nema prema protagonistima filma, ali i gledatelj je suočen s brutalnim posljedicama ratnih sukoba. Najjezivija scena filma ipak se ne događa na prvoj crti već tijekom puta kada su glavni protagonisti suočeni s lokalnom (para)vojnom formacijom koju predvodi zapovjednik (briljantna izvedba Jessea Plemonsa). Ono što slijedi rijetko se može vidjeti u ponudi kino filmova snimljenih u SAD-u.

Uz spomenutu, briljantno jezivu epizodu Jessea Plemonsa u vrlo dobrom izdanju su Wagner Moura, Kirsten Dunst te Cailee Spaeny. Oni, svaki na svoj način, interpretiraju protagoniste koji su, svaki na svoj način, iako ne nose oružje, sudjeluju i stradaju u sukobu.

Slojevitost, brutalnost, ali i aktualnost (uz nadu kako nije riječ o proročanskom filmu koji predviđa budućnost) “Građanskog rata” nije jednostavno opisati u tek jednoj rečenici. Novi film redatelja Alexa Garlanda subverzivan je, uznemirujući i provokativan film koji prikazuje najmračnije moguće posljedice trenutnog stanja u američkom društvu. Za sve koji (površno) tvrde kako se recentna filmska ponuda sastoji isključivo od nastavaka, remakeova i superjunaka, “Građanski rat” je izazov. Izazov gledanja filma koji je već sada osigurao mjesto među najboljim naslovima 2024. godine.