REDATELJI: Scott Beck, Bryan Woods
GLAVNE ULOGE: Hugh Grant, Chloe East, Sophie Thatcher, Topher Grace, Elle Young
TRAJANJE: 111 minuta
NAZIV ORIGINALA: Heretic
“Nemojte se bojati.” – Reed
Prije otprilike pet godina, u početku rada portala o filmovima i serijama “Goodtalking,” na ovim je stranicama objavljen tekst o filmskoj kompaniji A24. Već tada je spomenuta “A24” u ponudi imala niz zanimljivijih, intrigantnih i gledanja vrijednih naslova. Danas je A24 potvrdio ono što je bila jedna od ambicija šefova kompanije – oznaka A24 postala je kino oznaka za filmove koji su drugačiji od skupih skupih blockbustera (nastavaka, prednastavaka…). Oznaka koja donosi, voljeli ih ili ne, drugačije filmove (odnedavno i serije). Ove godine imali smo na velikom platnu gledati intrigantan Građanski rat – za kraj godine stigao je novi A24 film. Riječ je o kombinaciji psihološkog trilera uz dodatak horora pod naslovom “Heretik”…
Sestre Barnes i Paxton religijske su aktivistice – znate ono, netko Vas zaustavi na cesti (u slučaju glavnih protagonistica filma i zakuca na vrata) i počinje pričati o religijskim uvjerenjima kako bi Vas preobratio, nagovorio na vjeru, informirao ili tek potaknuo na razmišljanje. Vesele i razigrane djevojke uspijevaju privući pažnju ljudi na gradskim ulicama (negativnu više, pozitivnu manje) – u svojoj misiji zakucat će na vrata gospodina Reeda. Nepodnošljivo ljubazan i susretljiv, Reed će pustiti sestre Barnes i Paxton u vlastiti dom – isprva stvari izgledaju normalno, ali djevojke će ubrzo shvatiti kako je ulazak u kuću označio ne samo borbu za njihova uvjerenja već i za živote….
U uvodnim trenucima filma redateljski dvojac Beck-Woods (scenaristi filma Mjesto tišine) upoznaje nas s djevojkama, vjernicama Barnes i Paxton. Djevojke pričaju o svojoj misiji – upoznavanju ljudi s njihovim religijskim uvjerenjima, ali razgovor je začinjen pričom o veličini kondoma, pornografijom i seksom. Ne, nije riječ o rečenicama koje se izgovaraju tek da bi (jeftino) provocirale već je njihov razgovor intrigantan i ima smisla posebno u kontekstu događaja koji slijede. Dolazak u kuću gospodina Reeda.
“Heretik” je, uz izuzetak početnih nekoliko minuta, klaustrofobičan film. “Heretik” je i film s velikim brojem dijaloga, puno priče i razgovora. Sve navedeno nisu mane – upravo suprotno – klaustrofobičan (hm) ugođaj filma, radnja u zatvorenom prostoru i dijalozi zapravo su aduti filma. Kuća gospodina Reeda postaje labirint bez izlaza i čistilište za djevojke koje žele religijska uvjerenja podijeliti s drugim, potencijalnim novim članovima njihovog stada. Crkve u koju vjeruju.
Redateljski dvojac vrlo vješto djevojke stavlja u situaciju u kojoj je njihova vjera na iskušenjima – jednako uspješno redatelji vješto povezuju gledateljice i gledatelje s protagonistima (ili barem tjeraju na razmišljanje) bez obzira kakva bila njihova (Vaša) razmišljanja o religiji. Na jednoj su strani mlade djevojke koje gorljivo brane religijska učenja (iako i one imaju tajne koje su u suprotnosti s onim što vjeruju odnosno propagiraju. Djevojke su uporne i simpatične, ali verbalni argumenti s kojima su suočene nisu nebitni i neistiniti. One žele sačuvati vjeru, ali i živote jer njihov je domaćin…
… spoj heretika i svojevrsnog fanatičnog, sada, ateističnog luđaka koji pod svaku cijenu želi srušiti vjeru u sestrama Barnes i Paxton te demontirati religijska vjerovanja. Gospodin Reed je demonski ljubazan i susretljiv u početku, ali kako minute filma prolaze, pretvara se u manipulatora i, na kraju priče, luđaka sklonog krvavom dokazivanju vlastitih uvjerenja.
Tijekom prvih…otprilike sat vremena filma dijalozi (i izvrsna gluma te spomenuta klaustrofobija) nose film – predugo bi trajalo nabrajanje svih tema kojih se “Heretik” dotaknuo, ali doista je nevjerojatno kako je Reed uspio povezati odnosno spomenuti primjerice religiju, monopoly, “Radiohead”, “The Hollies” i Jar Jar Binksa (da, Jar Jar Binksa iz “Fantomske prijetnje”) bez gubitka intrigantnosti i napetosti filma.
Kako minute filma odmiču tako se “Heretik” sve više postaje horor – dijalozi su i dalje prisutni, ali u manjoj mjeri. Razotkrivaju se tajne kuće, ali i protagonista filma sve do sjajnog finala filma. U nekim trenucima film pati od pretencioznosti, ali takvih je trenutaka malo i ne umanjuju bitno doživljaj “Heretika”.
Glumačka ekipa je svedena na tri imena (ostali koji se pojavljuju u filmu nevažni su kada je o glumačkim ostvarenjima riječ). Sophie Tatcher i Chloe East izvrsne su u ulogama sestara Barnes i Paxton – iste, a opet različite one se pokušavaju oduprijeti gospodinu Reedu na svim razinama. Lica djevojaka često su u krupnom planu kamere i,bez riječi, na njima se mogu pročitati emocije. Uloge djevojaka su sjajne, ali pravi je glumački show priredio Hugh Grant u ulozi dijaboličnog Reeda. Glumac koji je karijeru (sa)gradio na ulogama u romantičnim komedijama/dramama (“Ja u ljubav vjerujem”, “Četiri vjenčanja i sprovod”, “Sve zbog jednog dječaka”, “Dnevnik Bridget Jones”, “Devet mjeseci”…) briljira u ulozi jezivog i elokventnog Reeda. Možda i najbolja izvedba u glumčevoj karijeri – ako ne najbolja onda sigurno pripada među tri-četiri najuvjerljivije i najzanimljivije.
“Heretik” je psihološki triler uz dodatak horora koji slučajni susret između vjerskih aktivistkinja i čovjeka u potrazi za vjerom pretvara u napetu, intrigantnu i, na kraju, krvavu priču koja u izvrsnom finalu šalje upečatljivu poruku. Vjerujete u što želite, ali neka vjera bude rezultat vlastitih (nikako nametnutih) uvjerenja i spoznaja. Ako pak želite vjerovati piscu ovih redaka onda “Heretika ne bi smjeli propustiti kada je o odlasku u kino dvorane riječ.
OCJENA: 8…možda i 8.5