RECENZIJA: DOPESICK – lijek koji ovisnost (i smrt) znači

AUTOR: Danny Strong

GLAVNE ULOGE: Michael Keaton, Rosario Dawson, Peter Sarsgaard, Kaitlyn Dever, Michael Stuhlbarg, Will Chase

TRAJANJE: 1 sezona, osam epizoda

“Prodaješ otrov, Billy” – dr. Samuel Finnix

Ponekad (često?) se dogodi da velike kompanije, zbog različitih razloga, traže proizvod koji će revitalizirati njihovo poslovanje i(li) postati zaštitni znak, proizvod prepoznatljiv na tržištu. Linije sportske odjeće, osvježavajuće bezalkoholno piće, model automobila….primjera je na desetke i mogli bi ih dugo, dugo nabrajati. Jedan od takvih primjera dogodio se 1996. godine kada je američka farmaceutska tvrtka “Purdue Pharma” proizvela i na tržište plasirala lijek protiv bolova pod imenom “OxyContin“. “OxyContin” je predstavljen kao revolucionaran lijek koji, unatoč tome što pomaže kod ublažavanju i liječenju bolova različitih vrsta, gotovo da i ne izaziva ovisnost – tek manje od 1% posto korisnika “OxyContina” kao nuspojavu razvija ovisnost – bila je preporuka za korištenje upravo “OxyContina”, a ne ostalih painkillera dostupnih na tržištu (jedan od njih bio je “Vicodin” lijek kojeg je proslavio dr. Gregory House). Sve je izgledalo idealno – “Purdue Pharma” uspjela je dobiti, kako su ga nazvali, blockbuster lijek koji će promijeniti svijet te kompaniji donijeti ogroman profit, pacijenti su, izgledalo je tako na početku distribucije “OxyContina”, dobili lijek koji će pomoći protiv bolova različitih vrsta. No, da su stvari ostale idealne serije “Dopesick” i ovog teksta ne bi bilo, jer stvaranje i početak prodaje “OxyContina” zapravo je uvod u prevaru i farmaceutsko-političko-ekonomsko-društvenu zavjeru koja je trajala više od dva desetljeća i na ulice te domove stanovnika SAD-a donijela ovisnost, patnju i, u nekim slučajevima, smrt…

Serija “Dopesick” temelji se na književnom predlošku “Dopesick: Dealers, Doctors and the Drug Company that Addicted America”, bestselleru američke spisateljice Beth Marcy. Koliko je autor serije Danny Strong vjerno pratio knjigu autoru ovih redaka nije poznato (jer knjigu pročitao nije) no “Dopesick” je briljantan, slojevit i potresan prikaz manipulacija u farmaceutskoj industriji te seciranje mračne strane kapitalizma.

Radnja serije proteže se kroz više od dva desetljeća, ali nikakvih problema za gledatelja nema – unatoč čestim skakanjima iz godine u godinu serija je izvrsno napisana i još bolje režirana (redatelji su Barry Levinson, Michael Cuesta, Patricia Riggen i Danny Strong). Rijetko se može vidjeti u nešto više od osam sati serije toliko sadržaja, detalja, događaja i ljudskih sudbina kao što je u slučaju “Dopesicka”.

Kako bi što detaljnije objasnio razoran učinak “OxyContina” na američko društvo te približio ljude odgovorne za krizu (ili zavjeru, kako Vam je draže) “Dopesick” prati više likova. Zapravo, sudbine protagonista serije su, na različite načine, povezane s blockbuster lijekom – “OxyContin” je, na neki način, glavni protagonist serije koji u većoj ili manjoj mjeri utječe na sudbine likova serije koji dolaze iz različitih društvenih skupina, ali sve ih povezuje… “OxyContin”.

Radnja prati dobrodušnog doktora Samuela Finnixa iz izmišljenog grada Finch Creeka  koji počinje susjedima prepisivati novi lijek protiv bolova – njegova je omiljena pacijentica mlađahna Betsy Mallum koja zbog teškog fizičkog rada u rudniku ima zdravstvene probleme i trpi jake bolove. Poveznica između doktora Finnixa i “Purdue Pharme” odnosno “OxyContina” je trgovački putnik mladi i ambiciozni Billy Cutler. Malo dobrih ljudi koji pokušavaju dokazati štetnost “OxyContina” predvode direktna i nepopustljiva agentica DEA Bridget Mayer te ekipa okupljenog oko pomoćnika američkog tužitelja Ricka Mountcastlea. Na vrhu moći (financijske, ali i političke) je tvorac “OxyContina”, ambiciozni, moći i novca željni Richard Sackler. Sackler želi u potpunosti preuzeti “Purdue Pharm” i postaviti novi lijek postaviti kao jedan od najvažnijih izuma u povijesti čovječanstva. Spletkar i kombinator, vješt u korporativnim i marketinškim igrama, Sackler jednako želi novac i moć, ali u njemu se mogu pronaći čvrsti tragovi mesijanskog sindroma. Spasitelja koji će svijet spasiti od… fizičke boli.

Navedeni protagonisti glavni su pokretači radnje (likova je veliki broj, ali ovi su najvažniji – treba spomenuti i Rudyja Giulianija, bivšeg gradonačelnika New Yorka koji je sporedan lik, ali je važan jer njegovo pojavljivanje pokazuje koliko je priča o “Purdue Pharmi” i “OxyContinu” slojevita i duboko ukorijenjena u najviše slojeve američkog društva) i povezani su, svaki na svoj način, s epidemijom “OxyContina”. Jedan od detalja zbog kojih je “Dopesick” jedna od najboljih serija posljednjih godina je prikaz kako je blockbuster lijek utjecao na sudbine protagonista koje pratimo te njihove životne priče koje likove čine iznimno uvjerljivim i životno zanimljivim. Sudbine protagonista (neki su stvarni, neki izmišljeni) različite su, ali svaki od njih je slojevit i intrigantan te sjajno karakteriziran.

Poput likova slojevita je i detaljno secirana priča o “OxyContina” od pojave lijeka na tržištu do sudskog epiloga. Izvrsno je objašnjenja strategija pomoću koje je lijek metastazirao u američko društvo (pokušaj je bio plasiranje lijeka u Europu preko Njemačke, ali tamo je Sackler odnosno “Purdue Pharme” dočekan s velikim Nein!). Laži, prevare kao i dezinformiranje počinju s prvom reklamnom kampanjom, zatim je, za interese, korporacije posao odradila i FDA (agencija za hranu i lijekove Sjedinjenih Američkih Država) te snažno lobiranje kod liječnika od kojih su mnogi postali korisni idioti. Kako bi ostvarili što veću zaradu proizvode se snažnije doze lijeka i stvari polako, ali sigurno izmiču kontroli. Zastrašujući su razmjeri epidemije “OkyContina” kojeg počinju konzumirati i tinejdžeri – detaljno je opisana i učinkovita strategija kod prodaje lijekova. Na početku su u fokusu dijelovi SAD-a u kojima su u prvom planu teški fizički poslovi (npr. rudarstvo). Težak rad, veća mogućnost ozljeda i bolova – veća prodaja.

Jednadžba za “Purdue Pharmu” je jednostavna – više bola, veća prodaja, više dolara. Posljedice, nuspojave za one koje konzumiraju “OkyContin”? ‘Ajte molim Vas- ako Vas boli pojačajte dozu. Samo nemojte prestati piti “lijek”. Tada zarada nestaje, a mnogi se pacijenti tada moraju suočiti s posljedicama konzumiranja lijeka…

Žanrovski, “Dopesick” je drama inspirirana stvarnim događajima. Međutim, serija u trenucima prelazi u prvorazredni triler (najčešće sudski). Taj, staromodni (sa svim vrlinama koju staromodni u slučaju serije znači – npr. istraga se vodi u arhivima u potrazi za dokazima) trilerski dio pokazuje koliko je teško probiti birokratske, političke, ekonomske i sve druge blokade koji se nalaze na putu od osnovane sumnje do sudske presude.

Glumačku ekipu predvodi izvrsni Michael Keaton u jednoj od najboljih uloga karijere. Dr. Finnix je prešao puni krug kada je o OxyContinu riječ – vrlo dobre su Rosario Dawson kao i Kaitlyn Dever te Peter Sarsgaard. Iako je njegova interpretacija u trenucima prenaglašena, Michael Stuhlbarg u ulozi glavnog negativca Richarda Sacklera većinom dobro pogađa kompleksnost oca “OxyContina”….

“Dopesick” pripada među najbolje serije posljednjih godina – priča o lijeku koji je promijenio Ameriku (i uistinu je uspio, ali, većinom u negativnom smislu) potresno je, slojevito i iznimno uvjerljivo svjedočanstvo o trenucima kada nada u izlječenje (ili barem ublažavanje tegoba) za mnoge postaje noćna mora ispunjena bolom, ovisnošću i…smrću.

OCJENA: 9.5