RECENZIJA: BATMAN: POČETAK – kako je Christopher Nolan uskrsnuo Batmana

REDATELJ: Christopher Nolan

GLAVNE ULOGE: Christian Bale, Michael Caine, Katie Holmes, Liam Neeson, Ken Watanabe, Rutger Hauer, Morgan Freeman, Cillian Murphy, Tom Wilkinson, Rade Šerbedžija, Gary Oldman

TRAJANJE: 140 minuta

NAZIV ORIGINALA: Batman Begins

GODINA PROIZVODNJE: 2005

“Bio si moj najbolji učenik. Trebao si sa mnom spašavati svijet.” – Henri Ducard

Kada se 1997. godine u kino dvoranama pojavio “Batman & Robin” teško je bilo predvidjeti kako će pauza do idućeg filma o Čovjeku-šišmišu trajati dugih osam godina. Izgledalo je, prije svega zbog glumačke ekipe i budžeta, kako će “Batman i Robin” ostvariti (barem) komercijalni uspjeh. Dogodilo se suprotno – “Batman i Robin” je podbacio na svim razinama. Na listama najvećih promašaja/razočaranja film je redovito u vrhu – redatelj se zbog izgleda filma ispričao obožavateljima dok je George Clooney film nazvao bacanjem novca. Schumacher je imao ideju za resetiranje priče o Batmanu (“Year One”), ali čelnici “Warnera”, očekivano, nisu bili za daljnju suradnju. Batman je umirovljen sve do trenutka kada na scenu stupaju Christopher Nolan i David S. Goyer….

Prije početka snimanja trilogije o Vitezu tame, filmografija Christophera Nolana sadržavala je “Memento” i “Nesanicu”. Respektabilni i rado gledani naslovi koji su Nolana predstavili kao jednog od najzanimljivijih i najintrigantnijih filmaša koji stvara u okviru filmskih studija Hollywooda. Bez obzira na spomenute filmove, “Batman: Početak” bio je najveći izazov dotadašnje redateljeve karijere. Na koji će način Nolan vratiti povjerenje publike, obožavatelja kada je riječ o Batman filmu? Hoće li redatelj raditi kompromise ili slijediti vlastite ideje, vizije s obzirom na veliki budžet filma (više od 150 milijuna dolara)? – samo su neka od pitanja na koja je “Batman: Početak” trebao odgovoriti….

Konačni proizvod bio je, barem kada je riječ o piscu ovih redaka, iznad očekivanja. Za razliku od raznobojne, ali bezdušne i bezlične slikovnice poznate pod imenom “Batman i Robin”, Nolan je Batmana u prirodno okruženje. Gotham je mračno i korupcijom rastrgano mjesto za život – moralom i poštenjem mogu se označiti rijetke osobe koje rade za policiju i državne institucije. Međutim, Gotham nije jedino mjesto radnje – važne minute filma odigravaju se daleko od sjedišta korporacije Wayne.

Nolan i Goyer su proveli mjesece proučavajući i istraživajući sedamdesetogodišnju povijest Batmana. Inspiraciju za film pronašli su u nekoliko izdanja (jedno od njih je i “Batman: Year One”) te su popunili nekoliko rupa u Batman priči. Misija uspjela – ideje su provedene u djelo. Rezultat je slojevit i kompleksan film (jedan od najboljih kada je riječ o superjunačkoj tematici) te izvrstan početak trilogije o “Vitezu tame”.

Popularnost Batmana, između ostalog, skriva se u činjenici kako je Bruce Wayne…čovjek. Bez supermoći (osim bogatstva kako je cinično napomenuo Affleckov Batman u “Ligi pravde”). Činjenica koju su Nolan i Goyer maksimalno iskoristili, istaknuli u prvi plan te lik Brucea Waynea i njegov početak djelovanju u superjunačkom kostimu prikazali, rastavili do najsitnijih detalja.

“Zašto šišmiš ?” – “Neka neprijatelji osjete moj strah”

U uvodnim trenucima filma gledamo malog Brucea koji igrom slučaja propada u zemlju (špilju) nastanjenu šišmišima. Trenutak kada će Bruce osjetiti strah. Strah koji ga prati čitav život. Djetinjstvo u mnogim stvarima određuje naše odrasle godine – Bruce je doživio šišmiše i njegov strah odredit će njegov život i nastanak Batmana. Upravo je strah od šišmiša krivac za ubojstvo Bruceovih roditelja (strah progovara kroz malog Brucea i obitelj napušta dvoranu u kojoj su gledali operu – kobna greška) – potraga za pobjedom nad strahom (ili barem kontrolom) odvest će Waynea daleko od kuće. Glavni se protagonist mora suočiti sa strahom, bijesom, željom za osvetom i pronalaženjem mjesta u svijetu kojem živi. Kroz lik Waynea mlađeg Nolan gledatelja suočava s vlastitim strahovima i nedoumicama – u redu, nitko od nas nije Batman ili nasljednik velike korporacije, ali redatelj šalje univerzalnu poruku. Samo pobjeda nad strahom i pronalaženje načina da se živi s njim i traumama iz prošlosti može donijeti bolju (normalnu) budućnost. Bruce je, kao i gledatelj, prije svega čovjek i Batman mora naučiti s demonima i traumama iz prošlosti Da, misija nije jednostavna, ali jedina je moguća.

Unutarnja borba glavnog protagonista nije jedina tema koju film obrađuje – svaki film o superjunacima treba zanimljive, intrigantne čak i provokativne negativce. “Batman: Početak” ih ima – Falcone i dr. Jonathan Crane (Strašilo – dojmljivi Cillian Murphy) zapravo su pijuni u rukama glavnog igrača. Ra’s Al Ghoul i njegova Liga sjena glavni su negativci koji nisu obični i jednodimenzionalni. Punopravni član “Lige sjena” zamalo je postao i Bruce Wayne – metode kojima se Liga koristi te uništenje Gothama kao simbola korupcije, moralne i duhovne propasti udaljile su Waynea od “Lige sjena”. Međutim, Ra’s Al Ghoul nije odustao od kazne za Gotham – finale filma nudi spektakularan obračun, nekada suboraca, sada protivnika.

“Batman: Početak” okupio je impresivnu glumačku ekipu – najbolju kada je riječ o filmovima o superjunacima (vrijedi za čitavu trilogiju o “Vitezu tame” jer mnogi se glumci iz prvog filma pojavljuju u nastavcima – uz neke iznimke i dodatak novih poznatih glumaca). Nolan je čak i za manje uloge angažirao istinske glumačke veličine (neki kažu legende) kao što su Morgan Freeman, Michael Caine, Gary Oldman ili Liam Neeson. Iako za neke nije najbolji Batman, Christian Bale je sigurno najbolji glumac koji je obukao kostim Čovjeka- šišmiša – tu su i Katie Holmes, Cillian Murphy, Tom Wilkinson, pokojni Rutger Hauer. Impresivno – za oktavu iznad svih superjunačkih filmova.

“Batman: Početak” uskrsnuo je Batmana, oduševio kritiku i ostvario pristojne rezultate na svjetskim kino blagajnama. Mračan i subverzivan, bez velikih digitalnih intervencija prvi film trilogije prikazuje rođenje Batmana te secira lik Brucea Waynea do najsitnijih detalja. Film koji se bavi mnogim (i danas) aktualnim društvenim pitanjima ujedno je i redateljev komentar društva u kojem živimo (ili u što bi se ono  moglo pretvoriti). Nastavak je najavljen u posljednjim trenucima filma kada Batman dobiva kartu s likom Jokera. No, to je drugo, novo poglavlje trilogije o Vitezu tame by Christopher Nolan.