RECENZIJA: TWIN PEAKS – kako su Lynch i Frost stvorili seriju za sva vremena

AUTORI SERIJE: David Lynch, Mark Frost

GLAVNE ULOGE: Kyle MacLachlan, Sherilyn Fenn, Madchen Amick, Michael Ontkean, Peggy Lipton, Joan Chen, Ray Wise, Sheryl Lee, Heather Graham, Everett McGill, Frank Silva

TRAJANJE: 2 sezone, 30 epizoda

“The owls are not what they seem.” – Giant

Godine 1990. David Lynch proslavio je 44. rođendan. U filmografiji je ovaj osebujni američki filmaš imao naslove kao što su “Čovjek slon”, “Plavi baršun” i “Dina”. Lynch je bio prepoznat od kritike i publike – s nestrpljenjem se očekivao njegov novi projekt. Nakon što je upoznao Marka Frosta (zajedno su odgledali epizode nekada iznimno popularne serije “Gradić Peyton”), Lynch se odlučio posvetiti televizijskom projektu. Pomalo neočekivana odluka – za razliku od današnjih vremena kada većina najpoznatijih redateljskih imena sudjeluje u stvaranju serija početkom devedesetih rijetki su filmaši iz prve lige Hollywooda (Lynch je nominiran za Oscara kao najbolji redatelj za filmove “Čovjek-slon” i “Plavi baršun”) gostovali na televiziji. Lynch je imao viziju koju je nadogradio i proširio nakon početka suradnje s Frostom i inzistirao je na televizijskoj seriji smatrajući kako je takav format idealna za realizaciju njegovih ideja. Inzistirao i pogodio – 8. travnja godine 1990. prikazana je prva epizoda serije “Twin Peaks”

“Diane, 11:30 AM, February 24th. Entering the town of Twin Peaks.” – agent Dale Cooper

Zaplet serije je rutinski – agent FBI-ja Dale Cooper (datum je 24. veljače) dolazi u gradić “Twin Peaks”. Cooper dolazi istražiti ubojstvo lokalne ljubimice Laure Palmer. Trenutak ulaska u grad i upoznavanje gledatelja s protagonistima serije znači i brisanje rutinskog kada je “Twin Peaks” u pitanju. Istraga će pokazati kako je lijepa Laura vodila dvostruki život, ali i otkriti kako se ispod privida mirne svakodnevice gradića skrivaju mračne tajne njegovih stanovnika….

Lynch i Frost su “Twin Peaks” zamislili kao seriju od osam epizoda. Međutim, velika gledanost i uspjeh prvih epizoda donijeli su i drugu sezonu koja sadrži 22. epizode. Godine 1992. snimljen je i dugometražni film svojevrsni prequel događajima u seriji. Teško je, zapravo nemoguće, bilo predvidjeti ogromnu popularnost serije koja je i danas rado gledana. Kako su Frost i Lynch uspjeli stvoriti seriju koja je istovremeno šarmirala i prestrašila publiku?

Jedan od odgovora na prethodno pitanje je spoj dva elementa – priča o tajnama “Twin Peaksa”, ubojstvu i odnosima među stanovnicima spojena je s lynchovski prepoznatljivim paranormalnim detaljima, mitologijama i tajnim projektima Vlade SAD-a. Serija je podjednako zaintrigirala Lynchove obožavatelje naviknute na redateljeve akrobacije iz filmova, ali i publiku kojoj Lynch nije najomiljeniji autor. Gledatelji željni nadrealnog, paranormalnog i napetosti nisu previše prigovarali ljubavnim spletkama i velikoj pažnji kojoj su autori dali prikazu likova. S druge strane oni koji su željeli dramu i triler nisu ostali razočarani te su Lynch/Frost paranormalne aktivnosti i takvoj publici postaju prihvatljivi, zanimljivi. Zvuči jednostavno, ali nije – uspjeh i popularnost “Twin Peaksa” teško je dostignuti. Posebno kada se uzme u obzir broj žanrova koji krase seriju.

Through the darkness of future past, The magician longs to see / One chants out between two worlds, Fire walk with me. I’ll catch you with my death bag. You may think I’ve gone insane, but I promise: I will kill again!. – Leland Palmer

Autori serije kreirali su izmišljeno mjesto (danas je Twin Peaks u svakodnevnom govoru svako mjesto ekscentričnih pojedinaca i skrivenih tajni) s velikim brojem protagonista. Malo je onih koji su potpuni i isključivi negativci od prve minute serije (npr. Leo – tragična je i emotivna scena kada Leland Palmer oslobođen zla u policijskoj stanici priznaje i opisuje zločin koji je počinio) – mnogi su likovi kompleksni, imaju dobre i loše strane, mane i vrline. Preljubnici, varalice, lažljivci…svi oni su protagonisti serije, ali njihove tajne i laži su motivirane ljudskim slabostima i(li) situacijama viđenim u stvarnom životu. Još jedan razlog zbog kojeg “Twin Peaks” osvaja gledatelja od prvih minuta prikazivanja.

Zlo postoji – malo je serija i filmova u kojem je njegova personifikacija toliko stravična, uznemirujuća i upečatljiva kao što je slučaj s “Twin Peaksom”. Zlo ima ime – Bob (interpretacija Franka Silve koji je ulogu dobio nakon što se zaposlio kao radnik na setu filma – Lynch je primijetio njegovu fizionomiju i ponudio Silvi ulogu) i način na koji se autori poigravaju s prikazom glavnog negativca stravičan je i danas, trideset godina nakon premijere serije.

Misterija, paranormalno i nadnaravno sastavni su dio serije. Zbog navedenih detalja scene, epizode i čitava cjelina dobila je različite interpretacije gledatelja. O njima nekom drugom prilikom jer bilo kakvo objašnjavanje spomenutih elemenata zahtijeva poseban tekst. Ili seriju tekstova.

Lynch je odabrao izvrsnu glumačku ekipu. Prethodno je spomenut dijabolični Frank Silva kao Bob – negativac kakav se rijetko može doživjeti. Uloga Dalea Coopera jedno je od najboljih izdanja Kylea MacLachlana, Sherilyn Fenn u ulozi života interpretira Audrey Horne – dugo vremena je živjela ideja o filmu ili seriji u kojoj bi glavna protagonistica bila Audrey, ali ideja nije nikada realizirana – Audrey Horne poslužila je Lynchu kao inspiracija za Betty iz “Mulholland Drivea”. Ray Wise, Lara Flynn Boyle, Michael Ontkean, Joan Chen, Sheryl Lee; Margaret Lanterman, David Lynch u ulozi nagluhog agenta FBi-ja…. svaki glumački nastup u seriji dio je mozaika uspjeha serije.

“When you see me again, it won’t be me.”

Kao važan dio “Twin Peaksa” mora se spomenuti i sjajna glazba pokojnog Angela Badalamentija stalnog suradnika Davida Lyncha (Badalamenti je autor glazbe za “Plavi baršun”, “Mulholland Drive” i “Straight Story”. Nevjerojatna je snaga kojom glazba prati događaje u seriji. Bez obzira bili oni tragični, (crno)humorni ili dramski.

Što napisati za kraj? Trideset godina nakon premijere može se reći da je televizijska serija “Twin Peaks” izvrsno ostarjela. Malo je, gotovo ništa izgubila na vrijednosti – šarm i neodoljiva privlačnost Lynch/Frost televizijskog proizvoda i dalje traje. I dalje je riječ o jednoj od najboljih serija u povijesti – Lynch i Laura Palmer ispunili su obećanje i vratili su se 25. godina nakon premijere. No, to je novo poglavlje priče o “Twin Peaksu” – seriji koja je zauvijek zauzela mjesto u vrhu kada je riječ o najboljim i najvažnijim serijama u povijesti.