RECENZIJA: UBOJICE CVJETNOG MJESECA – pohlepa bijelog čovjeka

REDATELJ: Martin Scorsese

GLAVNE ULOGE: Leonardo DiCaprio, Robert De Niro, Lily Gladstone, Jesse Plemons, Brendan Fraser, John Lithgow

TRAJANJE: 206 minuta

NAZIV ORIGINALA: Killers of the Flower Moon

 

“Moje je srce okovano tugom.”  – Molly 

 

Iako je zagazio u deveto desetljeće života, jedan od najvećih redatelja u povijesti Hollywooda (“Taksist“, Razjareni bik , “Dobri momci”, “Casino, “Kralj komedije”, Vuk s Wall Streeta …) Martin Scorsese i dalje je aktivan. Scorsese slovi za jednog od najvećeg filmofila među redateljima i, uz snimanje filmova, često komentira aktualne događaje u filmskom svijetu. Velike polemike izazvala su redateljeva razmišljanja o superjunačkim filmovima – Scorsese je, između ostalog, izjavio kako superjunački filmovi (prije svih “Osvetnici”) nisu pravi kino doživljaji već su sličniji vožnji tematskim parkom te su rezultat nedostatka ideja. Kasnije je Scorsese dodao kako je riječ o filmovima koji zbog velikih budžeta koje za njih filmski studiji izdvajaju onemogućavaju karijere ozbiljnim filmašima. 

Koliko je Scorsese u pravu (ili krivu) kada je o superjunačkim filmovima riječ ostaje na prosudbu svakom posjetitelju kino dvorana no iskusni se redateljski vuk nije odrekao drugog noviteta koji je posljednjih godina postao važan u stvaranju filmova. Pogađate, riječ je o streaming servisima – za razliku od, primjerice, kolege Christophera Nolana koji je prekinuo suradnju s “Warnerom” zbog prekratkog razdoblja od kino do streaming premijere, Scorsese takvih problema nema. Irca je realizirao za “Netflix” (projekt koji je bio u problemima oko budžeta i pitanje je da li “Irac” bio realiziran bez “Netflixa”) – novi redateljev projekt “Ubojice cvjetnog mjeseca” također je podržan od streaming servisa. Ovoga puta riječ je o platformi “Apple Plus” koja je film realizirala u suradnji s filmskim studijom “Paramount”.

“Ubojica cvjetnog mjeseca” temelji se na istoimenom književnom predlošku inspiriranom stvarnim događajima. Radnja nas vraća u dvadesete godine prošlog stoljeća – redatelj predstavlja pleme Osage, starosjedioce SAD-a, odabrani narod koji su (inicijativom vlasti, ne svojevoljno) preseljeni u Oklahomu. Nevjerojatan splet okolnosti učinio je pripadnike plemena najbogatijim ljudima u SAD-u –  na teritoriju kojem žive pronađena je nafta. U takvo okruženje dolazi Ernest Burkhart, sudionik Prvog svjetskog rata (Burkhart je tijekom rata bio kuhar). Ne pretjerano pametan i mudar, ali željan novca, Burkhart dolazi u posjet ujaku poznatog pod nadimkom Kralj. Kralj (pravim imenom Bill Hale) poslovni je čovjek koji se predstavlja kao prijatelj Indijanaca no istina je drugačija – priglupi Burkhart idealan je za realiziranje mračnih kraljevih planova….

Nadrealne su scene koje gledatelj može doživjeti nakon nekoliko minuta filma – gužva na željezničkoj stanici i gradu skriva se nevjerojatna raspodjela bogatstva. Bijeli je čovjek (koji masovno dolazi u grad nakon otkrića crnog zlata) sluga Indijancima koji su, zapravo, otjerani na novu lokacija, ali nitko nije mogao predvidjeti kako je njihova nova lokacija izvor bogatstva. Indijanci postaju najbogatiji ljudi u SAD-u, ali nafta odnosno bogatstvo postaje prokletstvo i razlog umiranja Osage Indijanaca. Pohlepa za bogatstvom glavni je motiv – planeri i izvršitelji su King i njegovi suradnici…

“Ubojice cvjetnog mjeseca” nije prvi (sigurno neće biti niti zadnji) film koji prikazuje stradanja Indijanaca. Međutim, novi film Martina Scorsesea prikazuje novu dimenziju stravičnog obračuna s domorocima – nasilje (ubojstva vatrenim oružjem) je prisutno i žestoko, ali postoje i druge metode kojima se ubijaju bogati vlasnici i vlasnice zemlje natopljene naftom. Polako, ali sigurno – sve zbog pohlepe bijelog čovjeka.

“Ubojice cvjetnog mjeseca” slojevit je film u kojem se sudaraju žanrovi – povijesna (i ljubavna) drama isprepletena je s kriminalističkim filmom uz dozu humora koji je, poput nekih protagonista i događaja, bizaran i raskrinkava mentalni sklop likova. Scorsese je u film dodao i dozu mističnosti – ona se odnosi na duhovnost i vjerovanja Indijanaca.

Foto: Apple Tv Plus

Najveći problem filma je previše minuta. Bez obzira na nadahnutu režiju i Scorseseovu namjeru detaljnog prikaza tragedija Osage Indijanaca, 206 minuta je ipak pretjerano. Previše minuta se najviše osjeti u zadnjoj trećini filma – uhićenja i suđenje imaju previše trenutaka koji su spomenuti tijekom filma. Bez obzira na to što je riječ o prvom velikom slučaju koje je riješio FBI…

Tijekom filma pratimo veliki broj likova – većina od njih je vrlo dobro oblikovana, napisana i odglumljena. Ipak, za nijansu ispred je Bille Hale poznatiji kao Kralj. U liku dobročinitelja i prijatelja ugrađene su sve one loše strane kapitalizma i američkog društva. Hale nije stvar prošlosti – on je vječno aktualan – jezivi, gramzivi i beskrupulozni manipulator spreman na sve kako bi zaradio dolar više. Kralj je neka vrsta dr. Jekylla i mr. Hydea kojem za transformaciju nije potreban nikakav napitak – javno je dobročinitelj i prijatelj sugrađana, ali ispod površine krije se čovjek koji vuče sve poteze i odgovoran je za najgore zločine – sve uz božju pomoćkako često Kralj ističe. Njegova je hobotnica razgranata u svim segmentima društva (sudstvo, policija, zdravstvo…) i zbog toga je opasniji od tek običnog kriminalca. Hale pripada društvu najboljih negativaca viđenih u filmu posljednjih desetljeća posebno kada je riječ o protagonistu stvorenom na stvarnoj osobi.

Koliko je Hale važan za film toliko je uloga Kralja važna za Roberta De Nira. Jedan od najvećih i najpopularnijih glumaca u povijesti sedme umjetnosti imao je u posljednjem desetljeću nekoliko nevjerojatnih i nepotrebnih ispada (“Rat u kući”, “Sezona lova”, “Djedica pušten s lanca”...). Uloga u “Ubojicama cvjetnog mjeseca” pokazuje kako veteran i dalje može zasjati punim (glumačkim) sjajem (“Ubojica cvjetnog mjeseca” deseta je suradnja Scorsesea i De Nira).

De Niro je, kao što je spomenuto, tek za nijansu iznad ostalih članova glumačke ekipe. Treba spomenuti (ponovo) uvjerljivog Leonarda DiCaprija i sjajnu Lily Gladstone – odnos bračnog para Burkhart jedan je od najzanimljivijih i najintrigantnijih motiva filma. Šutnja odnosno govor pogledom i licem kod Lily odnosno Mollie često govori više od riječ (ovo je film o njoj, njezinim sestrama i majci koje su postale žrtve borbe za naftu). DiCaprio ima nekoliko izvrsnih minijatura i vrlo dobar je u ulozi protagonista koji je …. skromnih intelektualnih mogućnosti i podložan manipuliranju. Takve su osobe, često, idealne kao produžena ruka  kada je o zločinima riječ…

Već sada se može napisati kako je “Ubojice cvjetnog mjeseca” favorit za predstojeću sezonu filmskih nagrada. Slojevita i potresna priča o pohlepi i zločinu sadrži nekoliko izvrsnih glumačkih izvedbi, ali je opterećena s viškom minuta. No, film vrijedi gledati iz više razloga – jedan od njih je i povratak u vrhunsku formu Roberta De Nira.