REDATELJ: James Gray
GLAVNE ULOGE: Brad Pitt, Tommy Lee Jones, Liv Tyler, Donald Sutherland, Ruth Negga
TRAJANJE: 122 minute

 

“Trebao bih osjećati nešto.” – Roy McBride

 

Zemlja. Bliska budućnost. Nakon što je preživio nesreću uzrokovanu antimaterijskom reakcijom, napadom iz svemira, Roy McBride nalazi se pred novim izazovom. Riječ je o misiji života – nakon spomenute nesreće koja je odnijela više od 40 000 života McBride je izabran za svemirsku misiju. Odredište misije je Mjesec, operacija je tajna – rezultati misije odredit će sudbinu čovječanstva. Zašto je odabran McBride? Nakon godina šutnje pojavio se trag o članovima projekta/operacije Lima. Cilj operacije bio je prvi kontakt, potraga za vanzemaljcima – inteligentnim oblicima života. Dugo vremena su članovi operacije smatrani nestalima- sve do trenutka nesreće kada se pojavio signal koji sugerira kako postoje preživjeli članovi. Vođa misije legenda je svemirskog programa, čovjek koji je bio inspiracija i autoritet. Njegovo ime je Clifford Mcbride. Royev otac…
Redatelj “Ad Astre” James Gray filmskom se svijetu predstavio 1994. godine dugometražnim prvijencem “Mala Odessa”. Kriminalistička drama o obitelji ruskih emigranata iz Brooklyna sadrži elemente koji su postali znakovi raspoznavanja većine redateljevih projekata. Polagan, spora, često i melankolična radnja, snažne glumačke izvedbe, obitelj odnosno obiteljski odnosi i prepoznatljiv redateljski rukopis detalji su koji se mogu pronaći u filmovima Jamesa Graya. Bez obzira na žanr i priču filma Gray ostaje dosljedan stilu – takav je slučaj i sa “Ad Astrom”…

 

“Ad Astra” prvi je redateljev izlet u žanr naučne fantastike. U razgovorima uoči premijere filma redatelj je spomenuo “Zvjezdane staze” i “2001: Odiseju u svemiru” kao uzore odnosno omiljene SF filmove iz mladosti. Mogu se utjecaji redateljevih omiljenih filmova prepoznati u filmu – “Ad Astra” sadrži i trenutke koji podsjećaju na filmove kao što su “Gravitacija” ili “Prvi čovjek”. Unatoč uzorima i utjecajima Gray je isporučio film koji je drugačiji od spomenutih filmova, ali dobro pristaje njegovo dosadašnjoj filmografiji.

Ljubitelji filma koji očekuju znanstveno fantastični spektakl nabijen akcijom i jurnjavama svemirskim prostranstvima vjerojatno će iz kino dvorane izaći razočarani. “Ad Astra” je zapravo art film s velikim budžetom. Monolozi i unutarnji sukobi Roya McBridea, predivni vizuali kao i sporiji ritam glavne su značajke radnje. Dvije razine priče, obiteljska i Royeva misija, čitavim se trajanjem filma isprepliću da bi u finalu filma postala jedno.
Obiteljska priča Roya McBridea odnosi se na odnos oca i sina, ali i na Royev odnos s voljenom ženom (suprugom?). McBride mlađi rastrgan je pitanjima ne koje nema ili ne može pronaći odgovor, neslaganjem s voljenom ženom – čovjek koji je prestao osjećati. Vjerovati. Nove spoznaje o ocu, put na Mjesec i čitava svemirska odiseja na neki je način i McBrideovo preispitivanje vlastitog životnog puta i mirenje s vlastitim identitetom. Postojanjem. Svemirsko putovanje kao raščišćavanje odnosa s voljenim osobama. Na kraju puta priča je daleko od sretnog završetka, ali ponudit će nadu. Nadu u bolju budućnost.

“Evo ga opet, borba za resurse.” – rečenica je McBrideovog monologa u trenutku kada na površini Mjeseca svemirski pirati pokušavaju opljačkati McBridea i njegovu pratnju. Napad neće uspjeti, ali će imati tragične posljedice. Riječ je o jednom od trenutaka u kojem redatelj progovara o ljudskom postojanju, (auto)destruktivnoj prirodi. Vanzemaljski oblici života i pitanje jesmo li sami u svemiru također je dotaknuto u filmu, ali “Ad Astra” šalje poruku kako je najvažnije okrenuti se samom sebi. Svatko od nas i čitava ljudska vrsta. Jer u nama leži rješenje za sve probleme.

Budžet filma iznosi oko 80 milijuna dolara – s obzirom na mjesto radnje i glumačku ekipu sredstva uložena u “Ad Astru” nisu (pre)velika. Ipak, Gray je napravio vizualno iznimno uzbudljiv i raskošan film. Uvodni trenuci filma, nesreća na svemirskoj stanici, ozbiljan su test za sve gledatelje kojima visina izaziva nelagoda. Anksioznost i nelagodu, istovremeno i veličanstven dojam, ostavljaju trenuci prikaza borbe McBride sa svemirskim prostranstvima. Ljudi i planet na kojem živimo maleni su i ranjivi u svemiru jednako kao što je ljudski život samo kap u moru vječnosti.

Okupila se vrlo zanimljiva ekipa na snimanju filma – Tommy Lee Jones i Donald Sutherland, Liv Tyler i Ruth Negga. Oni su sporedne uloge u filmskoj priči koju nosi Brad Pitt. Nakon izvrsnog izdanja u “Bilo jednom u Hollywoodu”, Pitt još jednom potvrđuje status jedne od najvažnijih glumačkih figura Hollywooda. Interpretacija McBridea zahtjevnija je od one Cliffa Bootha – McBride je glavni protagonist filma, njegov lik je prikazan kroz unutarnje monologe i krupne kadrove koji prikazuju lice glavnog junaka. Pitt je uvjerljiv kao čovjek rastrgan sumnjama i nemirima – neke scene nisu dobile pažnju kakvu zaslužuju točnije Gray ih nije iskoristio na pravi način. Poput one kada Roy sazna istinu o očevoj ljubavi…

“Ad Astra” novo je filmsko svemirsko putovanje u budućnosti koje kroz putovanje jednog čovjeka govori, između ostalih, o ljudima. Film redatelja Jamesa Graya vizualno je dojmljiv kao i nastup Brada Pitta u glavnoj ulozi. Znanstveno-fantastična priča drugačija od većine onih kakve imamo prilike gledati u kino dvoranama.

OCJENA: 8

 

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)