Godina 2024 polako, ali sigurno prolazi – vrijeme za GOODTALKING pregled najboljih filmova godine. U tekstu koji je pred Vama izabrani su filmovi koji su tijekom godine prikazani u domaćim kinima (u konkurenciju nisu filmovi premijerno prikazani na streaming servisima – njihov izbor stiže za nekoliko dana). Redoslijed filmova je slučajan – prvi na listi ne znači da je riječ o najboljem kino filmu godine. Ovo je tek pregled filmova koji su obilježili filmsku godinu koja uskoro postaje povijesti. Odabrani filmovi su:
DINA: DRUGI DIO
Dennis Villeneuve uspješno je nastavio filmsku priču o pješčanom planetu. Vizualno impresivan, nastavak blista na velikom platnu – u nastavku se radnja zaoštrava na svim razinama. “Dina II” kombinacija je punokrvnog ratnog filma i drame u kojoj je fokus na Paulu Atreidesu – on postaje ključna figura ratnog sukoba i postaje vođa. Glumačka je ekipa osvježena novim imenima (Austin Butler, Florence Pugh, Christopher Walken….) koji su, u trenucima, čak i glumački uvjerljivi od nekih poznatih nam protagonista iz prvog filma. Kao i prethodni film, “Dina II” je spektakl – s nestrpljenjem čekam(o) treći film…
KASKADER
Boljeg redatelja za filmsku posvetu kaskaderima od Davida Leitcha nije se moglo izabrati. Leitch je prošao puni krug od kaskadera u velikom broju hitova (“Blade”, “Matrix” trilogija…) do redatelja koji je potpisao filmove Deadpool 2, Brzina metka i Atomska plavuša. “Kaskader” je zabavna, duhovita i akcijski atraktivna priča o filmu i kaskaderima u kojem je glavni protagonist Colt Seavers koji se, prema vlastitim riječima, bavi najboljim poslom na svijetu. Zbog ozljede na radu Seavers napušta posao kaskadera, ali nakon gotovo dvije godine pauze vraća se na dužnost – razlog više je poziv nikad prežaljene ljubavi snimateljice odnosno redateljice Jody Moreno. Kemija između Goslinga i Emily Blunt nosi film i “Kaskader” je ….vrhunska zabava i priča o filmu. U filmu.
DADDIO
Koliko su čudni i nepredvidljivi putevi filmski (i glumački) najbolje potvrđuje primjer Dakote Johnson. Nakon nastupa u možda i najvećem filmskom kino promašaju godine poznatom pod naslovom “Madame Web”, glumica se pojavila u možda i najugodnijem iznenađenju godine. “Daddio” je drama, priča o slučajnom susretu ljudi koji se vjerojatno više nikada sresti neće, ali njihov je susret dio sudbine, dio njihovih životnih priča – uspomena koja se neće zaboraviti. Redateljica i scenaristica Christy Hall većinu je radnje smjestila na tek jednu lokaciju (taksi), ali “Daddio” nema praznog hoda. Dakota Johnson je izvrsna u ulozi Girlie i sjajno se nadopunjuje s vozačem taksija Clarkom kojeg interpretira Sean Penn. Mali-veliki film koji, između ostalog, šalje i poruku kako nam je potrebno, u vremenu aplikacija i društvenih mreža, više komunikacije uživo.
ANORA
“Anora” je u domaća kina stigla s vrlo snažnim adutom – riječ je o pobjedniku ovogodišnjeg Filmskog festivala u Cannesu. “Anora” je i iznenađenje s obzirom na to da američki filmovi nisu često nagrađivani spomenutom nagradom. Glavna je nagrada zaslužena – riječ je o neobičnom spoju komedije i drame (uz zrno trilera) u kojem upoznajemo striptizetu i seksualnu radnicu Ani (pravim imenom Anora). Jedne večeri u klubu u kojem radi Anora upoznaje Vanju, sina bogatog ruskog, ha, tajkuna odnosno oligarha Nikolaja Zaharova. Isprva je odnos između Anore i Vanje poslovan, ali ubrzo između njih plane ljubav i Anora postaje gospođa Zaharov. Vanjini roditelji, najblaže rečeno, nisu oduševljeni odnosom Anore i Vanje i učinit će sve kako bi brak poništili. Nevjerojatna je lakoća kojom redatelj Baker kombinira žanrove i gradi ljubavnu priču koja je, istovremeno, i sudar svjetova – bogatih i…ne tako bogatih. Izvrsna je Mikey Madison u ulozi naslovne protagonistice filma – “Zlatna palma” iz Cannesa sigurno neće ostati jedina nagrada kada je o novom filmu Seana Bakera riječ.
IZVRNUTO OBRNUTO 2
Nakon završetka projekcije u jednoj od zagrebačkih kino dvorana oni najmlađi su starijim pratiteljima (većinom roditeljima) postavljali brojna pitanja. Kao i prethodna najbolja “Pixar” ostvarenja, tako i “Izvrnuto obrnuto 2” nije isključivo namijenjen samo najmlađima ili gledateljima koji su u godinama glavne protagonistkinje filma. Humor, vizualna raskoš, kreativnost i fenomenalno zabavan izgled i način ponašanja Emocija (onih poznatih iz prvog filma, ali i novih koji se pojavljuju u nastavku) ciljaju na osmijeh i zabavu (naj)mlađih gledatelja, ali mnogi su detalji radnje zapravo univerzalni i odnose se na sve generacije. Tjeskoba ili nepotrebni Sram, Dosada nisu emocije koje se žive samo u djetinjstvu – one nas prate čitavog života. Baš kao i put ka Sreći. Želji da Sreća, unatoč problemima i životnim neverama ipak postane emocija koja će dominirati i obilježiti naše živote. “Izvrnuto obrnuto 2” izvrstan je nastavak filma iz 2015. godine i najava povratka “Pixara” u vrhunsku formu (koju je studio u nekoliko prethodnih projekata, iz različitih razloga, izgubio).
FURIOSA: POBJEŠNJELI MAX SAGA
Velika je šteta što je “Furiosa” slabo prošla na američkim i svjetskim kino blagajnama – ostim što je riječ o jednom od najboljih filmova godine koji je zaslužio više gledatelja loši komercijalni rezultati su, možda i zauvijek, eliminirali realizaciju novih “Mad Max” projekata. Prethodni film serijala (Divlja cesta) bio je, prije svega, eksplozivna i žestoka akcijska priča. Radnja “Divlje ceste” je prilično jednostavna i jednosmjerna. “Furiosa” je drugačija zvjerka – film je znatno bogatiji radnjom (obožavatelji akcije brige nema – akcijskih scena ne nedostaje). U prvom je planu priča o Furiosi koju upoznajemo kao djevojčicu – oteta je Furiosa iz mjesto obilja u kojem živi i postaje zarobljenica motoriziranih luđaka kojima zapovijeda Dementus. Furiosa je potrebna Dementusu i njegovim hordama kako bi otkrila lokaciju mjesta na kojem živi. U akciju akciju spašavanja Furiose kreće osoba koja nikada neće odustati. Anya Taylor-Joy izvrstan je izbor za ulogu Furiose – junakinje u svijetu koji je odavno poludio i izgubio humanost…
GRAĐANSKI RAT: Svakom carstvu dođe kraj
Masovne grobnice zatrpane leševima civila, predsjednik u bijegu, pripadnici paravojnih formacija koji postaju gospodari života i smrti….. svakodnevica je SAD-a u filmu Alexa Garlanda (Ex Machina). Novinarsko putovanje dugo 1400 kilometara zapravo je prikaz države rastrgane i masakrirane građanskim ratom. Redatelja ne zanimaju uzroci (oni su zapravo aktualni odnosno mogu se pronaći u današnjem zapaljivo podijeljenom američkom društvu) već posljedice. U redu, tijekom filma se spominju grijesi američkog predsjednika i opaska jednog od protagonista kako će završiti kao Gadafi i Ceausescu, ali Garland ne zauzima stranu, nije ideološki motiviran već prikazuje rat u kojem nema milosti. Za zarobljene, ali često i za civile. Amerika je eksplodirala i stvari su izmakle kontroli. Glumačku ekipu provokativnog i intrigantnog (nadam se i ne proročanskog) filma predvode Kirsten Dunst, Wagner Moura, Nick Offerman, Cailee Spaeney i Jesse Plemons.
SAKUPLJAČ DUŠA
Film redatelja Oza Perkinsa (sina Anthonyja Perkinsa kojeg pamtimo kao Normana Batesa iz “Psiha”) jeziv je i krvavi horor/triler koji nema milosti prema žrtvama ubojice, ali milost ne daje niti gledateljima i gledateljicama. Nervozan, tjeskoban i duboko mračan film koji ne nudi grama optimizma, ali, bez obzira na sve navedeno, gledatelj neće odustati. Znatiželja za otkrivanjem istine je prejaka ne samo u životu nego i kada je o filmu riječ. Maika Monroe vrlo dobra u ulozi agentice Lee Harker – u filmu gledamo i Nicolasa Cagea u još jednom osebujnom filmskom nastupu…
HERETIK
Nekada davno Hugh Grant, većinom, je bio popularan zbog uloga zbunjenih, rastresenih likova u romantičnim komedijama. Filmsku je romantiku Grant ostavio iza sebe i sve češće se pojavljuje u ulogama kakve nisu viđene u ranijim fazama njegove karijere. Takva je uloga u filmu “Heretik” – Grant je jezivo uvjerljiv u ulozi gospodina Reeda. Reedu su jednog dana na vrata pokucale sestre Barnes i Paxton u vlastiti dom – isprva stvari izgledaju normalno, ali djevojke će ubrzo shvatiti kako je ulazak u kuću označio ne samo borbu za njihova uvjerenja već i za živote. “Heretik” je psihološki triler uz dodatak horora koji slučajni susret između vjerskih aktivistkinja i čovjeka u potrazi za vjerom pretvara u napetu, intrigantnu i, na kraju, krvavu priču koja u izvrsnom finalu šalje upečatljivu poruku. Uz Granta koji će u idućim mjesecima, vjerojatno, biti među nominiranima za filmske nagrade u vrlo dobrom izdanju gledamo i Sophie Tatcher i Chloe East izvrsne su u ulogama sestara Barnes i Paxton.
SMRTONOSNI SUSRET (Strange Darling)
“Smrtonosni susret” stigao je u kino dvorane s priličnim zakašnjenjem – ipak, za film redatelja JT Mollnera vrijedi ona uzrečica bolje ikad nego nikad. Priču koja počinje histeričnom potjerom muškarca (nešto kasnije gledatelj saznaje i njegovo ime – Demon) za ženom (Dama). Demon je, odlučio pod svaku cijenu, ubiti Damu. Još nekoliko trenutaka potjere i iznenada redatelj radnju seli u novo poglavlje (iako staro odnosno potjera nije završena) – “Smrtonosni susret” je tarantinovski sastavljen od šest poglavlja koji se izmjenjuju, ali radnja nije pravocrtna već su poglavlja nabacana poput filmske slagalice. Film je 35 milimetarskom kamerom i čitavim trajanjem teško se oteti dojmu kako su redatelj i članovi ekipe uživali u stvaranju filma. Glumačku ekipu predvodi izvrsna Will Fitzgerald u ulozi Dame i nešto manje uvjerljiv, ali dobar Kyle Garner (Demon). “Smrtonosni susret” još je jedan budžetom manji film, ali snimjen s idejom i puno stila.
Ako Vas zanima izbor najvećih kino promašaja 2024. godine problema nema – GOODTALKING odabrane naslove možete pročitati…. OVDJE