RECENZIJA: PRIČA O BRAKU

REDATELJ: Noah Baumbach

GLAVNE ULOGE: Adam Driver, Scarlett Johansson, Ray Liotta, Scarlett Johansson, Azhy Robertson, Laura Dern

TRAJANJE: 137 minuta

“Ona je moja najdraža glumica” – Charlie

Prije objavljivanja ovogodišnjih nominacija za nagradu “Zlatni globus” najčešće spominjanja imena, kada su filmovi u pitanju, bili su “Joker”, “Bilo jednom u Hollywoodu” i “The Irishman”. Spomenuti filmovi opravdali su očekivanja, ali najviše nominacija dobio je film “Marriage Story”. Šest nominacija uključujući one u najvažnijim kategorijama (film, glavna muška i ženska uloga) iznenadilo je mnoge – jedan od razloga iznenađenja je bila činjenica kako je film bio dostupan tek u ograničenoj kino distribuciji (u nekoliko zemalja). Dostupnost filma na “Netflixu” otprilike se podudara s objavljivanjem nominacija – mnogi “Marriage Story” nisu imali prilike vidjeti prije nego što je film redatelja i scenarista Noaha Baumbacha (“Frances Ha”, “The Squid and the Whale”…) dobio nominacije i prestigao konkurenciju. Nakon pogledanog filma dvojbe nema – “Marriage Story” jedan je od najboljih filmova godine. Da, nominacije su zaslužene.

Uvodne minute filma predstavljaju Nicole i Charlieja. Ona priča o njemu, on o njoj. Većina stvari koje govore jedno o drugom pozitivne su, sitnice koje smetaju tek su simpatične primjedbe kakve se mogu pronaći u svakoj vezi. Braku. Početak izgleda poput optimistične romantične komedije i(li) drame. Ona, on i njihov klinac – priča o obitelji koja ima sitnih problema, ali puno više sretnih trenutaka. Privid bračne idile prekida se nakon nekoliko minuta – Charlie i Nicole nalaze se kod bračnog savjetnika. Pokušavaju spasiti zajednički život, bračnu zajednicu koja se polako, ali sigurno raspada….

Prethodne su rečenice uvod u kraj bračne, ali ne i ljubavne priče. Charlie i Nicole, onako na prvu, izgledaju kao par koji nema problema – on je kazališni redatelj, ona njegova najdraža glumice. Povezanost u privatnom životu pojačana je i poslom – tu je i Henry, sin kojeg roditelji obožavaju. Međutim, ispod površine skriva se nezadovoljstvo koje je, prije ili kasnije, moralo eruptirati. Nicole je nezadovoljna životom u Charliejevoj sjeni i činjenici kako je karijeru i ambicije podredila njemu i obitelji. Charlie u tome zapravo i ne vidi ništa sporno jer tako je uvijek bilo…

Raspad braka kojeg gledamo u Baumbachovu filmu izgleda poput životne slagalice čiji su dijelovi razbacani u vremenu i prostoru. Kaotičan odnos i raspad podudara se sa strukturom filma – on je sastavljen od niza razgovora i događaja koji približavaju protagoniste gledateljima i, kako minute filma prolaze, otkrivaju razloge zbog kojih dolazi do razlaza ljudi koji se nikada nisu prestali voljeti. Teško se oteti dojmu kako sve razloge nismo saznali, ali ono što znamo i više je nego dovoljno…

Ne, nema u “Bračnoj priči” (tako bi, vjerojatno, film bio preveden kada bi službeni “Netflix” prijevod filma postojao) obiteljskog nasilja, poroka ili nekih drugih neoprostivih stvari zbog kojih mnogi brakovi zauvijek nestaju. U redu, postoji nevjera, ali redatelj nije radnju fokusirao na taj dio jer tada bi “Marriage Story” bila već mnogo puta viđena ljubavna priča. Baumbach nije iskoristio Henryja kako bi zaradio pažnju i emociju gledatelja. Borba oko skrbništva je prisutna, ali ona, također, nije glavni motiv priče (dječak se Henry bolje nosi s razvodom nego njegovi roditelji). Zbog čega se onda brak raspada?

Razlozi su sve one sitne, naizgled nebitne stvari koje u braku (ili vezi, sasvim je svejedno) ostaju neizrečene, guraju se pod tepih kao da ne postoje, ali stalno su prisutne. Kako vrijeme odmiče one sve više smetaju, žuljaju, ali i dalje ostaju u drugom planu. I onda, nakon godina šutnje dolazi vrijeme kada se o njima počinje pričati, ali tada sitnice pokreću lavinu nezadovoljstva i nesigurnosti koju je nemoguće kontrolirati i zaustaviti.

Baumbach je prikazao kompleksnost odnosa muškarca i žena u bračnoj zajednici, ali i krhkost modernog braka. Brak i(li) dugotrajne veze zahtijevaju puno strpljenja, tolerancije i razumijevanja. Sve navedeno nije dovoljno ako nema komunikacije i razgovora o stvarima koje smetaju, nisu dobre, ali se mogu popraviti razgovorom. Nedostatak komunikacije i razgovora problem je današnjeg društva – važan detalj koji je redatelj i scenarist filma izvrsno razotkrio i ugradio u bračnu priču.

Daske koje život znače životna su Charliejeva strast. Ne samo posao nego i način života. Nicole je glumica koja želi pobjeći iz kazališta i vratiti se počecima karijere. Nekoliko njihovih trenutaka važnih za čitavu priču izgledaju poput dijelova kazališne predstave. Kazališne predstave u kojoj dominiraju izvrsne glumačke izvedbe. Adam Driver (“Paterson”,”Logan LuckyCrni član KKKlana ) i Scarlett Johansson (“Izgubljeni u prijevodu”) imaju u filmografijama uloge koje su pokazale kako je riječ o glumačkim imenima koja su prerasla Kylo Rena i Black Widow. Interakcija između glumaca je izvrsna – Driver i Johansson izvrsni su u svojoj zbunjenosti (on) i želji da promijeni nešto u životu (ona). U mnogim scenama kamera prikazuje lica glumaca u krupnom planu kako bi se što snažnije pokazale emocije – skrivanja nema i glavne glumačke figure filma uvjerljivo prikazuju različite emocije. Vrlo dobri su nastupi odvjetnika Laure Dern i Raya Liotte.

Ne postoji bolji i prikladniji naslov za novi film Noacha Baumbacha nego što je “Bračna priča” (Marriage Story). Iako priča o Nicole i Charlieju često (uspješno) koketira s humorom duhoviti trenuci nisu ono zbog čega film izaziva emociju i empatiju gledatelja. Njih izazivaju bolno životan bračni brodolom supružnika koje sjajno interpretiraju Adam Driver i Scarlett Johansson.