RECENZIJA: BIJELI LOTOS – nevolje u raju

AUTOR: Mike White

GLAVNE ULOGE: Alexandra Daddario, Murray Bartlett, Jennifer Coolidge, Steve Zahn, Jake Lacy, Connie Britton, Brittany O’Grady

TRAJANJE: prva sezona: šest epizoda

NAZIV ORIGINALA: The White Lotus

“Dobrodošli u “Bijeli Lotos.”

Sedam godina nakon velikog i zasluženog uspjeha filma “Stranputica”, američki filmaš ponovo je u vrhunskoj formu. Godine 2011. premijerno je prikazan film “Nasljednici” u kojem George Clooney interpretira Matta Kinga, odvjetnika iz Honolulua koji pokušava održati obitelj na okupu (zapravo,  Matt pokušava ostati priseban s obzirom na okolnosti) nakon što Mattova supruga doživi nesreću i ostane u komi. Nesreća na površinu donosi obiteljske tajne koje su Mattu bile nepoznate i život odnosno njegove životne odluke postaju teške i komplicirane.

Payne je, ponovo, izgradio sjajnu priču s dozom humora (ponekad i crnog) te životnim likovima. No, nije redatelj i scenarist Payne radnju filma slučajno smjestio na Havaje. Životni, izvrsno napisani i odglumljeni protagonisti filma poslužili su redatelju kako bi pokazao kako i tamo, na mjestu koje je, za mnoge, simbol odmora, smirenosti i lagodnog života postoje obitelji koje se bore sa ozbiljnim životnim izazovima. Upravo na tom tragu je i autor serije “Bijeli lotos” – mjesto radnje su, također, Havaji gdje priča počinje dolaskom grupe bogatih turista na odmor…

Na listi gostiju koji dolaze na odmor u “Bijeli lotus” nalaze se: obitelj Mossbacher – otac Mark i majka Nicole, ovisnik o mobitelu i ostalim modernim čudesima, sin Quinn te kćer Olivia koja je na odmor pozvala prijateljicu Paulu. Zatim stiže i Tanya McQuoid bogata i nesretna žena koja je došla na Havaje zauvijek se oprostiti s majkom odnosno njenom urnom. Tu je i mladi bračni Shane i Rachel koji je došao na Havaje na medeni mjesec. On je razmaženi, iritantni i bogati mamin sin dok je ona žena željna dokazivanja koja mora donijeti važnu životnu odluku…

Goste će dočekati osoblje odmarališta koje predvodi naizgled smireni, na posao koncentrirani i ljubazni Armond. Dolazak turista i susret s osobljem odmarališta zapravo je sudar svjetova – na jednoj strani su bogati, ali, većinom, životnim okolnostima nezadovoljni (neki će nezadovoljstvo otvoreno priznati dok će drugi nezadovoljstvo skrivati bogatstvom) dok su na drugoj strani potplaćeni zaposlenici koji pokušavaju ostvariti svoje ambicije ili jednostavno (pre)živjeti. Dani koji dolaze, jednima radni, drugima dani odmora promijenit će živote većine likova koje upoznajemo u uvodnim minutama serije. Nekima zauvijek promijeniti živote dok će neki život nevjerojatnim spletom okolnosti….izgubiti…

“Bijeli lotus” je komedija, često crnog i nekorektnog humora. Već od prve epizode gledatelj može vidjeti Marka, patera familias Mossbacher kako detaljno pregledava testise i ispituje ženu o njihovoj veličini (na što gospođa Mossbacher hladno odgovara kako nije sigurna jesu li povećani jer ih dugo nije vidjela). Humor je britak i oštar – kroz uvodne epizode autor serije Mike White humorom brusi oštricu kritike – kako se serija bliži kraju humor je u drugom planu i “Bijeli lotos” postaje drama. Vrhunac bizarno i rijetko viđenog humora dolazi krajem četvrte epizode u kojoj će nesretni Armong puknuti, vratiti se piću i različitim sredstvima za smirenje te glavu zaroniti u…. ma vidjet ćete (ili ste možda već vidjeli) i sami.

“Bijeli lotos” je, dakle, komedija i tu spora nema no kako epizode serije odmiču autor serije sve više minuta serije posvećuje ozbiljnim temama koje su aktualne u američkom, neke od njih u svim društvima svijeta. Na površini je riječ o obiteljskim, klasnim, spolnim i rasnim odnosima, ali White nije površan autor već duboko i precizno zarezuje u srž stvari (treba spomenuti kako autoru u nekim dijelovima nedostaje suptilnosti, jer ne mora se baš sve objašnjavati – čini se kako je profinjenost žrtvovana kako bi White bio razumljiv što većem broju gledatelja i gledateljica). U seriji se spominje cancel kultura, rasizam, politička korektnost, feminizam i mnoge druge, više ili manje, aktualne teme. Ipak, najdojmljivije su prikazane klasne razlike današnjice kao i bolna istina o domorocima, stanovnicima Havaja.

Bogati su (možda je generalizacija pretjerano izražena, ali poruka koju serija šalje ima smisla) razmaženi, izgubljeni u raljama vlastitog života, opterećeni nebitnim stvarima te druge (one znatno manje materijalno bogate) tretiraju kao stvari i(li) trenutni interes bez prevelike empatije bez obzira što je na drugoj strani…žena ili muškarac. Ljudi s emocijama.

Likovi u seriji, većinom, nisu pretjerano dragi ili simpatični, ali opet….prikazani su na takav način da je gledatelju teško ne reagirati odnosno povezati se s likovima. Bez obzira bili bogati i siromašni protagonisti serije sjajno su napisani i odglumljeni. Djeluju ljudski i uvjerljivo čak i kada su njihovi problemi bizarni i smiješni.

Ljepote Havaja u drugom su planu, ali autor nas dovoljno često, diskretno upozorava kako se priča serije odigrava na mjestu kojem se treba prepustiti, uživati u njegovim ljepotama. Upravo sve ono što gosti “Bijelog lotosa” ne rade. Jedini koji je osjetio na kakvom se mjestu nalazi je najmlađi – Quinn, tinejdžer koji se na početku serije ne može odvojiti od mobitela prepustio se Havajima…..

Zanimljivu je glumačku ekipu okupio “Bijeli lotos”. U seriji, između ostalih, gledamo Jennifer Coolidge (Stifler’s Mom) u ulozi vječito pijane bogatašice koja skuplja hrabrost za konačni rastanak s majčinim posmrtnim ostacima. Tu su i Steve Zahn te Connie Britton u ulozi bračnog para Mossbacher – ipak, najbolji dojam ostavili su Murray Bartlett u ulozi domaćina Armonda (Bartlett podsjeća na legendarnog Basila Fawltyja iz serije “Falični pansion”) te lijepu Alexandru Daddario u zahtjevnoj ulozi Rachel Patton, supruge bogataša Shanea. Žene koja mora donijeti odluku – ostati u braku ili krenuti težim putem ispunjenja vlastitih poslovnih planova. Ambicija.

“Bijeli lotus” počinje kao komedija, pretvara se u dramu da bi završio kao…tragedija. Snimljena na Havajima serija prikazuje i razotkriva mnoge probleme i podjele modernog, prije svih, američkog društva. Serija koja istovremeno isporučuje humor, bizarne situacije i životne priče ljudi od kojih većina nije simpatična ili draga, ali bez obzira na takvu karakterizaciju gledatelj stvara neku povezanost i(li) empatiju prema likovima. Zabavna i duhovita, ali istovremeno bolno ozbiljna i uvjerljiva serija “Bijeli Lotos” jedno je od najugodnijih iznenađenja godine.