RECENZIJA: IZVRNUTO OBRNUTO 2 – možda smo premalo sretni kada odrastemo

REDATELJICA: Kelsey Mann

GLASOVI (original): Maya Hawke, Grace Lu, Amy Poehler, Kensington Tallman, Liza Lapira, Tony Hale, Phyllies Smith, Diane Lane, Kyle MacLachlan, Adele Exarchopoulos, Paul Walter Hauser

GLASOVI (sinkronizacija): Judita Franković, Biserka Ipša, Bojan Navojec, Iva Šulentić, Mara Picukarić, Ella Dvornik, Mirela Brekalo

NAZIV ORIGINALA: Inside Out 2

Godine 1995 premijerno je prikazan animirani film “Priča o igračkama”. Bio je to prvi dugometražni projekt kompanije “Pixar” – film je postao veliki kino hit i označio početak serijala te rođenje nove filmske kompanija koja je, u godinama koje dolaze, isporučila veliki broj zabavnih, originalnih i vizualno atraktivnih blockbustera. Do 2006. godine (tada “Pixar” postaje dio “Disneyja”) izašli su “Čudovišta iz ormara”, “Potraga za Nemom”, “Izbavitelji”… nakon što je “Disney” preuzeo “Pixar” stižu “Nebesa”, Merida hrabra “WALL-e”, Potraga za DoromIzvrnuto obrnuto ….izgledalo je kako kreativnosti i maštovitosti i komercijalnom uspjehu “Pixar” ekipe nema kraja…

Međutim u posljednjih, otprilike,  pet godina (izuzetak je Duša), “Pixar” je, iz različitih razloga, bitno pao u formi – kreativno i(li) financijski zaredali su neuspjesi (“Elementi, “Svjetlosni”, “Luka”, “Naprijed”…) i “Pixaru” je hitno trebao hit, blockbuster koji bi ljudima u “Pixaru” odnosno “Disneyju” vratio samopouzdanje i pokazao kako i dalje mogu stvarati hitove poput one iz ne tako davne prošlosti. I dogodilo se – “Izvrnuto obrnuto 2” film je s najvećom zaradom u 2024. godini, ali, što je važnije, riječ je o animiranoj čaroliji koja pripada među najbolja “Pixar” ostvarenja.

Rajka, djevojčica koju smo upoznali u filmu iz 2015. godine, postala je tinejdžerica. Škola je gotova i Rajka s najboljim prijateljicama odlazi u hokejaški kamp. Tijekom puta saznaje neugodnu vijest kada je o prijateljicama riječ i ubrzo nakon dolaska u kamp Rajka je rastrgana između lojalnosti prema starim prijateljicama i novom ekipom koju je upoznala. Uz sve navedeno u svijesti tinejdžerice upalio se crveni alarm – pubertet je i službeno počeo te na scenu stupaju nove emocije – Tjeskoba, Zavist, Dosada i Sram postaju dio Rajkine svakodnevice i preuzimaju kontrolu nad Rajkom. Međutim, Sreća, Tuga, Bijes (uz urnebesna kratka pojavljivanja Nostalgije) i ostatak ekipe se ne predaje i učinit će sve kako bi Rajka (p)ostala sretna i zadovoljna…

Slojevitost nastavka priče o Rajki nemoguće je opisati u recenziji – sve napisano u tekstu koji čitate tek je mali dio čarolije zvane “Izvrnuto obrnuto 2”. Pubertet je stigao, crveno je svjetlo upaljeno i Rajka se mora suočiti s novim emocijama. Prihvatiti nove okolnosti i shvatiti kako je dobra osoba, bez suvišnih zašto. No, put od navale novih emocija do prihvaćanja vlastitih vrlina (ali i mana) nije jednostavan i jednosmjeran. Redateljica na vizualno spektakularan, duhovit, ali, istovremeno, i opipljivo ozbiljan način objašnjava emocionalne uspone i padove djevojčice, pardon, tinejdžerice Rajke. Emocije se mijenjaju baš kao i događaji koje Rajka živi – neizvjesnost zbog srednje škole i rastanka od najboljih prijateljica te potreba (želja ili ambicija…) za novim poznanstvima (prijateljstvima?) izazivaju emotivni rollercoaster.

Nove emocije preuzimaju kontrolu nad raspoloženjem djevojčice Rajke – prije svih Tjeskoba i Sram često se javljaju u novim okolnostima, ali Sreća se ne predaje. “Izvrnuto obrnuto 2” nije toliko (kao u prvom filmu) upoznavanje s novim emocijama već je više usmjeren prema njihovom kontroliranju i(li) prihvaćanju u određenim životnim situacijama. Film, unatoč povremenom kaotičnom stanju Rajke,  nudi optimizam – iako Rajka mijenja raspoloženja, Sreća je glavna pokretačica promjena i ratnica koja se bori za Rajku. Jedna od poruka koje film šalje ne samo tinejdžerima već i onima koji su to davno prestali biti – samo živi samo budi – tjeskoba i ostale negativne stvari će proći, sreća će doći. Ali za sreću se moramo boriti i sami….

Nakon završetka projekcije u jednoj od zagrebačkih kino dvorana oni najmlađi su starijim pratiteljima (većinom roditeljima) postavljali brojna pitanja. Kao i prethodna najbolja “Pixar” ostvarenja, tako i “Izvrnuto obrnuto 2” nije isključivo namijenjen samo najmlađima ili gledateljima koji su u godinama glavne protagonistkinje filma. Humor, vizualna raskoš, kreativnost i fenomenalno zabavan izgled i način ponašanja Emocija (onih poznatih iz prvog filma, ali i novih koji se pojavljuju u nastavku) ciljaju na osmijeh i zabavu (naj)mlađih gledatelja, ali mnogi su detalji radnje zapravo univerzalni i odnose se na sve generacije. Tjeskoba ili nepotrebni Sram, Dosada nisu emocije koje se žive samo u djetinjstvu – one nas prate čitavog života. Baš kao i put ka Sreći. Želji da Sreća, unatoč problemima i životnim neverama ipak postane emocija koja će dominirati i obilježiti naše živote.

Od “Potrage za Nemom” niti jedan “Pixar” film nije toliko dobro i uvjerljivo sinkroniziran kao što je slučaj s “Izvrnuto obrnuto 2”. Glasovi su izvrsno pogođeni i dodatno pojačavaju uvjerljivost likova i emocija filma.

Prije nekoliko dana “Izvrnuto obrnuto 2” prešao je milijardu dolara zarade na svjetskim kino blagajnama i postao je najgledaniji film godine. Zasluženo i opravdano – riječ je o još jednoj animiranoj čaroliji stvorenoj u radionici “Pixara – maštovitom, emotivnom, pametnom i duhovitom filmu za sve generacije. Izniman kino doživljaj koji gledatelja osvaja originalnošću i humorom…bez obzira u kakvom emotivnom stanju bio….

OCJENA: 9.5