VALERIAN I GRAD TISUĆU PLANETA

REDATELJ: Luc Besson
GLAVNE ULOGE: Dane DeHaan, Cara Delevingne, Clive Owen, Herbie Hancock, Ethan Hawke, Rihanna, Rutger Hauer
TRAJANJE: 137 minuta
NAZIV ORIGINALA: Valerian and the City of a Thousand Planets

 

“Ako se ne pomirite s prošlošću nećete imati budućnost.” – Laureline

 

Priča kaže da je Luc Besson od djetinjstva fanatično čitao strip (ili grafičku novelu kako nam trailer sugerira) o Valerianu i Laureline, čuvarima svemira iz 28 stoljeća. Desetljećima je fimaš tražio način kako bi ekranizirao strip (utjecaj Valeriana može se vidjeti u hitovima poput “Ratova zvijezda” i “Avataru”) – problem je bio neobičan, za ekranizaciju zahtjevan, svijet budućnosti te veliki broj izvanzemaljskih likova. Besson je dugo čekao i tek nakon premijere “Avatara” shvatio je da ekranizacija stripa neće ostati tek dječački san. Film je, većim dijelom, producirala “EuropaCorp” kompanija u vlasništvu Luca Bessona. Ostvarivanje dječačkog sna nije bilo jeftino – “Valerian…” je postao najskuplji europski film u povijesti (budžet veći od 200 milijuna dolara). Prvi vikend prikazivanja u američkim kinima donio je slabe rezultate (zarada je tek nešto veća od 17 milijuna) i sve je više onih koji tvrde da bi “Valerian…” za “EuropaCorp” mogao biti početak kraja – nešto poput “Cutthroat Islanda” za nekada moćni “Carolco”. Dojam je da Besson nije želio raditi kompromise oko novca – predugo je čekao na ekranizaciju i film je morao zablistati punim sjajem.

“Valerian i grad tisuću planeta” imao je, zapravo i dalje fima, snažnu reklamnu kampanju domaćeg distributera. Prvi dan prikazivanja u Zagrebu sve predstave bile u 3D – iako autoru ovih redaka nije presudno pogledati filmu u 2 ili 3D (često je 3D tek razlog da se od posjetitelja kina izvuče novčanica više a da se zauzvrat ne nudi puno više od običnog gledanja) ovoga puta izbora nije bilo. Nakon uvodnih scena pokazalo se da trodimenzionalno gledanje filma uopće nije loš izbor. “Valerian…” je vizualno raskošan film ispunjen prelijepim kadrovima. Prepun detalja i neobičnih stvorenja (izgled vanzemaljskih likova potvrđuje da je strip bio inspiracija Lucasu, Cameronu, ali i Bessonu za “Peti element”), raznobojan i maštovit Valerian izgleda spektakularno. Redatelj se potrudio da dugogodišnju filmsku ambiciju što vjernije (kada je vizualno u pitanju) prenese na film. Kada se cijeloj priči pridoda i posveta na završetku filma nije teško zaključiti da je “Valerian…” jedan od najintimnijih i najvažnijih Bessonovih projekata. No ostali detalji filma nisu toliko atraktivni i nezaboravni kao vizualni dio.

Bessonov film počinje Bowiejevim svevremenskim hitom “Space Oddity” koji je zvučna kulisa za prvi kontakt (točnije prve kontakte) ljudi s vanzemaljcima. Kronološki pratimo susrete s različitim vrstama i kotač vremena zaustavlja se u 28 stoljeću. Tajni agenti Valerian i Laureline dobili su zadatak istražiti prijetnju koja se nadvila nad Alphu – metropolis u kojem se tisuću različitih vrsta živi stoljećima i dijele običaje, znanje i dostignuća..
Nije prvi puta da Bessonov film izgleda izvrsno, ali pati od problema kada je u pitanju priča, radnja filma. Priča “Valeriana..” opterećena je s velikim brojem likova (neki su važni, previše njih potpuno nebitni). Redateljeva ambicija bila je filmski oživjeti što više protagonista iz omiljenog mu stripa. Maštovitost stripa (koja se može vidjeti i u izgledu likova) prenesena je na film no preveliki broj likova opterećuje film.
Besson je strip, većim dijelom, ekranizirao na dječački razigran i naivan način. Onako kako ga je doživljavao u djetinjstvu, mladosti. Teško se oteti dojmu da je stripovski predložak tematski ozbiljniji od filma. To se može naslutiti u scenama filma poput priče o imigrantima koji nemaju kuda, razorenog planeta koji je kolateralna žrtva vojnog divljanja itd, itd. Međutim, Besson izbjegava ozbiljnije se pozabaviti takvim temama i film odvesti u zanimljivije i(li) provokativnije minute.

Besson je angažirao osebujnu glumačku ekipu – ministra obrane tumači američki glazbenik Herbie Hancock dok se u jednoj od važnijih uloga pojavljuje Rihanna (ona je vjerojatno angažirana kako bi donijela dodatnu zaradu na kino blagajnama). Eksperimentiranje s glazbenicima-glumcima nije promašena ideja – puno veći problem je izbor Dane DeHaana za ulogu Valeriana. Glavni lik filma je superinteligentni i snažno senzibilizirani tajni agent (tu problema nema – gledatelj će povjerovati DeHaanu). Međutim, Valerian je predstavljen mangup, ljubitelj žena – svemirska kombinacija James Bonda i Han Soloa. Tu stvari baš i ne funkcioniraju najbolje – DeHaanov Valerian ponaša se i izgleda poput neposlušnog tinejdžera. Bez šarma i karizme. Cara Delvinigne nešto je uvjerljivija kao Laureline, ali kemija između glavnih junaka nije pretjerano uvjerljivo djelomično i zbog klišeizirane, predvidljive volim te, ali ne želim ti to priznati ljubavne priče.

Najskuplji europski film svih vremena vizualna je atrakcija, maštovita i raznobojna ekranizacija koju vrijedi pogledati u kinu. Ipak, vizualna raskoš ne može sakriti mane Bessonova filma zbog kojih “Valerian i grad tisuću planeta” nije iskoristio velike potencijale koje nudi stripovski predložak.

OCJENA: 6

 

 

 

 

 

 

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)