STEVE JOBS

REDATELJ: Danny Boyle
GLAVNE ULOGE: Michael Fassbender, Seth Rogen, Kate Winslet, Jeff Daniels, Katherine Waterston, Sarah Snook
TRAJANJE: 122 minute

“Glazbenici sviraju instrumente. Ja dirigiram orkestrom” – Steve Jobs

Godina koja polako prolazi u znaku je “Universala”. Kompanija gotovo da nije napravila pogrešan korak kada je riječ o zaradi na svjetskim kino blagajnama. Tijekom godine redali su projekte koji su (očekivano) donijeli zaradu na kino blagajnama (“Jurski svijet”, “Brzi i žestoki 7”, “Minioni”, “Na putu do zvijezda 2”, “50 nijansi sive”), ali i filmove koji su iznenadili gledanošću (“Straight Outta Compton”, “Kaos u glavi”). Slabije od očekivanja prošli su “Ted 2” i “Everest” dok je najveći komercijalni podbačaj (film je zaradio manje od 25 milijuna dolara, budžet oko 35 milijuna) doživio najbolji ovogodišnji film kompanije “Universal”. Riječ je o priči o Steveu Jobsu temeljenoj na zapisima Waltera Isaacsona.

 

Duga i problemima ispunjena priča o realizaciji filma vjerojatno bi ostala skrivena od javnosti da nije prošlogodišnjeg hakiranja službenih dopisa i mailova kompanije Sony. Sony je prije četiri godine otkupio prava na ekranizaciju knjige te su šefovi kompaniji odlučili angažirati redatelja Davida Fincher i scenarista Aarona Sorkina. Fincher i Sorkin uspješno su surađivali u stvaranju “Društvene mreže” pa su čelnici Sonya odlučili ponoviti dobitnu kombinaciju. Odmah nakon objave da film kreće u realizaciju počeli su problemi; snimanju filma žestoko su se suprostavili predsjednik Applea i supruga pokojnoga Jobsa Laurene koji su odbili suradnju sa Sorkinom. Sorkina problemi nisu obeshrabrili; uspio je dobiti podršku i obaviti razgovore sa Jobsovom kćeri Lisom te Steveom Wozniakom, Joannom Hoffman i Johnom Sculleyem važnim figurama Jobsove životne priče. Sorkin je počeo pisati scenarij ali film ostaje bez redatelja. David Fincher tražio je honorar od 10 milijuna dolara što je bilo dvostruko više od dobivenoga za “Društvenu mrežu”. Producenti odbijaju i režije se prihvaća Danny Boyle (“Trainspotting”, “Slučajni milijunaš”) koji kreće s izborom glumaca. Seth Rogen, Jeff Daniels i Kate Winslet izabrani su vrlo brzo ali problemi nastaju kada je trebalo izabrati glumca koji će interpretirati Stevea Jobsa. Spominjao se Leonardo Di Caprio, u ozbiljnim kombinacijama bio je Christian Bale da bi se Boyle odlučio za Michaela Fassbendera. Čelnici Sonya nisu željeli Fassbendera, smatrajući da nije dovoljno isplativa zvijezda i traže smanjenje proračuna. Boyle odbija zamijeniti glavnog glumca te se ne želi odreći gotovo trećine proračuna i projekt preuzima Universal i tada počinje filmpriče o Steveu Jobsu….

 

Boyle je priču o Jobsu ispričao kroz tri prezentacije Jobsovih proizvoda koje se događaju u periodu između 1984 i 1998 godine. Redatelj i scenarist ne inzistiraju na nabrajanju svih Jobsovih inovacija nego nas, doslovno, vode iza kulisa prezentacija u kojima se otkrivaju detalji Jobsovog privatnog i poslovnog života. Boyle i Sorkin mudri su filmaši koji shvaćaju da se o inovacijama koje je Jobs patentirao ionako sve zna (uostalom neke od njih svakodnevno koristimo) i da je interes gledatelja usmjeren prema detaljima iz Jobsovog privatnog života te odnosa sa suradnicima na poslu. Iza kulisa, blještavila prezentacija prikazan je niz Jobsovih susreta, razgovara s pomoćnicom, “desnom rukom” Joannom Hoffman, bivšim direktorom Applea Johnom Sculleyem, suosnivačem Applea Steveom Wozniakom i kćerkom Lisom. Tijekom razgovara Boyle demistificira Jobsa, prikazuje njegove slabosti i poslovno-privatne uspone i padove. Da je Jobs bio vizionar i inovator to je svima poznato no film otkriva manje ugodne detalje njegove biografije (odnos prema Lisi, odbijanje Wozniakove molbe da spomene staru ekipu na jednoj od prezentacija….). Jobs je bio čovjek koji je uspio stvoriti status medijske zvijezde, njegove prezentacije izgledaju poput rock koncerata. Shvaćajući važnost medija bio je osjetljiv na novinske naslovnice, znao je da mediji utječu na prodaju proizvoda. Puno je detalja koje film otkriva; kompleksnost karaktera velikog inovatora, njegovo vizinarstvo, žrtvovanje kratkotrajnog dobitka za dugoročni dobitak, perfekcionizam ali i hladnoću, mehanički pristup ljudima i njihovim sudbinama. Da, Jobs je prikazan kao čovjek, sa vrlinama i manama.

 

Boyle se poigrao izgledom filma te je dijelove triptiha snimio različitim vrstama kamera naglašavajući vrijeme u kojem se odvijaju događanja. Zanimljivo, neuobičajno i vrlo upečatljivo vizualno rješenje.
“Steve Jobs” izrazito je klaustrofobičan film, malo je scena koje se odvijaju na otvorenom. Film bi mogao ozbiljno iznervirati gledatelje koji nisu skloni dugim i čestim razgovorima. Film je nabijen dijalozima koji su vrlo dobro napisani i drže intenzitet filma na visokoj razini.
Kino dvorane dugo vremena nisu ugostile film u kojem je cijela glumačka ekipa na visokoj razini kao što je to u slučaju priče o Steveu Jobsu. Fassbender sjajan u glavnoj ulozi odlično mu asistira Kate Winslet, Jeff Daniels potvrđuje status koji je stekao ulogom u tv seriji “Uredništvo”. Ugodno iznenađenje je Seth Rogen u ulozi Stevea Wozniaka.
Prije nekoliko dana objavljene su nominacije za Zlatni Globus. “Steve Jobs” nominiran je u četiri kategorije (Fassbender i Kate Winslet za glumu, Aaron Sorkin za scenarij i Daniel Pemberton za najbolju glazbu). Potpuno zasluženo; riječ o jednom od najboljih biografskih filmova u 21 stoljeću. Dokaz koliko zarada na kino blagajnama može biti u suprotnosti s vrijednošću filma.

OCJENA: 8

 

 

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)