RECENZIJA: ZAVADA – Zašto nam je tako teško biti sretnima?

AUTOR: Lee Sung Jin

GLAVNE ULOGE: Steven Yeun, Ali Wong, Joseph Lee, Maria Bello, David Choe, Young Mazino

TRAJANJE: 10 epizoda

NAZIV ORIGINALA: Beef

“Nikad s nikim nisam ovako razgovarao.” – Danny Cho

Prilikom početka rada filmskog (i serijskog) portala “Goodtalking” objavljen je tekst na kojem je čitateljima skrenuta pažnja na producentsku kuću A24 . Već tada je spomenuta filmska kompanija imala respektabilnu ponudu – u godinama nakon teksta A24 je redovito isporučivala intrigantne i drugačije naslove koji se razlikuju od blockbusterske kino ponude. A24 filmovi osvojili su brojne nagrade – kulminacija se dogodila na ovogodišnjoj dodjeli “Oscara” filmom “Sve u isto vrijeme”.

A24 nije zapostavio serije – do prije nekoliko mjeseci najpoznatija serija s A24 etiketom bila je “Euforija”. No, ove je godine “Euforija” dobila ozbiljnu konkurenciju – seriju koja ulazi u konkurenciju najboljih serija godine. Njeno ime je “Zavada”.

Prije dvadesetak i nešto godina, u videoteke je, s obzirom na glumačku ekipu filma, prilično tiho stigao film “Kobno prestrojavanje”. Tiho, s obzirom na vrlo zanimljivu glumačku ekipu (Samuel L. Jackson, Ben Affleck, Toni Collette…) i vrlo zanimljiv zaplet koji se događa jednog običnog dana u New Yorku. Protagonisti su bogati odvjetnik Banek koji žuri na sud zaključiti parnicu koja mu treba donijeti ogromnu zaradu. Na sud žuri i Gipson, agent osiguranja koji se bori za skrbništvo nad djecom. Lakša prometna nesreća u kojoj sudjeluju Banek i Gipson događaje vodi u neočekivanom smjeru i izaziva lavinu posljedica…

…i baš kao da je Lee Sung Jin, autor serije “Zavada” gledao “Kobno prestrojavanje” i sličan zaplet ugradio u seriju. Protagonisti su Amy Lau i Danny Cho. Nikada se, vjerojatno, Amy i Danny ne bi upoznali da se nisu istovremeno krenuli u kupnju. Naizgled blagi incident na parkiralištu, bez sudara, ali uz znatno korištenje automobilskih truba prelazi u divlju jurnjavu cestama i nastaje svađa odnosno zavada iz naslova serije. Zavada koja neće prestati nakon prvog susreta – Danny i Amy zapisali su registarske tablice od onog drugog i ne namjeravaju odustati….

Bogat je raspon žanrova koji se mogu pronaći u “Zavadi” – serija je, ovisi o trenutku radnje ili epizodi, crna komedija, psihološka i(li) socijalna drama, tragikomedija… žanrovi se isprepliću čitavim trajanjem sezone i stvaraju originalnu cjelinu, seriju koja podjednako dobro, zapravo odlično, djeluje na osobnoj razini glavnih protagonista odnosno sukobu, zavadi između Amy i Dannyja kao i na široj slici – prikazu detalja iz današnjeg društva (tada se priča bavi i brojnim sporednim likovima).

Da nije bilo događaja na parkiralištu i početka zavade Amy i Danny nikada ne bi ostvarili bilo kakav kontakt. Oni su na suprotnim polovima kada je o životnim pričama riječ. Amy je udana, majka i poduzetnica koja se nalazi pred potpisivanjem ugovora života vrijednog deset milijuna dolara. Na suprotnoj strani je Danny, poduzetnik koji pokušava pronaći poslovnu sreću kao građevinski radnik… zapravo radnik koji obavlja popravke i poslove svih vrsta. Živi s mlađim bratom Paulom kojeg zanimaju samo videoigre i žene, djevojke s Tindera. David je pod utjecajem rođaka Isaaca, sitnog kriminalca koji, često, upravlja Dannyjevim životom.

Ipak, Danny i Amy imaju sličnosti na kojima je izgrađen zaplet i čitava serija. Njihove zajedničke osobine su duboko nezadovoljstvo životom kojim žive i, u manjoj mjeri, duhovi prošlosti. Njihovo nezadovoljstvo je poput tempirane bombe i čeka trenutak kada će izaći na površinu, eskalirati (ili eksplodirati). Eksplozija se događa na parkiralištu – slučajna zavada razotkriva dubinu frustracija životom kojeg glavni protagonisti serije žive. Teško je i neugodno gledati Dannyjevu nesposobnost upravljanja vlastitim životom, umjetne, namještene osmjehe u poslovnom i, posebno, privatnom životu uspješne poduzetnice Amy.

Kako epizode serije odmiču tako i autor serije sve snažnije zaoštrava priču – zavada postaje sve ozbiljnija i njene posljedice su… ljudske žrtve. Na zanimljiv i uvjerljiv način “Zavada” prikazuje kako Amy i Danny pomiču granice kada je riječ o ružnim stvarima koje su spremni napraviti kako bi napakostili i(li) se osvetili jedno drugom. Sve do nevjerojatnog finala, posljednje epizode koja je svojevrsna katarza glavnih protagonista. Katarza u njihovim odnosima…

Oko Amy i Dannyja autor je serije posložio niz živopisnih likova. Od nesposobnog i netalentiranog, ali dobrodušnog Georgea (Amyn suprug) do razmetljivog i poduzetnog rođaka Isaaca, “Zavada” je ispunjena likovima koji, blago rečeno, nisu simpatični, ali ih je nemoguće prestati gledati. Kroz njihove karaktere i postupke autor serije bavi se nizom pitanja i problemima u životu današnjeg, modernog čovjeka. Ili možda problemima koji to zapravo i nisu?

“Zavada” je ujednačena serija kada je o epizodama riječ. Iako su prva i posljednja nešto iznad ostalih praznog hoda i nezanimljivih minuta gotovo da i nema. Jedan od razloga je i trajanje epizoda – većina njih sadrži tridesetak ili koju minutu više.

Glumačku ekipu predvode izvrsni Steven Yeun i Ali Wong. Yeun (“Minari”, “Živi mrtvaci”) bolno je uvjerljiv u ulozi Dannyja – njegov izraz lica često govori više od riječi. Čitavim trajanjem uvjerljivost njegove interpretacije glavnog protagonista drži visoku razinu uz nekoliko briljantnih trenutaka (npr. emotivni slom i suze u crkvi). Ali Wong dostojna je partnerica – nesretna i nezadovoljna u braku, ali uspješna u poslu Amy traži uzbuđenje i (novu) životnu strast. Uzbuđenje dolazi na parkiralištu…uskoro i strast. Privremena. Seksualna pustolovina koja će izazvati posljedice…

Iako do kraja godine ima još dosta mjeseci i serija koja dolaze, “Zavada” će biti u najužem krugu za najbolju seriju godine. Izvrsno napisana, žanrovski raznovrsna i začinjena sjajnim glumačkim izvedbama je priča o slučajnom susretu i sukobu ljudi koji su daleko od pozitivnih i simpatičnih protagonista, ali ih je teško prestati gledati.

OCJENA: 8.5