RECENZIJA: NADOGRADNJA (Upgrade)

REDATELJ: Leigh Whannell
GLAVNE ULOGE: Logan Marshall-Green, Melanie Vallejo, Benedict Hardie, Harrison Gilbertson
TRAJANJE: 100 minuta

 

“Zaboravio si da je operacija trebala biti tajna.”

 

U bliskoj budućnosti tehnologija, umjetna inteligencija postala je, čak i više nego danas, dio života ljudi bez kojeg je funkcioniranje društva postalo nemoguće. Koliko je čovjek postao ovisan o tehnologiji svjedoče i detalji poput samovozećih automobila. Nije potreban živi vozač – umjetna inteligencija će sama odvesti putnike na odredište. Tijekom takve vožnje stvari su pogrešno krenule za Grey i Ashu Trace. Automobil je otkazao poslušnost i odveo je bračni par u predgrađe, mjesto gdje nije jednostavno preživjeti. Nakon sukoba s, hm, lokalnim kriminalcima Asha je ubijena, Grey ostane živ, ali je teško ozlijeđen. Ostaje invalid, kvadriplegičar – potpuno je izgubio volju za životom i na rubu je samoubojstva. Nadu u bolje sutra i izlječenje donosi znanstvenik Eron Keen koji Greya upoznaje s novim tehnološkim čudom zvanim STEM – čipu koji će Greyu promijeniti, zapravo vratiti dio starog života. No, korištenje Stema ima cijenu. Nuspojave…

“Upgrade” je film malog budžeta i velikih, zanimljivih i, većinom, realiziranih ideja. Podaci o budžetu filma govore između 3-5 milijuna potrošenih dolara – puno više od 7 tisuća koliko je Rodriguez potrošio na “El Mariachija” ili 27 tisuća dolara za “Trgovce” Kevina Smitha no 3-5 milijuna dolara danas je količina novca koja se potroši na premijeru i večeru za uzvanike superjunačkog spektakla poput “Osvetnika” (u redu, možda nije baš toliko, ali…). Milijune je redatelj i scenarist filma Leigh Whannell mudro potrošio – “Upgrade” je žanrovski raznovrstan film koji podjednako dobro funkcionira u trilerskim, akcijskim i, posebno, znanstveno fantastičnim trenucima.
Whannellove je inspiraciju za film potražio, prije svih, u “Robocopu” i “Terminatoru”. Međutim, redatelj je nadogradio detalje iz spomenutih filmova i snimio “Upgrade” za koji se ne može reći da je tek kopija poznatijih, slavnijih prethodnika.

“Upgrade” se poigrava s potrebom (koja se često pretvara u ovisnost) ljudskog društva za tehnologijom. Ona je nužna i pomaže – Greyu je pomogla, ali uvijek postoji opasnost od preuzimanja kontrole. I dok je Skynet u “Terminatoru” preuzeo kontrolu nad čitavim sistemom i objavio rat čovječanstvu, Stem preuzima kontrolu nad čovjekom. Greyom. Stem je, ponekad, osobni Greyov Skynet – isprva pomaže i postaje razlog za nastavak života glavnog protagonista, ali kada preuzme kontrolu stvari se kompliciraju. Umjetna inteligencija oduzima volju i odluke čovjeku – ljudsko biće postaje domaćin i Stem preuzima kontrolu što dovodi do unutarnjih borbi glavnog protagonista. Iako željan osvete Grey je čovjek i preispituje odluke. Umjetna inteligencija nema problema oko milosti, oprosta i osvete. Stem je brz, efikasan i iznimno brutalan.

Egzistencijalna pitanja, ovisnost (koja prelazi u opasnost) o tehnologiji i umjetnoj inteligenciji dio su radnje filma. Onaj drugi, drugačiji dio namijenjen je ljubiteljima akcije – nakon što se Stem, koristeći Greyovo tijelo, počinje razračunavati s bad boysima film dobiva akcijsku dimenziju koja je brutalna, efektna i vrlo uvjerljiva. Akcijski obračuni podsjećaju na “Matrix” i “Raciju” – akcijske scene, posebno obračuni šakama, atraktivno su orkestrirani, scenografija je dobro pogođena. Brutalnost obračuna u potpunosti odgovara mračnom ugođaju i doživljaju “Upgradea”.

Logan Marshall-Green dojmljiv je u ulozi Greya no ostatak glumačke ekipe nije na razini Marshall-Greenove interpretacije glavnog (anti)junaka. Ukočenost i neuvjerljiv nastup najviše je vidljiv kod Harrisona Gilbertsona koji tumači lik hi tech inovatora budućnosti imenom Eron Keen. Gilbertson nije jedini glumački neuvjerljiv, ali njegov lik je bitan za radnju stoga je i najviše vidljiv neuvjerljiv nastup.
“Upgrade” je jedno od najugodnijih prošlogodišnjih filmskih iznenađenja – kombinacija akcije, znanstvene fantastike i trilera u sebi nosi utjecaj nekih važnih filmova prošlosti, ali i nove ideje koje je redatelj ugradio u film. Mračno, žestoko i brutalno, tematski zanimljivo i aktualno.

OCJENA: 8

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)