RECENZIJA: JOŠ JEDNA RUNDA – netko je pijan u državi Danskoj

REDATELJ: Thomas Vinterberg

GLAVNE ULOGE: Mads Mikkelsen. Thomas Bo Larsen, Magnus Millan, Lars Ranthe, Maria Bonnevie, Susse Wold

TRAJANJE: 117 minuta

NAZIV ORIGINALA: Druk

U ovoj državi svi piju kao manijaci.” – Anika

Godine 2013. danski redateljsko-glumački duet Thomas Vinterberg i Mads Mikkelsen bili su glavni akteri (u redu, treba spomenuti i izvrsnu Anniku Wedderkopp koja je interpretirala djevojčicu Klaru) izvrsne drame poznate pod naslovom Lov . Riječ je o filmu koji govori o kazni bez zločina – Mikkelsen glumi povučenog učitelja u jednom od onih mjesta gdje se svi poznaju. Lucas, kako je učitelju ime, pokušava spojiti niti privatnog života, ali svjedočenje male Klare prijeti uništenjem učiteljevog života. “Lov” je, između ostalog, pokazao koliko male sredine mogu biti pogubne kada je o pogrešnim optužbama riječ – naslov filma odgovara ponašanju većine Lukasovih susjeda odnosno sugrađana. “Lov” je osvojio brojne nagrade, nominiran je za “Oscara”, ali nagradu je odnio Paolo Sorrentino i njegova “Velika ljepota”. Osam godina kasnije Vinterberg i Mikkelsen ponovo rade na zajedničkom projektu – poput “Lova” i “Još jedna runda” osvaja nagrade i nominacije (za mnoge riječ je o favoritu za osvajanje zlatnog kipića u kategoriji stranog filma), ali i naklonost publike….

Per Skaderud norveški je psihijatar koji nije protagonist filma, ali na njegovoj teoriji (stvarnoj, ne fiktivnoj, filmskoj) počiva zaplet filma. Skaderud je u svojim istraživanjima i znanstvenim radovima pokušao dokazati kako apsolutna nula promila alkohola u krvi nije idealna kada je o ljudskoj vrsti riječ. On tvrdi kako bi se produktivnost i kvaliteta života poboljšala kada bi svatko od nas umjereno koristio alkohol i bio negdje na vrijednosti od pola promila. Inspirirani njegovom teorijom četvorica profesora gimnazije u Kopenhagenu pokušat će pomoću alkohola poboljšati, ali i popraviti život. Tommy, Peter, Nikolaj i Martin dogovaraju pravila i način suživota s alkoholom i počinju redovito konzumirati alkohol….No, dogovor (ispijanje alkoholnih pića) nije jednostavno držati pod kontrolom…..

Eksperiment u kojem muškarci u najboljim godinama koketiraju s alkoholom kako bi vratili radost življenja sugerira kako je “Još jedna runda” komedija. U pojedinim trenucima film Thomasa Vinterberga doista jest komedija, često ispunjena crnim humorom. Međutim, kako minute prolaze sve je manje komedije, a sve više drame – one prave životne drame glavnih protagonista.

Kada se zagrebe ispod površine i ukloni se sloj komedije ispred gledatelja je univerzalna priča o životnoj rutini, pronalasku nove mladosti i potrazi za izgubljenom srećom. Priča se može nazvati univerzalnom, ali je prilagođena danskoj svakodnevici koja pokazuje kako stvari nisu idealne čak ni tamo gdje mislimo da bi trebale biti…

Martin i njegovi prijatelji su, iz perspektive gledatelja koji dolaze s ovih naših prostora, situirani pripadnici srednje (ili srednje, više klase), profesori koji nemaju problema s egzistencijom kada je o financijama i materijalnoj strani života riječ. Ipak, nezadovoljstvo je prisutno iz više razloga. Priča se najviše fokusira na Martina (jedan od rijetkih prigovora filmu odnosi se na nešto skromniji prikaz sudbina Martinovih kolega i prijatelja) koji će u društvu Tommyja, Petera i Nikolaja pokušati oživjeti…život. Profesori će akademski precizno bilježiti iskustva konzumiranja alkohola, ali znanost odnosno istraživanje su, u slučaju “Još jedne runde”, nebitni. Ovdje je riječ o traženju novih ili podsjećanje na neke stare životne radosti…

Bolno je gledati rutinu koju Martin živi – odnos s Anikom, suprugom i ženom koja je njegova dugogodišnja ljubav, sveden je na slučajne susrete između posla (Anika radi noćne), odnos sa sinovima je površan – na poslu su stvari, također, daleko od idealnog. Iako predaje jedan od zanimljivijih predmeta (povijest) učenici nisu zadovoljni Martinovim radom. Njegova predavanja smatraju neambicioznim i nezanimljivima, zapravo dosadnima. Martin i njegovi prijatelji trebaju promjenu, izazov koje pronalaze u….alkoholu.

Iako pomalo ubrzano, “Još jedna runda” izvrsno pokazuje kako svakodnevno i pretjerano konzumiranje alkohola vodi u propast. Isprva, dok su promili pod kontrolom i relativno niski, stvari funkcioniraju – Martin postaje ambiciozniji, živahniji, zanimljiviji. Obiteljski se odnosi popravljaju – profesor je razigran u učionici i dobiva povjerenje i simpatije učenika (isti je slučaj s kolegama). Međutim, kako promili u krvi rastu tako se stvari kompliciraju i postaju sve gore, lošije nego prije početka eksperimenta četvorice profesora.

Film prikazuje uspon i pad odnosno neizbježan udarac u zid kada je o prekomjernom konzumiranju alkohola riječ. Nezadovoljstvo životom prije početaka alkoholnih seansi je razlog za početak ispijanja votke, piva i svega ostalog, ali kronično pijanstvo ima i jednu drugu dimenziju u Vinterbergovu filmu. Konzumiranje alkohola ima teške, čak i tragične posljedice, ali ono je i svojevrstan katalizator – ubrzava događaje koji bi se ionako morali dogoditi. Martinova ljubav iz mladih dana na velikim je iskušenjima, zahtjeva preispitivanje i novu snagu. Životi profesora moraju na reviziju – treba pronaći nove izazove i prihvatiti prolaznost vremena – neke događaje ostaviti tamo gdje pripadaju. Ostaviti prošlosti, uspomenama. Nešto što je dio životnog puta svakog od nas. Pronaći nove izazove i radost življenja nije jednostavno, ali je potrebno – jedna je od poruka koju šalje film redatelja Vinterberga.

Mads Mikkelsen godinama potvrđuje status jednog od najboljeg europskih glumaca. Iznimka nije uloga Martina – Vinterberg je glumca ponovo (kao u “Lovu”) prikazao kao ranjivog čovjeka kojem se dogodio život. Čovjeka koji, kao i njegovi prijatelji, pokušava pronaći način izlaska iz krize i pronaći sebe. Svaka scena u kojoj se Mikkelsen pojavljuje diše nevjerojatnom uvjerljivošću i snagom glumačke izvedbe.

Iako su dobili manje minuta od Mikkelsena treba spomenuti i glumce koji interpretiraju njegove prijatelje i kolege – Magnus Millang je Nikolaj, Lars Ranthe je Peter dok je Thomas Bo Larsen Tommy. Riječ je o ljudima koji su spremni pomoći – posebno kada je o novim generacijama riječ. Dirljiv je odnos između Tommyja i malenog dječaka koji je predmet izrugivanja i zadirkivanja od ostalih učenika u razredu. Sve do trenutka kada Tommy ne preuzme stvar….

“Još jedna runda” film je koji, između ostalog, prikazuje dobre i loše strane ispijanja alkohola. Privremeno i povremeno, umjereno konzumiranje ima smisla, ali kada stvari izmaknu kontroli onda slijedi kaos. Međutim, “Još jedna runda” puno je složeniji od filma o ispijanju alkohola – riječ o priči o potrazi za iskrom života, novim životnim izazovima u najboljim godinama kao i mirenju kako se mladost više vratiti neće. Pronaći novu životnu radost (ili upaliti neku staru) zapravo je izazov koji čeka svakog od nas. Upravo zbog toga je priča o Martinu i prijateljima univerzalna i prepoznatljiva (ili će s godinama postati prepoznatljiva) svakom gledatelju. Bez obzira koliko često popijemo piće. Alkoholno, naravno.