NESTALI

REDATELJ: Kristoffer Nyholm
GLAVNE ULOGE: Gerard Butler, Peter Mullan, Connor Swindells, Soren Maling, Olafur Darr Olafsson
TRAJANJE: 117 minuta
NAZIV ORIGINALA: Keepers/The Vanishing

“Svi moramo platiti za svoje grijehe.” – Thomas Marshall

Krajem 1900 godine na Eilean Moru, jednom od sedam Flannanskih otoka u Škotskoj odigrao se događaj koji nikada nije u potpunosti razjašnjen. Svjetioničari na otoku netragom su nestali – istraga nije u potpunosti rasvijetlila događaj prepun čudnih detalja. Istražitelji koji su pokušavali rasvijetliti misteriozni nestanak na otoku su zatekli neobične tragove. Zaključana vrata, temeljito očišćene svjetiljke, na kuhinjskom stolu netaknuti obroci… sve je izgledalo normalno, ali svjetioničare pronašli nisu. S obzirom na misterij nestanka krenule su nevjerojatne priče o sudbini svjetioničara koje su godinama hranile slučaj nestanka svjetioničara s Flannana koji je polako postao legenda. Legenda koja je 118 godina kasnije inspirirala film danskog redatelja Kristophera Nyholma.
Radnja “Nestalih” počinje dolaskom smjene svjetioničara. Novu postavu čine James Ducat, Thomas Marshall i Donald McArthur. Ducat i Marshall iskusni su svjetioničarski vukovi (Marshall posao obavlja 25 godina) dok je McArthur neiskusan u poslu o kojem treba još puno naučiti. Relativno mirnu svakodnevicu prekida nasukani čamac kojeg pronalazi McArthur. Pored čamca leži čovjek za kojeg svjetioničari misle da je mrtav i veliki drveni sanduk. U pokušaju izvlačenja sanduka svjetioničari će se uvjeriti kako brodolomac nije mrtva – McArthur u samoobrani ubija neznanca, jedini stanovnici otoka postaju vlasnici sanduka. Ubojstvo je tek početak nasilja, ludila i (samo)uništenja Eilean Moru…
Ostavite nadu svi koji gledate – otprilike bi mogao glasiti zaključak nakon gledanja filma. Nada se odnosi na pozitivne vibracije filma, optimizam ili protagoniste koji će osvojiti gledateljeve simpatije (tek u pojedinim trenucima najmlađi, McArthur). Nyholmova interpretacija sudbine svjetioničara ispunjena je nasiljem i pohlepom. Nasiljem i pohlepom koja polako, ali sigurno vodi do potpunog psihičkog sloma svjetioničara. Traume koje su Marshall i McArthur donijeli na otok dodatno se produbljuju događajima ispod svjetionika dok se Ducatov slom događa u trenutku kada borba za materijalnim postaje nemilosrdno i brutalno nasilje.

Ako bi u prošlosti tražili filmske priče koje su inspirirale “Nestale” ona bi trebalo spomenuti, primjerice, “Jednostavan plan” Sama Raimija ili “Blago Sierra Madre” Johna Houstona iz 1948 godine. Zajedničko navedenim filma bio bi motiv prokletog blaga (novac ili zlato sasvim je svejedno) koje postaje uzrok problema, nasilja i nesuglasica između protagonista. Bez obzira na spomenuti motiv “Nestali” su drugačiji film – nervozniji, tjeskobniji i nasilniji. Odvojenost glavnih protagonista od ostatka svijeta i prošlost koju su donijeli na otok bili bi dovoljan razlog za trzavice. Sve ono što se dogodilo nakon dolaska stvari je zaoštrilo i pogoršalo do krajnjih granica.
Predivni kadrovi mora i otoka dominiraju filmom. Vizualni raj za oči u suprotnosti je s paklom kojeg, kao posljedicu vlastitih odluka i prošlosti, proživljavaju svjetioničari. Redatelj pušta duge kadrova morskog prostranstva koji djeluju smirujuće i skladno za razliku od kaotičnog stanja u kojem se nalaze protagonisti filma. Harmonije i ljepota mora i prirode nasuprot tamnoj strani ljudske – prirode.
Uvjerljivost interpretacije priče o sudbini svjetioničara s Flannanskih otoka redatelj je naglasio izborom glavnih glumaca. Peter Mullen i Gerard Butler su Škoti – tek je Connor Swindells rođen u Engleskoj, ali ima škotskih korijena. Odabir je uspio – najuvjerljiviji je Peter Mullen u ulozi starog, ranjenog morskog vuka. Gerard Butler uvjerljiv u prikazu samouništenja ludila čovjeka razorenog grižnjom savjesti. S obzirom na to kako je riječ o filmu koji je, većinom, fokusiran samo na tri protagonista i njihovu interakciju glumačka ekipa je dobro odradila zahtjevan posao.

“Nestali” nije film za gledatelje željnih kino opuštanja i laganih filmskih tema. Slučaj, nikada razjašnjenog, nestanka svjetioničara 1900 godine u Škotskoj redatelj je iskoristio za prikaz surovog putovanja tamnom stranom ljudske prirode. “Nestali” je nasilan i tjeskoban film koji je različit od većine filmova koje trenutno možemo pogledati u kino dvoranama. Jedan, ali ne i jedini, razlog zbog kojeg zaslužuje pažnju.

OCJENA: 7

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)