RECENZIJA: TED LASSO – nogomet je život

AUTORI SERIJE: Brendan Hunt, Joe Kelly, Bill Lawrence

GLAVNE ULOGE: Jason Sudeikis, Brendan Hunt, Brett Goldstein, Nick Mohammed, Kola Bokinni

TRAJANJE: tri sezone, 34 epizode

Koliko god otrcana i klišeizirana bila, čuvena fraza o “nogometu kao o najvažnijoj sporednoj stvari na svijetu” ipak u sebi sadrži zrno istine. Hoćemo li ju pripisati Arrigu Sacchiju, Carlu Ancelottiju ili papi Ivanu Pavlu II., u potpunosti je svejedno – u konačnici nogomet pripada svima. Voljeli ga ili ne, činjenica je da moderno društvo u, naizgled, banalnom napucavanju kožnog mjehura vidi nešto posebno i čarobno. Unatoč tome što je daleko najpopularniji sport, ekranizacije o nogometu, napose onom europskom (da ne kažem pravom), uglavnom su izostajale, a one koje smo dobili nikako nisu uspijevale prenijeti emocije te zanos koji su nezaobilazan dio sporta. Izuzev brojnih dokumentaraca, uspješne igrane adaptacije vrlo su rijetke i mogu se nabrojati na prste dvije ruke. Vjerujem da se mnogi sjećaju priče o Santiagu Munezu u filmskom serijalu Gol, a treba spomenuti i Bijeg u pobjedu, Prokleti United i satirični pogled na igru u filmu Zatvorski krug. Osim hollywoodske i britanske produkcije, svakako ne smijemo zaboraviti izvrstan srpski serijal Montevideo (riječ je o seriji i dva zasebna filma).

“If the Lasso way is wrong, it’s hard to imagine being right.

Godine 2010. američka televizijska kuća NBC kupila je prava za emitiranje engleske Premier league. U sklopu promocije, kuća je napravila reklamu u kojoj je angažirala poznatog glumca Jasona Sudeikisa. Sudeikis je tako postao Ted Lasso, trener američkog nogometa kojemu je, bez ikakvog znanja o drugom nogometu, povjereno vodstvo nogometne momčadi Tottenham Hotspur. Reklama je postala veliki hit i tako privukla brojne Amerikance, no nakon nekog vremena postala je zaboravljena, što se ne može reći za Lassa. Naime, Sudeikisu se jako svidjela ideja i osobnost lika, pa je, nakon višegodišnjih priprema s prijateljem Brendanom Huntom, Billom Lawrenceom (Stažisti) i Joeom Kellyjem (Kako sam upoznao vašu majku) napravio temelje za punokrvnu seriju o simpatičnom Tedu Lassu.

Ted Lasso debitirao je u kolovozu 2020. na streaming servisu Apple TV+ i nakon kratkog vremena suvereno se uspeo na vrh liste najgledanijih serija, daleko premašujući i najoptimističnije prognoze. Štoviše, serija je otad postigla impresivne brojke, od kojih u oko najviše upada nevjerojatnih 76 nagrada i preko 150 nominacija na raznim prestižnim dodjelama. Jedan od ključnih razloga za planetarni uspjeh serije krije se u veoma kvalitetnom scenariju koji perfektno obuhvaća dvije velike cjeline – bitne stvari koje čine život svakog čovjeka i nogomet, najvažniju sporednu stvar na svijetu!

“I do love a locker room. It smells like potential.”

Ted Lasso (Jason Sudeikis) i njegov prijatelj Beard (Brendan Hunt) tipični su Amerikanci i treneri fakultetske momčadi američkog nogometa. Spletom okolnosti dvojac završava u Londonu kako bi preuzeli vodstvo nad posrnulim prvoligašem A.F.C. Richmondom. Iako Lasso nema nikakvog pojma o “našem” nogometu, vlasnica kluba Rebecca Welton (Hannah Waddingham) misteriozno ustraje u tome da je upravo Lasso idealan čovjek za klub. Osim što će morati naučiti svu silu ispravnih naziva i pravila, Lasso će morati pronaći način kako da se izbori za svoje mjesto pod engleskom tribinom. Primjerice, fanovi kluba nipošto neće biti zadovoljni njegovim početnim rezultatima i američkom filozofijom o vođenju igre, a novinari i mediji gromoglasno će ga izrugivati svaki puta kada ih zaprepasti svojim neznanjem o footballu. Možda i najveći problem predstavljat će svlačionica; umjesto da budu složni mehanizam, igrači su raspoređeni u tabore koje predvode razmažena zvijezda Jamie Tartt (Phil Dunster) i Roy Kent (Brett Goldstein), ostarjeli igrač na zalazu karijere.

Ted Lasso prilično uvjerljivo pokazuje koliko je nogometna svlačionica zapravo komplicirano mjesto. Igrači se razlikuju – kako po poziciji na kojoj igraju ili načinu igre, tako i po ponašanju izvan travnjaka, no nijedan neće ostati imun na pobjedonosni duh brbljavog Amerikanca. Naravno, Lasso će često komunicirati s brojnim drugim likovima koji su nužni za funkcioniranje velikog nogometnog kluba poput stručnjaka za marketing, sportskog psihijatra pa čak i sakupljača lopti.

Believe

Premda Ted Lasso ima pozamašan broj likova, svi oni iznimno su kvalitetno odrađeni i odglumljeni te djeluju kao zaokružena cjelina. Da stvar bude bolja, Lasso se ne fokusira isključivo na nogomet već i na sve one prokušane narative kvalitetne serije, tako da svaki gledatelj može pronaći nešto zanimljivo. Ljubav, obitelj, usponi i padovi, prijevare i afere – sve to u nekoj mjeri zastupljeno je kroz tri sezone, ali na način da uvijek stoji u nekom međuodnosu s nogometom pa nema straha da ćete u nekom trenutku završiti na kvalitetnijoj verziji Ljubavi u zaleđu – tamo je nogometa bilo u tragovima. Također, Ted Lasso se neprestano poigrava s referencama na stvarni svijet i nogometna zbivanja, upravo zato da uspostavi odnos i sa zagriženim ljubiteljima nogometne igre.

Ono što bih najviše istaknuo kod Lassa je nevjerojatan optimizam kojim zrači. Ted Lasso gotovo uvijek je nasmiješen i vedrog duha, a njegova upornost i želja za stvaranjem pozitivne atmosfere brzo će vas razoružati. Iako obiluje humorom, serija se ne libi govoriti o ozbiljnim temama, od čega se najčešće ističe mentalno zdravlje i osobni rast. Ted Lasso praktički stoji kao sinonim za nadu te uvijek nastoji istaknuti nešto dobro u svakoj osobi, što na kraju rezultira nekim nevjerojatnim obratima među likovima. U dobu kada većina televizijskog humorističnog sadržaja muku muči kako da pristupi gledatelju bez da zagazi u polje političke korektnosti ili govora mržnje, Ted Lasso odlučio se za zdrav i uravnotežen humor koji s lakoćom komunicira s najrazličitijom publikom. Zbog svega toga, gledajući Ted Lasso imat ćete osjećaj da postajete bolja osoba.

Ted Lasso na prvu je neodoljivo jednostavan, vrlo nalik nogometu. Nogomet je prekrasna ljudska tvorevina koja sve ljude tretira jednako i s poštovanjem. U svojoj srži, nogomet se sastoji od svih naših temeljnih čežnji i nadanja uguranih u najobičniju loptu bačenu na zeleni teren. Na kraju ove divne utakmice, Ted Lasso podsjetio me u mnogočemu na sve ono lijepo i plemenito kako u nogometu, tako i u ljudima.

Ocjena: 9.5

Tekst napisao: Dominik Vadas