REDATELJ: Tod Phillips
GLAVNE ULOGE: Joaquin Phoenix, Robert De Niro, Zazie Beetz, Frances Conroy, Bill Camp
TRAJANJE: 121 minuta 

 

“Is it just me, or is it getting crazier out there ?” – Arthur Fleck

 

Smijeh. Ljudska reakcija, ponašanje koje je, najčešće, povezano s pozitivnim emocijama. Osmijeh će otopiti led, olakšati komunikaciju. Znak je zadovoljstva, sreće i odobravanja. Legenda kaže kako smijeh produžava život, smijeh je dobio i svoj dan (10.01 Svjetski je dan smijeha). Osmijeh na licu ljudi, nepoznatih ili poznatih sasvim je svejedno, znači dobre namjere i susretljivost. Ili možda ipak nije uvijek tako? Postoje osmijesi iza kojih se skrivaju teške sudbine, osmijeh koji želi sakriti brige i probleme. Osmijeh takvih osoba skriva tugu, teške dane koje žive (ili su živjeli). Taj je osmijeh teži od suza jer osobe žele svijetu oko sebe prikazati kako je s njima sve u redu. Uvjeriti okolinu kako su normalni članovi društva (iako za društvo oni, često, ne postoje, nevidljivi su). Takav osmijeh može biti posljedica usamljenosti, psihičkih problema i opasnih, negativnih misli. On je, između ostalog, posljedica svakodnevnog ponižavanja i ismijavanja. Nakupljenog bijesa i frustracija. Takav je smijeh Arthura Flecka.

Grad se guši u smeću – posljedice nenormalnih uvjeta za život su, između ostalih, pojava superštakora i epidemija tifusa. Zdravstveni problemi nisu jedini koji ubijaju Gotham – gorivo je poskupjelo, većina stanovnika koji žive teško živjet će teže. Provalija između siromašne manjine i nekolicine bogatih sve je veća i veća. Grad je pred eksplozijom i dovoljna je samo iskra koja će zapaliti vatru sukoba i dovesti nerede na gradske ulice…

U takvom Gothamu živi Arthur Fleck. Arthur živi s majkom, radi kao klaun i sanja karijeru stand up komičara. Fleck je psihički nestabilan lik kojeg život, doslovno i figurativno, svakodnevno udara u glavu na svim razinama. Čovjek neprimjetan u društvu, onaj kojeg nitko neće slušati i primijetiti – Arthur ne živi nego preživljava. Sve do trenutka kada kap životnih udaraca ne prelije čašu Arthurova strpljenja i izdržljivosti. Trenutka kada će se Fleckov život, ali i život Gothama, zauvijek promijeniti….

“All i have is negative thoughts”

 Lik Arthura Flecka neki su kritičari i gledatelji koji su “Jokera” imali prilike gledati na festivalima usporedili s Travisom Bickleom, glavnim (anti)junakom “Taksista”. Sličnosti postoje – npr. Fleckovo mahanje pištoljem u vlastitom domu izgleda kao posveta legendarnom You talkin’ to me monologu, ali razlika je puno više.
Malo je filmskih likova toliko detaljno seciranih i psihološki razotkrivenih kao što je Arthur Fleck u “Jokeru”. Čovjek koji želi nasmijati ljude i postati dio društva ne uspijeva ostvariti niti jednu od spomenutih ambicija. Upravo suprotno – iz dana u dan društvo (društvu pripada i Arthurova majka) Flecka odbacuje, udara, vara, ismijava i ponižava. Zdravstveni problemi nisu prepreka ismijavanju, upravo suprotno – bolest  je slabost koja se koristi za ismijavanje i poniženje. Sve do točke pucanja kada Arthur više neće, ne može i ne želi trpjeti. Ljudi koji su Flecku nanijeli bol (svejedno bila ona duševna ili fizička) doživjet će Jokerovu osvetu. Brutalnu, krvavu i nemilosrdnu.
Seciranje Flecka prati i prikaz moralne i materijalne propasti stanovnika Gothama. Ne treba biti previše mudar kako bi se u Gothamu i ljudima koji tamo žive prepoznali detalji društva u kojem živimo. Društva u kojem empatija umire, ljudi su otuđeni, nesretni. Izgubljeni. Fleck je primjer čovjeka kojeg nitko ne primjećuje i vjerojatno bi tako ostalo da duševnom bolesniku nisu uskratili terapije i lijekove. U redu, nisu ukidanje terapije i lijekova presudili buđenju nasilja kod Flecka – ima nešto u otkazu, ismijavanju od strane idola Murraya Franklina i otkriću istine iz djetinjstva.

“Joker” je iznimno subverzivan film koji ne nudi nadu. Upozorava na probleme, prikazuje nerede uzrokovane velikim, potencijalno pogubnim socijalnim i ekonomskim razlikama. Redatelj Phillips prikazuje kako stanovnicima Gothama Fleck odnosno Joker postaje idol. Čovjek koji radikalnim metodama (mada njegovi postupci nisu motivirani kako bi oduševio javnost) može nešto promijeniti. U trenucima očaja i beznađa stanovnici žele promjene i podržat će one koji žele i mogu prodrmati stvari. Bez obzira na to što se radi o nestabilnim ljudima poput Flecka. Zvuči poznato, zar ne?
Kompleksna priča s mnogim aktualnim detaljima i slojevitost prikaza glavnog protagonista nisu jedina vrijednost filma. Pjesme koje čine soundtrack filma precizno su odabrane i vrlo dobro pogađaju radnju. Vizualni izgled odlično prati prikaz grada koji je osuđen na propast.

Ipak, posebno poglavlje zaslužuje  Joaquin Phoenix. Za ulogu Arthura Flecka Phoenix je drastično izgubio na težini. Satima je gledao videosnimke pravih pacijenata – nekoliko puta je pobjegao sa snimanja zbog psihičke preopterećenosti ulogom. Sav trud uz više puta potvrđenu snagu glumačke vještine Joaquina Phoenixa gledatelju donosi jednu od najboljih glumačkih izvedbi 21. stoljeća. Phoenix je senzacionalan – raspon emocija koje je glumac prikazao tijekom 120 minuta filma impresivan je i nevjerojatno uvjerljiv. Fleck je teatralan, psihotičan, tužan, okrutan, bijesan, ranjiv, izgubljen…. teško je nabrojati u kakvim sve psihofizičkim stanjima možemo gledati glavnog protagonista. Uloga za pamćenje koja će, vjerojatno, Phoenixu donijeti Oscara. Vrlo dobar je De Niro u ulozi voditelja i Fleckovog idola Murraya Franklina (uloga koja će mnoge podsjetiti na glumčev nastup u film “Kralj komedije”) kao i Frances Conroy kao Penny Fleck.

Nakon bezličnih DC projekata natopljenih efektima i površno prikazanim likovima “Warner” je odlučio okrenuti priču i snimiti drugačiji film o jednom o rođenju Jokera, jednog od najpopularnijih negativaca. Uloženo je, za filmove o superjunacima, skromnih 55 milijuna dolara, priča sadrži scene eksplicitnog nasilja te zbog kojih je film dobio “R” oznaku. Rezultat je jedan od najboljih filmova sa superjunačkom tematikom u kojem se demonstrira glumačka moć Joaquina Phoenixa. Nakon Nicholsona i Ledgera dobili smo trećeg, velikog Jokera koji nije kopirao prethodnike već je uspješno krenuo vlastitim putem. “Joker” bi mogao postati prvi film serijala o popularnom negativcu u kojem bi se morao dogoditi susret s Batmanom. Razlozi zbog kojeg bi moglo doći do ponovnog susreta mogu se pronaći u “Jokeru”.

OCJENA: 10

One Comment

  1. kristijan Reply

    Meni je film odličan.
    Koliko gluma, toliko i situacija u društvu koja te natjera da se tako počneš ponašati.
    FIlm nakon kojeg možeš stati, sjesti, razmišljati …
    Odličan.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)