NAJBOLJI FILMOVI INSPIRIRANI ISTINITIM PRIČAMA (prvi dio)

Veliki je, ogroman broj filmova inspiriranih stvarnim događajima, istinitim pričama. Filmaši, ali i publika uvijek su voljeli gledati filmske interpretacije stvarnih događaja ili živote stvarnih likova. GOODTALKING Vam donosi prvi od serije tekstova najboljih/najuspjelijih filmova temeljenih na stvarnim događajima i(li) protagonistima. I ne zaboravite – film inspiriran ili temeljen na istinitoj priči uvijek je, u većoj ili manjoj mjeri, podložan interpretaciji ekipe koja je stvarala film.

 

HACHIKO: PRIČA O PSU (Hachiko: A Dog’s Story) – (2009)

 

Redatelj: Lasse Hallstrom

Priča o Hachiku jedan je od najpoznatijih i najsnažnijih primjera pseće odanosti. Temeljen na istinitoj priči (priča o Hachiku i njegovu vlasniku odigrala se dvadesetih godina prošlog stoljeća) film prati profesora Wilsona i njegovog najboljeg prijatelja. Svakoga dana Hachi prati profesora na posao i čeka njegov povratka. Jednoga dana profesor se nije vratio – iznenada je preminuo, ali Hachi nastavlja čekati….

Hachikova priča postala je zaštitni znak Japana – još za života pas je dobio spomenik, željeznička stanica na kojoj je čekao nosi njegovo ime. Priča kaže da je upravo Hachiko zaslužan da njegova pasmina nije izumrla – u trenutku dok je čekao u Japanu je bilo samo tridesetak Akita (pasmina kojoj pripada Hachiko), ali su nakon nevjerojatne priče Japanci spasili vrstu. Redatelj filma je Lasse Hallstrom – u glavnoj ljudskoj ulozi nastupa Richard Gere. U  filmu se pojavljuju, između ostalih, Joan Allen i Jason Alexander poznat po ulozi Costanze u televizijskoj seriji “Seinfeld”. Priča o prijateljstvu Hachija i njegovog ljudskog prijatelja veća je od života – redatelj Hallstrom to zna i sve gledatelje, ljubitelje pasa stavlja pred ozbiljno iskušenje da puste suzu zbog Hachijeve nevjerojatne vjernosti.

Photo: Hachiko LLC

 

NEDODIRLJIVI (Intuouchables) – (2011)

 

R: Olivier Nakache, Eric Toledano

Osvojila je emotivna priča o milijunašu invalidu i njegovom novom njegovatelju publiku širom svijeta. Ništa čudno – posebnu težinu filmu daje činjenica kako je inspiriran istinitom pričom. Činjenica koja dugo ostaje u mislima gledatelja i dojam o filmu čini još snažnijim. Glumačka ostvarenja su izvanredna (posebice Cluzet u ulozi invalida milijunaša koji fizički neodoljivo podsjeća na Dustina Hoffmanna). Autentičnost priče, originalnost humora i ponajviše iskrena emocionalnost, te vrlo dobra režija koja vješto izbjegava patetiku (a opet tako diskretno suosjeća s našim junacima, likovima koje je život spojio, a nalaze se na potpuno suprotnim stranama društva) čine “Nedodirljive” nezaboravnim filmskim iskustvom.

Photo: Thierry Valletoux/Gaumont

 

JFK (1991)

 

R: Oliver Stone

Dvije knjige prema kojima je napisan scenarij, višegodišnje istraživanje i razgovori sa svjedocima događaja i detaljna rekonstrukcija događaja u Dallasu bili su uvod u Stoneovu realizaciju filma JFK. Redatelj kojeg su u SAD-u prozvali i kroničarem novije američke povijesti uspio je zagrebati duboko ispod površine slučaja koji je uzdrmao Ameriku i pokazati kako je službena verzija oko ubojstva predsjednika Kennedyja teško probavljiva. “JFK” je okupio izvrsnu glumačku ekipu – vrhunac filma je razgovor između Jima Garrisona (Kevin Costner) i osobe nepoznata imena (Donald Sutherland) u kojoj se opisuju detalji uoči atentata kao i nakon ubojstva. Duboka država? Prosudite sami…

Photo: Warner Bros

 

UTRKA ŽIVOTA (Rush) – (2013)

 

Redatelj: Ron Howard

Duga je i bogata karijera američkog filmaša Rona Howarda. U njegovoj se filmografiji nalaze “Genijalni um”, “Čahura”, “Apollo 13”, “Solo: Priča iz ratova zvijezda”, “Willow i mnogi drugi. Ako pitate pisca ovih redaka Howard je najbolji film režirao 2013 godine. “Utrka života”, originalnog naslova “Rush”, priča je rivalstvu Nikija Laude i Jamesa Hunta, karakterno različitih ljudi koje je spojila strast za brzinom. Sjajno režirana biografska priča začinjena izvrsnim glumačkim izdanjima Daniela Bruhla i Chrisa Hemswortha prepuna je detalja iz života dvojice velikih vozača, prvaka, ali i vrlo uvjerljivih prikaza utrka i rekonstrukcije nesreće koju je Lauda preživio. Sportski rivalitet stavljen na višu, epsku razinu u kojoj podjednako mogu uživati ljubitelji Formule 1 kao i oni koji nikada nisu vidjeli utrku ovog atraktivnog, ali i opasnog sporta.

Photo: Jaap Buitendijk/Universal Pictures

 

VELIKI BIJEG (The Great Escape) – (1963)

 

R: John Sturges

Za realizaciju filma “Veliki bijeg” zaslužan je Paul Brickhill, pilot koji je tijekom Drugog svjetskog rata zarobljen i zatočen u Njemačkoj. Brickhill je bio sudionik i svjedok priprema i realizacije bijega iz logora Stalag Luft III koji se dogodio 1944. godine (većina zatočenih u logoru bili su saveznički piloti). Svoje je doživljaje Brickhill zapisao u knjizi “Veliki bijeg” prema kojoj je napisan scenarij za film Johna Sturgesa. Sturges i scenarist James Clavell napravili su nekoliko izmjena u odnosu na knjigu (ključna je lik The Cooler Kinga kojeg interpretira Steve McQueen), jer ovakav spektakl nije mogao proći bez Amerikanaca iako u vrijeme bijega iz logora u njemu nije bilo zatočenih pripadnika američkog zrakoplovstva. Unatoč tome, svjedoci događaja hvalili su “Veliki bijeg” kao vrlo uvjerljivu rekonstrukciju događaja – za veliki uspjeh filma zaslužna je i sjajna glumačka ekipa u kojoj se nalaze, uz spomenutog McQueena, James Garner, Donald Pleaseance, James Coburn, Charles Bronson i Richard Attenborough.

Photo: United Artists

BIJEG IZ ALCATRAZA (Escape from Alcatraz) – (1979)

 

R: Don Siegel

Ostajemo još malo kod bjekstva iz zatočeništva, ali na drugom mjestu i vremenu radnje. Film se temelji na istoimenoj knjizi Johna Campbella Brucea u kojoj se opisuje bijeg iz Alcatraza – zatvora za kojeg se tvrdilo da je iz njega pobjeći nemoguće. No nemoguće je postalo moguće – film prikazuje ,nikada do kraja, razjašnjen bijeg iz, danas, turističke atrakcije, nekada strogo čuvanog zatvora. Eastwood tumači Franka Norrisa kojeg pratimo od trenutka dolaska u zatvor. Od prvog susreta s Alcatrazom, Norris želi pobjeći (iako bijeg izgleda kao nemoguća misija)  s vremenom okuplja ekipu i počinje raditi rupu. U zidu, ali i u sigurnosnom sistemu Alcatraza. Osim rekonstrukcije događaja (prikaza kako su oni vjerojatno izgledali), Siegel donosi i prikaz zatvorskog života, pucanja psihički nestabilnih i preživljavanju – novi dan, novi je izazov. Eastwood ponovo glumački dominira – od kolega vrijedi spomenuti Freda Warda, Roberta Blossomsa i Patricka McGoohana kao upravitelja zatvora.

Photo: Screenshot

 

PIJANIST (The Pianist) – (2002)

 

R: Roman Polanski

Kažu da u ratu muze šute odnosno da nitko tijekom ratnih strahota nema vremena za umjetnost. Wladyslaw Szpilman pokušao je, u rijetkim, ali dragocjenim trenucima oživjeti umjetnost u nemogućim uvjetima. Szpilman je bio poznati pijanist poljsko-židovskog porijekla koji je prije početka Drugog svjetskog rata radio na radio Varšavi. Preživio je Szpilman godine ratnih stradanja i bio svjedokom užasa u Varšavi (spletom okolnosti Wladek je odvojen je od obitelji i nije završio u koncentracijskom logoru Treblinka) – o događajima koje je preživio napisao je knjigu koju je ekranizirao Roman Polanski. Bez obzira na brojne nagrade koje je film osvojio teško se oteti dojmu kako se o “Pijanistu” (pre)malo govori i komentira – riječ je o potresnoj priči, dokumentu vremena kroz svjedočanstvo pijanista, umjetnika. Adrien Brody nagrađen je “Oscarom” za interpretaciju Wladeka….

Foto: Guy Ferrandis—Focus Features/Studio Canal/The Kobal Collection

 

PONOĆNI EKSPRES (Midnight Express) – (1978)

 

R: Alan Parker

Godine 1970. američki student Billy Hayes odlučio je dodatno zaraditi na povratku iz Istanbula u SAD. Hayes je pokušao prokrijumčariti nekoliko kilograma hašiša, ali uhvaćen je i uhićen na aerodromu. Nakon toga počinje priča o njegovom zatvorskom životu u Turskoj koje je Hayes opisao u knjizi “Ponoćni ekspres”.

Scenarij filma napisao je Oliver Stone – za redatelja je odabran Alan Parker (“Angelin prah”, “Anđeosko srce”, “Mississippi u plamenu”…) koji je uspio prikazati slučaj Hayes na više razina, ali i staviti slučaj u kontekst vremena (važan dio radnje događa se dan nakon smrti Janis Joplin, vrijeme je terorizma – otmice aviona itd, itd). Film sadrži nekoliko šokantnih scena, prema riječima autora knjige zatvorski život u Turskoj vjerno je rekonstruiran. Što je ponoćni ekspres iz naslova filma? E to ćete saznati kada pogledate film…

Foto: Screenshot

 

HITLER: KONAČNI PAD (Der Untergang) – (2004)

 

R: Oliver Hirschbiegel

Višegodišnja istraživanja i korištenje knjiga napisana od strana aktera dana koji se prikazuju u filmu (najviše su za potrebe scenarija odnosno filma korišteni memoari Traudi Junge, jedne od tajnica Adolfa Hitlera) rezultirali su vjerojatno (kada je o filmu riječ) najautentičnijem i najuvjerljivijem prikazom posljednjih dana Adolfa Hitlera i nacističke Njemačke. Iako je rat izgubljen i pitanja je dana kada će Treći Reich nestati Hitler pokušava uvjeriti sebe i suradnike da rat nije gotov. Osim prikaza Hitlerovog kraja u filmu možemo vidjeti kako su završili i neki od njegovih najbližih suradnika (Goebbels i njegova obitelj). Bruno Ganz je impresivan u interpretaciji Hitlera – “Konačni pad” kronika je posljednjih dana zločinačkog režima i prikaz Berlina uoči odlaska nacista…

Foto: Screenshot

 

PROBUĐENA SAVJEST (The Insider) – (1999)

 

R: Michael Mann

Biografsku priču o Jeffreyju Wigandu redatelj Michael Mann pretvorio je u vrhunsku kombinaciju drame i trilera. Tko je Jeffrey Wigand? Riječ je o čovjeku koji je, saznajemo u prvim minutama filma, dobio otkaz na poslu potpredsjednika moćne korporacije koja se bavi proizvodnjom cigareta. Wigand zna sve o načinu funkcioniranja duhanske industrije pa tako i činjenicu da proizvođači ne govore istinu kada je riječ o nikotinu kao i stavljanju raznih kemijskih sastojaka u cigarete kako bi kod pušača izazvali što snažniju ovisnost. Zbog ugovora o povjerljivosti Wigand ne smije javno govoriti o spomenutim stvarima, ali Lowell Bergman, producent televizijske emisije “60 minuta” ima ideju odnosno način na koji ni javnost saznala istinu…

Film je inspiriran novinarskim istraživanjem – riječ je o kompleksnom i prilično subverzivnom, ali autentičnom prikazu korporativne Amerike. Osim prikaza načina na koji funkcioniraju korporacije film se bavi i medijskim (ne)slobodama odnosno utjecajima oglašivača na (ne)ovisnost medija. Vrhunsku glumačku ekipu predvode Russell Crowe i Al Pacino – Michael Mann ponovo je pokazao kako je redateljski THE MAN.

Foto: Screenshot

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)