REDATELJ: Gavin Hood
GLAVNE ULOGE: Helen Mirren, Alan Rickman, Barkhad Abdi, Aaron Paul, Gavin Hood, Jeremy Northam, Monica Dolan
TRAJANJE: 102 minute
NAZIV ORIGINALA: Eye in The Sky

“U ratu je istina prva žrtva.” – Eshil

Većinu nove kino ponude pogledam u prvim danima prikazivanja. Najčešće je to četvrtak, dan kada novi filmovi kreću u redovitu distribuciju. Ako postoji i najmanja mogućnost redovito su to prve poslijepodnevne projekcije na kojima se često mogu sresti poznata lica, većinom radoznale mlade filmofilske snage (posebno kada su u pitanju filmovi o superjunacima). Istina, prve predstave četvrtkom slabu su posjećene, zna se dogoditi da je tek nekoliko ljudi u dvorani. Ovaj četvrtak, unatoč ružnom vremenu, filmofilska me nestrpljivost otjerala na gledanje “Pogleda s neba”. Film koji je od prvog gledanja trailera pobudio veliki interes, što zbog tematike, a što zbog glumačke ekipe. S obzirom na to da nije riječ o blockbusteru, nastavku i(li) superjunačkom projektu iznenadio sam se da je kino bilo pristojno ispunjeno i to ljubiteljima filma različitih generacija. U redu, nije se tražila karta više, ali s obzirom da sam “Knjigu o džungli” (prva subota prikazivanja, otprilike isto vrijeme početka projekcije) gledao u društvu tek jedne (da, bilo nas je samo dvoje) filma željne gospođe, broj gledatelja na “Pogledu s neba” bio je prilično iznenađenje. Bez obzira na motive  koji su gledatelje doveli u kino dvorani sumnjam da je bilo tko od nazočnih izašao razočaran. “Pogled s neba” izvrstan je, napet i kompleksan triler o stvarnosti koja nas okružuje.

 

Pukovnica Katherine Powell (Helen Mirren) više od šest godina pokušava uhvatiti Susan Danford (Lex King). Susan je britanska državljanka koja se nalazi na vrhu najtraženijih svjetskih terorista. Njeno novo ime je Ayesha al-Hady i odgovorna je za nekoliko brutalnih, krvavih terorističkih napada. Nakon šest godina locirana je u Nairobiju, Kenija. Odmah nakon lociranja pukovnica organizira akciju kojoj je cilj uhićenje teroristkinje. Prema planu Susan Danford trebali bi uhititi kenijska specijalna jedinica. Potpora ekipi na terenu je dron kojim iz Nevade upravlja Steve Watts (Aaron Paul). U akciju je uključena i britanska vojska točnije general Frank Benson (Alan Rickman). Planovi se mijenjaju kada Susan sa suradnicima iznenada odlazi na novu lokaciju koja je nesigurna za intervenciju lokalnih snaga. Stvari se kompliciraju kada ekipa uz pomoć terenskog agenta Faraha (Barkhad Abdi) otkrije da nova lokacija nije samo sklonište nego mjesto iz kojeg uskoro kreće novi teroristički napad….

 

Domaće kino dvorane dugo vremena nisu vidjele film koji je istodobno kompleksan i aktualan poput “Pogleda s neba”. Onako površinski, na prvu, film se ponajviše bavi modernim načinom ratovanja. Ljudska vrsta kroz povijest je evoluirala u mnogim stvarima. Jedna od njih je i pronalaženje što efikasnijeg načina za likvidaciju neprijatelja. Danas su u igri dronovi, bespilotne letjelice i kompjutersko ratovanje. Proizvođači oružja natječu se kako bi stvorili što lakšu, jednostavniju i ubojitiju letjelicu. Jedna takva glavna je “junakinja” filma. Film nas upoznaje s mogućnostima bespilotnih letjelica (špijunska se letjelica u trenu pretvara u smrtonosno oružje) te prikazuje kako se čitave vojno-obavještajne operacije mogu planirati i izvesti pomoću kompjutera i interneta. Glavne figure filma nalaze se na različitim stranama svijeta, različite su im ovlasti i motivi. Da, tehnologija omogućuje da vojne operacije ponekad izgledaju kao video igrice. No, uz svu naprednu tehnologiju ključni faktor svake (veće ili manje sasvim je svejedno) ratno-obavještajne priče je čovjek. Redateljsko-scenaristički dvojac Hood-Gibbert tu činjenicu ne zanemaruju niti jednog trenutka filma.

 

Nakon uvodnih minuta u kojima nas redatelj upoznaje s protagonistima priče i situacijom na terenu slijedi otprilike 90 minuta prvoklasne filmske napetosti. Redatelj se ne upušta u “tko je kriv” rasprave nego gledatelja suočava s nastalom situacijom koja se iz minute u minutu mijenja i komplicira. Kompleksnost situacije analizira se iz više kuteva (pravni, moralni, vojno-obavještajni, propagandni,politički….) i unatoč mnogobrojnim detaljima napetost filma ne popušta niti jedne sekunde. “Pogled s neba” jedan je od onih, danas rijetkih, filmova koji u kino dvorani stvara tenziju, napetost. Nema šuškanja i razgovora. Teška tišina svjedok je napetosti koju gledatelji proživljavaju.
Film se bavi i kolateralnim žrtvama odnosno pitanjem koliko je civilnih života previše da bi se odobrila operacija uhićenja Susan Danford. Trenuci kada ljudski životi postaju tek brojevi, postoci. Sredstvo manipuliranja.
Bez obzira koliko se u stvarnosti obavještajne službe pridržavaju pravila tematiziranih u filmu to nimalo ne umanjuje vrijednost “Pogleda s neba”. Redatelj preispituje postupke odgovornih u složenoj situaciji koja nimalo nije nemoguća. Kroz reakcije i postupke tijekom filma redatelj gradi i karakterizira likove. Upravo postupci govore puno o protagonistima filma iako prije početka operacija o njima znamo vrlo malo ili ništa. Reakcije protagonista na događanja u Nairobiju otkrivaju nam puno o karakterima, mentalnom sklopu glavnih (anti)junaka.

 

Kada je pročitao scenarij filma Gavin Hood bio je oduševljen. Jedini detalj koji je želio promijeniti je spol jedne od glavnih figura filma. Pukovnik Powell postao je pukovnica i to najviše zbog Hoodove vizije da je za ulogu u filmu idealna Helen Mirren. Hood je imao ideju i nije pogriješio. Helen Mirren, očekivano, je odradila sjajan posao. Odlukom da žena preuzme jednu od glavnih uloga izbjegnuti su stereotipi i klišeji. Posebno ako znamo da je i na suprotnoj strani pripadnica ljepšeg spola. Nije samo Helen Mirren glumački adut filma. S obzirom na koncept “Pogleda s neba” (radnja filma događa se u realnom vremenu, na više lokacija) potrebno je imati uvjerljive i snažne glumačke izvedbe. Aaron Paul polako ali sigurno “bježi” od uloge Jeeseja Pinkmana, Barkhad Abdi izvrstan u ulozi terenskog agenta. General Frank Benson posljednji je filmski posao Alana Rickmana. Još jedna snažna i dojmljiva interpretacija prerano preminulog glumca.
Nakon devedeset minuta napetosti i tenzija “Pogled s neba” ulazi u snažno, potresno finale. Završetak filma dodatno potencira različitost likova i njihovih sudbina. Nekima su prikazani događaji tek još jedan dan u uredu, neki ostaju zauvijek obilježeni, neki gube život, a neki će pokušati nastaviti živjeti unatoč gubitku i boli. Boli koja često traži, izaziva osvetu. Nove sukobe… Mrtve, ranjene….

OCJENA: 10

 

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)