RECENZIJA: BRZI I ŽESTOKI 10 – Los Bandaleros zauvijek

REDATELJ: Louis Letterier

GLAVNE ULOGE: Vin Diesel, Jordana Brewster, Michelle Rodriguez, Jason Momoa, Charlize Theron, Jason Statham, John Cena, Brie Larson, Michael Rooker

TRAJANJE: 140 minuta

NAZIV ORIGINALA: Fast X

“Večeras sam upoznala Vraga.” – Cipher

“Brzi i žestoki” – deseti puta. Nevjerojatna je činjenica kako je serijal koji je započeo davne 2001. godine preživio do današnjih dana. U redu, ponuda iz Hollywooda godinama je, pa i desetljećima ispunjena nastavcima, ali doći do desetog filma nije jednostavno. Posebno kada se nastavci nižu kao na traci (isključivo zbog zarade na kino blagajnama) bez posebnih zanimljivosti kada je o radnji riječ. Tamo od četvrtog i petog filma autori filmova donose nove likove (većinom je riječ o jakim, poznatim glumačkim imenima) i sve luđe, bizarnije akcijske vratolomije koje su odavno postale važnije od protagonista i radnje. Pojavio se u serijalu tenk, podmornica – u devetom filmu neki su protagonisti završili u svemiru (???!!!). Bučne i histerične, (pre)duge i, na kraju priče, zamorne akcijske scene postale su jedan od najsnažnijih zaštitnih znakova serijala koji je ponekad izgledao kao da je parodija..,samog sebe. Deseti film je stigao, ali ništa se promijenilo nije… Toretto i ekipa ponovo jure velikom brzinom i promiču obiteljske vrijednosti.

Radnja filma povezana je petim filmom serijala iz 2011. godine. Mjesto radnje bio je Rio De Janeiro – Toretto i ekipa eliminirali su šefa brazilskog narko kartela Hernana Reyesa. Svjedok Reyesova ubojstva bio je i njegov sin. Dvanaest je godina Reyes mlađi simboličnog imena Dante smišljao osvetu za smrt oca. Nakon više od desetljeća Dante kreće u osvetnički pohod – meta su Dominic Toretto, njegova obitelj i prijatelji….

Ogromnih 340 milijuna dolara uloženo je u deseti film serijala – naravno, tradicija akcijskih ludorija morala je biti nastavljena. Glavni negativac koji kontrolira ostale negativce ucjenama kao glavnu metu ima Toretta, ali, onako usput, ruši sve pred sobom (bomba veličine kamene gromade iz Indiane Jonesa skoro će stići do Vatikana, ali Dom je spasio Papu). Nije problem – akcijske ludorije bez smisla kada je o radnji film riječ, postale su zaštitni znak serijala, ali one su ponovo preduge, zamorne, histerične – u trenucima zbog nervozne kamere i teško gledljive. Letterier je u pojedinim trenucima nadmašio i kratke rezove Michaela Baya iz “Transformer” serijala.

Radnja? U redu, filmovi “Brzi i žestoki” serijala (uz rijetke iznimke) nikada nisu imali ambicije ispričati smislenu priču – deseti film serijala najbolje dokazuje kako je ionako sve podređeno rušenju i destrukciji (drugim riječima nezaboravnim akcijskim scenama). Protagonisti se, često, pojavljuju i odjavljuju iz priče bez ikakvog smisla – kao što raste broj uništenih automobila tako raste i broj likova koji se pojavljuju u filmu. Većina njih je povezana obiteljskim vezama – poput neke sapunice nije jednostavno pratiti sve veze i poznanstva. Važnost obitelji spominje se nebrojeno puta u filmu – ništa protiv obitelji, upravo suprotno, ali slične rečenice slušamo već…od početka serijala. Ambicija ekipe filma je, vjerojatno, ostaviti što snažniji dojam kada Toretto ili netko njemu blizak izgovara epske rečenice o obitelji.

Koliko deseti film serijala može proći kao dobra kino zabavaNe baš – o akcijskim trenucima, histeričnoj destrukciji koja bombardira oči i uši i radnji napisano je u prethodnim rečenicama. Bez obzira koliko protagonisti pokušavaju nasmijati gledatelja razloga za smijeh gotovo i nema. U više od dva sata filma ima tek dva-tri trenutka koji uspijevaju izmamiti osmijeh.

Deseti film serijala ima novog negativca – Dante Reyes (interpretira ga Jason Momoa) histerični je i sadistički osvetnik koji je oduševio dio američke kritike, ali i publike. Reyes odnosno Momoa u velikoj mjeri kopira  Jokera (najviše onog u izvedbi pokojnog Ledgera – možda i nije slučajnost s obzirom na to da razina uništavanja i akcijske scene izgledaju kao iz nekog lošeg filma o superjunacima), ali negativac nije veći od filma. Momoina izvedba često je prenaglašena, iritantna – ponekad Reyes (utrka u Rio de Janeiru) izgleda kao turbo folk zvijezda.

Glumačka ekipa sastavljena je od brojnih poznatih imena, ali nema prevelikih iznenađenja. Možda tek obračun između Charlize Theron i Michelle Rodriguez tamo negdje na kraju svijeta. Obračun koji nema smisla ionako ih čeka prijevoz (čitaj: podmornica).

Tijekom gledanja filma u jednom od zagrebačkih kino dvorana dio mlađe publike (na pragu ulaska u tinejdžerske godine) dobro se zabavljao. Možda je pisac ovih redaka, poput Murtaugha iz “Smrtonosnog oružja“, too old for this shitali teško se oteti dojmu kako svaki novi nastavak serijala “Brzi i žestoki” sve više podcjenjuje gledatelja odnosno posjetitelja kino dvorane. Još jedan film bez smisla, bučan i destruktivan – za brzi zaborav…

…ali još uvijek nije kraj. Obitelj gledamo u još (najmanje) dva filma.

OCJENA: 2