REDATELJ: David Fincher
GLAVNE ULOGE: Ben Affleck, Rosamund Pike, Neil Patrick Harris, Tyler Perry
TRAJANJE: 149 minuta
NAZIV ORIGINALA: Gone Girl

 

“Kada se dvoje ljudi vole a veza im ne uspijeva….To je prava tragedija.” – Amy

 

Gillian Flynn bila je dugogodišnja zaposlenica “Entertainment Weeklyja”; pisala je televizijske kritike ponekad i one filmske. Usporedo s poslom Gillian je razvijala spisateljsku karijeru. Godine 2006 izašla je njena prva knjiga (inspirirana “Mističnom rijekom”) “Sharp Objects”. Krajem 2008 godine, nekoliko mjeseci prije izlaska druge knjige (“Dark Places”) recesija je “pokucala” na njena vrata; Gillian je dobila otkaz. Gubitak posla nije obeshrabrio spisateljicu, nastavila je pisati i 2012 je objavila roman “Nestala”. Knjiga je doživjela veliki uspjeh – u godini izdavanja prodana je u više od 2 milijuna primjeraka te je 8 tjedana bila na vrhu top liste “New York Timesa”. Takav uspjeh nije mogao promaknuti Hollywoodu; “Fox” je platio milijun i pol dolara za prava, scenarij za film je napisala Gillian Flynn. Za redatelja filma je odabran David Fincher koji je u prethodnim radovima pokazao da izvrsno funkcionira kada portretira sociopate i psihopate (“Zodijak”, “Sedam”…) te vrlo vješto i korektno ekranizira književne predloške (“Klub boraca”, “Muškarci koji mrze žene”). Za ključnu, najvažniju ulogu filma konkurirao je niz poznatih hollywoodskih imena. Najveći favorit je bila Reese Whiterspoon koja je potpisana i kao producentica filma. No, Reese je odustala od glavne uloge uz obrazloženje da “nije pravi odabir za Amy”. Nakon njenog odustajanja izabrana je Rosamund Pike (“Jack Preacher”, “Umri drugi dan”…) i snimanje je moglo početi…

Prošlo je pet godina od kada su Nick i Amy izrekli sudbonosno “da”. Prije dolaska kući Nick odlazi u bar koji je otvoren uz pomoć Amynog novca. Uskoro prima poziv kako njegova mačka luta susjedstvom te da su vrata kuće duže vrijeme otvorena. Nick odlazi kući, nalazi prizemlje u neredu. Amy nije kod kuće i Nick prijavljuje nestanak supruge. Istragu o nestanku Amy Dunne preuzima detektivka Rhonda Boney (Kim Dickens)….

Prva misao  nakon uvodnih kadrova “Nestale” je “kako je dobro vidjeti te opet”. Ne, nema Fincher veze (barem koliko je poznato piscu ovih redaka) s “Novim fosilima” – riječ o prepoznatljivom redateljevom rukopisu, sumornom i tjeskobnom ugođaju koji Fincher stvara u filmovima. Vizualno, “Nestala” je sličnija “Zodijaku” ili “Igri” nego “Sedam”. Kao i u prethodnoj ekranizaciji književnog predloška (“Muškarci koji mrze žene”), Fincher je vrlo precizan u prenošenju zbivanja na filmsko platno (s obzirom na strukturu “Nestale” nimalo jednostavan zadatak, scenaristica Flynn je odradila dobar posao). Postoje detalji kojima Fincher nije dao onoliko prostora koliko zauzimaju u knjizi (financijski problemi Amyne obitelji), ali to ne utječe na radnju filma. Iako film sadrži nekoliko obrata, režiran je vrlo pregledno. “Nestala” je kombinacija žanrova (triler, obiteljska drama, romantična komedija) koje redatelj spaja u napetu cjelinu bez praznog hoda i suvišnih minuta. Uz napetost i obrate, kada zagrebemo ispod površine, “Nestala” na direktan i beskompromisan način progovara o temama koje su dio naše svakodnevice. Naših života.

Photo: 20th Century Fox

Kao što je u “Sedam” iskoristio priču o serijskom ubojici John Doeu kako bi prikazao moralnu i duhovnu propast ljudskoga društva tako u “Nestaloj” Fincher koristi trilerski zaplet kao bi se “pozabavio” s nekoliko vrlo zanimljivih tema. Kroz priču o Amy i Nicku film govori o instituciji braka koja je danas u velikoj krizi. Fincher vrlo jasno prikazuje odnos muškarca i žene koji od početne zaljubljenosti s vremenom (iz raznih razloga) počinje slabiti. Jedan od razloga zbog kojih je brak (ili bilo kakva forma zajedničkog života) ugrožen je i recesija odnosno gubitak radnih mjesta koje u slučaju bračnog para Dunne znači jedan od razloga selidbe iz New Yorka . Nakon određenog vremena Amy i Nick postaju zarobljenici vlastitog braka što dovodi do neočekivanih događaja. “Nestala” radikalizira stvari; malo je supružnika, partnera koji bi posegnuli za Amyjnim postupcima, ali je velik broj onih koji danas žive, zapravo životare u vezama, brakovima u kojima su nezadovoljni, nesretni i(li) frustrirani. Ponekad ostaju u takvim zajednicama samo zbog….djeteta.

Fincher je vrlo dobro prikazao ulogu i način ponašanja današnjih medija. Nevjerojatna je lakoća kojom se, bez ikakve odgovornosti, mediji poigravaju sudbinama ljudi. Krivnja nametnuta na osnovi indicija (izraza lica, pogleda…) nastaje, ali i nestaje u sekundi. Dovoljan je trenutak da zločinac postane ljubimac nacije. Važno je korisnicima isporučiti vijest koja se gleda (i)li čita. Mediji manipuliraju, ali “Nestala” pokazuje da mogu biti i predmet manipulacije.

Photo: 20th Century Fox

“Nestala” je film u kojem ne postoji podjela na pozitivnog i negativnog glavnog lika. Amy, njen karakter djelomično i postupci su velikim dijelom određeni u djetinjstvu kada su roditelji napisali dječju knjigu “Veličanstvena Amy” u kojem su “unaprijedili Amyno djetinjstvo i ponudili ga javnosti”. Književni “Big brother” koji je dopustio tisućama nepoznatih ljudi da otkriju tajne jedne djevojčice, danas žene. Nick također nije bez grijeha; njegovo ponašanje,nevjera je okidač za Amyne neočekivane planove.

Odabir engleske glumice Rosamund Pike za glavnu, ključnu ulogu filma pun je pogodak. Rosamund je stravično uvjerljiva u prikazu zaljubljene žene u kojoj se ponovo probudila inteligentna, lukava, proračunata i osvetoljubiva manipulatorka koja je spremna na sve. Iako pisac ovih redaka nije veliki zaljubljenik u glumačku vještinu Bena Afflecka, on je dobar izbor za ulogu Nicka Dunnea. Nick je “pretty face”,ljubitelj i ljubimac žena kojega je brak učinio prilično neemotivnim. Pokazuje emocije tek kada počinje shvaćati da je uhvaćen u namještaljku. Glumačko lice Bena Afflecka često ne pokazuje nikakve emocije. Bogatstvo “Nestale” je svakako i u sporednim likovima  ulogama, posebno se to odnosi na odvjetnika Tannera Bolta (izvrsni Tyler Perry), Kim Dickens u ulozi detektivke Rhonde Boney i Carrie Coon (tv serija “Preostali) u ulozi Nickove sestre. Jedini krivi odabir je Neil Patrick Harris u sporednoj, ali za priču važnoj ulozi Desija Collingsa. Desi izgleda kao mlađi, sramežljivi brat Barneya Stinsona iz tv serije “Kako sam upoznao vašu majku ?”. Treba spomenuti i odličnu glazbu Trenta Reznora i Atticusa Rossa.

“Nestala” je napet i slojevit film koji potvrđuje Davida Finchera kao jednog od najvažnijih filmaša današnjice. Film koji zaslužuje nominacije za “Oscara” (glavna ženska uloga, glazba,scenarij…) i koji će je jedan od najboljih filmova godine.

OCJENA: 9

 

 

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)