JURSKI SVIJET: PAD KRALJEVSTVA

REDATELJ: Juan Antonio Bayona
GLAVNE ULOGE: Bryce Dallas Howard, Chris Pratt, Ted Levine, James Cromwell, Jeff Goldblum, Geraldine Chaplin, Isabella Sermon
TRAJANJE: 128 minuta
NAZIV ORIGINALA: Jurrasic World: Fallen Kingdom

 

“Umrijet će, a nikoga nije briga.” – Claire Dearing

 

Početkom godine u kino je distribuciju sramežljivo krenuo film “Sedam minuta nakon ponoći” (originalnog naziva “A Monster Calls” ) španjolskog redatelja Juana Antonia Bayone. Predivno snimljena i dirljiva priča o dječaku koji lijek protiv usamljenosti i bolesti majke traži u svijetu mašte tražeći odgovore od čudovišta (glas Liama Neesona) mnoge je ljubitelje filma zaobišla ponajviše zbog Oscarovskih kandidata koji su početkom godine u fokusu interesa publike, ali i vlasnika kino dvorana. Nekoliko godina prije čudovišta (točnije 2012), Bayona je snimio kombinaciju drame i filma katastrofe zvanu “Nemoguće”. Obitelj je ponovo predmet interesa španjolskog redatelja – temeljen na istinitoj priči “Nemoguće” je ispričao sudbinu obitelji, turista tijekom i nakon tsunami katastrofe na Tajlandu. Ove godine Bayona je spojio čudovišta i prirodnu katastrofu – rezultat je “Jurski svijet: Pad kraljevstva”, peti film serijala kojeg je prije 25 godina započeo Steven Spielberg.

Tri godine nakon događaja iz “Jurskog svijeta” dinosauri su oslobođeni i žive na udaljenom otoku. Međutim, ponovo se pojavila ozbiljna opasnost od ponovnog izumiranja – proradio je vulkan koji prijeti uništenjem otoka . Svjetski moćnici neodlučni su i, većina, želi dinosaure prepustiti sudbini. Tako ne misle mnogi aktivisti za spas životinja kao i bogataš Benjamin Lockwood. Lockwood je nekada radio s Hammondom na oživljavanju dinosaura i danas, bolestan i star, želi sačuvati vrstu. Plan je otići na otok, prebaciti nekoliko dinosaura na novu lokaciju kako bi ih spasili od vulkanske lave. Uspjeh akcije spašavanja ovisi o Claire i Owenu – oni su ključni ljudi spašavanja Blue jednog od najpametnijih životinjskih primjeraka na Zemlji. Životinje su spašene, ali namjere većine spasitelja nisu miran život dinosaura…..

“Pad kraljevstva” kompilacija je mnogih, u prethodnim filmovima, viđenih detalja. Od dobronamjernih aktivista, šaptača dinosaurima i zlih lovaca (Owen) preko lokacija na kojima se odigrava radnja (ona seli iz udaljenog otoka u civilizaciju, dvorac bogatog Lockwooda) sve do genetskih manipulacija “Pad kraljevstva” u mnogim pojedinostima podsjeća na prethodne filmove.  Redatelj ne bježi od prethodnih filmova, on im daje posvetu i, na neki način, priznaje da bez njih ne bi bilo njegovog filma. No Bayona je preozbiljan i predobar filmaš da bi živio isključivo na recikliranju i prepisivanju prethodnih filmova.

Bayonin dodir vidljiv je na nekoliko razina – prva se odnosi na spajanje filma katastrofe i čudovišta (ne nužno životinjskih). “Pad kraljevstva” je vizualno impresivan film. Raznobojni, raskošni kadrovi nisu isključivo sredstvo kojim redatelj želi impresionirati – oni su važan dio radnje (npr. briljantna scena umirućeg dinosaura kojeg, kao i čitav otok, proguta lava). Film je nabijen akcijom, različitim vrstama dinosaura od kojih je najimpresivniji, ali i najkrvoločniji, najopasniji Indominus Rex – genetski modificiran predator.  Izgled, dizajn i funkcionalnost dinosaura kao ravnopravnih likova napravljeni su na vrhunski način i gledatelj može uživati u uvjerljivom izgledu davno izumrlih stvorenja. Izumrlih u stvarnom životu, na filmu su uskrsnuli prije 25 godina.

Čitavim trajanjem filma provlači se ideja, potreba o zaštiti životinjskog svijeta. Odnos nekih protagonista filma prema ugroženoj vrsti zapravo je metafora današnjeg društva odnosno ljudskog odnosa prema životinjskom svijetu. Bayona pred protagoniste, ali i gledatelje stavlja moralnu dvojbu o očuvanju vrsta koje su davno izumrle i koje bi mogle promijeniti stanje, trenutnu ravnotežu na jedinom nam planetu. Neke bi mogle biti opasne po čovjeka. U slučaju “Pada kraljevstva” pritisak na crveni gumb znači spas, ne opasnost. Barem što se ugrožene vrste tiče.

Rezultat koktela vizualne raskoši, akcijskih vratolomija i diskretnih poruka o životinjama je gledateljevo povezivanje, empatija prema protagonistima filma – u nekim trenucima i više prema dinosaurima nego prema ljudima. Bayona nije isporučio generički proizvod kojemu je jedina i(li) glavna svrha skupljanje novca na kino blagajnama već je filmu odnosno serijalu dao nešto svojeg redateljskog dodira.

Glumačka ekipa odradila je, većinom, korektan, pristojan nikako ne i nezaboravan posao. Poneka iskrica između Owena i Claire, dobar prvi filmski nastup Isabelle Sermon (Maisie), pouzdani veterani James Cromwell i Geraldine Chaplin te neizbježni Jeff Goldblum glavne su glumačke snage filma. Negativci? Ima i njih, ali ih neću otkrivati – njihove životne priče završavaju u raljama predatora pa je najbolje da to poštovani čitaoče sam/sama otkriješ.

“Jurski svijet: Pad kraljevstva” najbolji je Jurrasic film još od onog prvog, Spielbergovog iz 1993 godine. Nabijen akcijom, predivnim kadrovima i sjajno napravljenim dinosaurima, “Pad kraljevstva” kombinira žanrove i uz već viđene detalje iz serijala donosi nešto novo, drugačije. Nedostatak logike i neuvjerljivost koje neki navode kao glavne mane filma ipak ne treba uzeti previše ozbiljno. Dinosaure ionako nitko od nas vidio nije pa bilo kakve rasprave o njihovom izgledu i ponašanju izgledaju promašeno. Vrsta odnosno vrste koja su u stvarnom životu davno izumrle u filmu Juana Antonia Bayone izgledaju impresivno, zanimljivo i gledatelj je zainteresiran za njihovu filmsku sudbinu. Kakva će ona biti saznat ćemo u nastavku koji je potvrđen.

OCJENA: 6

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)