REDATELJ: David MacKenzie
GLAVNE ULOGE: Chris Pine, Jeff Bridges, Ben Foster
TRAJANJE: 102 minute

“Svi ovi gradovi su mrtvi” – Tanner Howard

Često se u vesternima, filmovima o Divljem zapadu može pronaći motiv borbe siromašnih, običnih ljudi protiv pohlepnih vlasnika kompanija. Znate ono; gradić se nalazi na npr. putu gdje bi trebalo postaviti željezničku (ili stanovnici spavaju na nalazištima nafte, zlata) prugu i nikako se ne uklapa u planove moćnika. Bogati nude ponižavajuću količinu novca kako bi otkupili kuće i zemljišta (u nekim slučajevima ne nude ništa osim metka ako se stanovnici na vrijeme ne odsele) i tada običnim ljudima preostaje ništa osim pružiti otpor. Takav slučaj mogli smo gledati ove godine u remakeu “Sedam veličanstvenih”. Motive spomenutih vestern priča preuzeo je engleski filmaš David MacKenzie (režirao izvrsnu zatvorsku dramu Pravila preživljavanja ), prebacio ih u današnje vrijeme i prema priči Taylora Sheridana (“Sicario”) režirao jedan od najboljih filmova godine.

Teška je godina za braću Howard. Toby i Tanner ostali su bez majke a kako nesreća rijetko dolazi sama prijeti im gubitak obiteljskog ranča. Pokojna majka zadužila se za višestruko manji iznos od vrijednosti ranča u banci i sat otkucava. Braća se odlučuju na očajnički potez – pljačke banaka po strogim pravilima. Pljačke odrađuju u jutarnjim satima kada u poslovnicama nema previše klijenata, uzimaju novčanice malih vrijednosti kako im policija ne bi ušla u trag (upravo zbog pravila broj dva moraju opljačkati nekoliko poslovnica). Prve akcije Tobyja i Tannera prolaze prema planu, istragu preuzimaju lokalni policijski zapovjednik Marcus Hamilton i pomoćnik Alberto Parker…

“Hell of High Water” pomalo podsjeća na kriminalističku dramu “Nema zemlje za starce” braće Coen. Mirisi,utjecaji vesterna mogu se vidjeti u oba fima – crni humor i snažne glumačke interpretacije jaki su aduti filmova. Sličnosti  postoje no film redatelj Davida MacKenzieja u mnogim je detaljima drugačiji, originalan autorski projekt.

Od trenutka kada upoznamo braću Tanner i ispratimo pljačku jedne od poslovnica banke film odlazi u dva pravca. Prvi prati braću, prikazuje odnos Tobyja i Tannera, motive zbog kojih su odlučili krenuti u pljačkaški pohod. Drugi pravac upoznaje nas s, na filmskom platnu, rijetko viđenim policijskim partnerima – ostarjelim, čangrizavim uskoro umirovljenikom Marcusom Hamiltonom i indijanskim partnerom pomoćnikom Albertom Parkerom. Životne priče, sudbine četvorice muškaraca spojile su pljačke, one se tijekom filma isprepliću da bi finale filma donijelo konačni obračun. Redatelj je puno truda i vremena posvetio karakterizaciji likova, odnosu između Tannerovih odnosno Hamiltona i Parkera. Protagonisti filma fino su iznijansirani, motivacija za postupke (posebno kod Tannerovih) vrlo dobro je objašnjena. Likovi su kompleksni (u karakterizaciji tek mrvicu manje pažnje je posvećeno indijancu u policijskoj uniformi) i gledatelj se vrlo brzo povezuje s glavnim protagonistima i uvlači u radnju. Bez obzira na redateljevu posvećenost glavnim protagonistima tijekom cijelog trajanja film ne gubi na tempu. Uz sve navedeno kroz kaubojsku priču o pljačkašima i policajcima “Hell or High Water” prikazuje američko društvo, svakodnevicu daleko od blještavila velikih gradova i ispunjenja američkog sna. Kako izgleda život prosječnog Amerikanca u provinciji države Texas onako kako ga vide scenarist i redatelj filma?

Photo: Screenshot

Nimalo privlačno i optimistično. Život prosječnog stanovnika Teksasa, izgled mjesta u kojima se odigrava radnja filma ima sličnosti s filmom “Nebraska” Alexandera Paynea iz 2013. godine. Naselja izgledaju arhaično i pusto kao da je u njima vrijeme zauvijek stalo (urnebesna epizoda s konobaricom i policajcima u restoranu). Ulice su puste, stanovnici nezadovoljni, iscrpljeni recesijom koja je odredila živote mnogih. Iako su četvero glavnih protagonista na suprotnim stranama zakona za mrtvilo i depresiju optužuju iste. Banke koje lihvarskim uvjetima poslovanja uništavaju živote pojedinca i zajednice. A to već nije samo američki problem.

Jedino u čemu prosječan Amerikanac ne oskudijeva je oružje. Njega nose svi (kao i na Divljem zapadu) i većina je brza na obaraču. Veća prijetnja pljačkašima su obični, naoružani ljudi nego pripadnici policije. Da, beznađe je opipljivo u životima stanovnika gradića u Texasu. Beznađe koje ponekad rezultira radikalnim odlukama. Odlukama kakve donose braća Tanner.

Izgled filma, fotografija i kamera, jedan su od glavnih aduta filma. Kadrovi neba ispod kojeg gmižu beskonačni kilometri autoceste koja prolazi kroz pustinju izgledaju impresivno. Soundtack filma je izvrstan (Nick Cave je glavni autor),  pjesme tarantinovski precizno pogađaju trenutak radnje.

U tekstu su već spomenuta briljantna glumačka izdanja. Za Bridgesa (njegov lik je posebno zanimljiv; stari, pomalo razočarani, cinični policajac s ksenofobičnim i rasističkim provokacijama za kojeg nekako znamo da se ispod ružne površine krije nešto dobro) i Bena Fostera izvrsna izdanja i nisu neočekavana. Oni su prepoznali izvrstan predložak i prepustili se filmu. Chris Pine je odradio najbolju ulogu u karijeri jednako kao Gil Birmingham u ulozi komanča,  pomoćnika Alberta Parkera.
Kako se bliži kraj godine tako je sve je više filmova koji ističu kandidaturu za film godine. Jedan od njih je i “Hell or High Water” koji spada u vrh ovogodišnje filmske ponude koji vjerojatno nećemo gledati u domaćim kino dvoranama.

OCJENA: 10

 

 

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)