REDATELJ: Ridley Scott
GLAVNE ULOGE: Matt Damon, Jeff Daniels, Jessica Chastain, Kate Mara, Chiwetel Ejiofor, Michael Pena
TRAJANJE: 140 minuta
NAZIV ORIGINALA: The Martian

“Neću ovdje umrijeti” – Mark Watney

Kraj prošloga i početak novog tisućljeća obilježila je “prijetnja” od milenijskog buga. Mediji su brujali o mogućnosti da prijelaz u 21 stoljeće izazove informatički kaos koji bi mogao dovesti do kraja svijeta kakvog poznajemo. Novo doba je došlo, sve je ostalo isto, ali krenule su nove priče o propasti ljudske vrste. Jedan od često spominjanih scenarija je preseljenje ljudske vrste na susjedne planete. Razloga ima nekoliko (zagađenje, potrošnja resursa potrebnih za život na Zemlji, preveliki broj stanovnika….) a kao jedna od najspominjanih destinacija spominje se Mars. Upravo na početku novoga tisućljeća, točnije 2000 godine, u kinima su prikazani “Misija na Mars” Briana De Palme i “Crveni planet” Antonya Hoffmana, a godinu dana kasnije John Carpenter je režirao “Duhove Marsa” . Ambiciozni projekti koji nisu ispunili komercijalna i umjetnička očekivanja te su planovi za filmove marsovske tematike odgođena za neka bolja vremena. Petnaestak godina kasnije Ridley Scott (“Alien”, “Blade Runner”) odlučio je, inspiriran književnim predloškom Andya Weira, snimit “Marsovca”. Bez obzira na činjenicu da se bliži osamdesetom rođendanu te da u posljednje vrijeme nije u najboljoj formi (“Savjetnik”, “Exodus: Bogovi i kraljevi”) Scott nema problema s prikupljanjem sredstava za nove projekte. “Marsovac” je koštao više od 100 milijuna dolara (zarada u svjetskim kinima bliži se zaradi od 300 milijuna), okupio je vrlo zanimljivu glumačku ekipu, ali konačni proizvod tek je za nijansu bolji od “Savjetnika” i “Exodusa”.

 

Posada NASA-ine svemirske postaje prisiljena je na evakuaciju. Mars je zahvatila oluja svih oluja i misija mora biti prekinuta. Bijeg s Crvenog planeta izvršen je uspješno za sve članove posade osim Marka Watneya (Matt Damon) koji je ozlijeđen. Ostatak ekipe uvjeren je da je Mark mrtav, ali slijedi iznenađenje. Mark je preživio oluju i želi pronaći način kako da uspostavi kontakt i vratio se na Zemlju….
Baš nekako uoči početka prikazivanja “Marsovca” NASA je objavila senzacionalno otkriće koje to zapravo i nije. Na Marsu je pronađena voda. Ubrzo nakon objave stigle su reakcije znanstvenika koji su, začuđeni najnovijim “otkrićem”, potvrdili da na Marsu voda (navodno nije ista kao i na Zemlji) uistinu postoji, ali da to nije nikakvo novo otkriće već se za to otkriće zna godinama. No priča je krenula i “Marsovac” je dobio dodatnu reklamu koji je filmu donio dodatnu zaradu na kino blagajnama.

 

“Marsovac” se odužio NASI; znakovi, logo američke svemirske agencije vide se u desecima kadrova (negdje opravdano, češće neopravdano i nametljivo), ime NASA spominje se vrlo često. Agencija ima najbolje ljude, najpametnije i najkvalitetnije kadrove koji daju najviše kada je najteže. Dojam je kao da je NASA producirala filma kako bi popularizila svoju aktivnost i pridobila nove ljude. Nešto slično dogodilo se u osamdesetima. “Top Gun” je predstavio vojne pilote, njihov život prepun adrenalina. Za razliku od Ridleya Scotta redatelj “Top Guna” (pokojni Ridleyev brat Tony Scott) učinio je to na bitno suptilniji način.
Nakon nesreće radnja kreće u dva smjera: prvi ostaje na Marsu i prati Markovu borbu za preživljavanje dok drugi gledatelj vodi u središte američke svemirske agencije.
Prikaz Markove borbe za život zanimljiviji je dio filma no problem je nedostatak napetosti. “Marsovac” je film u kojem gledatelj niti jednog trenutka ne sumnja u povoljan ishod spašavanja astronauta Watneya. U redu, ništa neočekivano od blockbustera koji cilja široke filmske mase. Međutim tijekom filma, a obzirom na situaciju glavnog junaka, malo je napetih situacija. Kada priča filma krene u neizvjesnom smjeru Scott se trudi “ohladiti” radnju često s nekom veselom pjesmicom. Vrlo brzo film nastavlja u revijalnom tonu. Soundtrack filma nije loš, neubičajan izbor pjesama za znanstveno- fantastičan film dobra je ideja. Problem je u pogrešnom odabiru pjesama za scene koje bi trebale donijeti tenziju. Umjesto da pojača napetost, redatelj je gasi.

 

Drugi dio priče odnosi se na organizaciju akcije spašavanja i igre unutar NASAe. Scott ne ulazi previše u potencijalno intrigantne i(li) provokativne teme (mediji odnosno informiranje javnosti, odnosi unutar agencije..), igra na sigurno ponajviše zbog glorificiranja NASAe te uspjeha na kino blagajnama. Dva detalja posebno su iritantna. Prvi je razgovor između predsjednika NASAe i prvog čovjeka SADa u kojem predsjednik (onaj važniji) upozorava da bi Watney trebao birati riječi (manje psovati) kada kontaktira Zemlju. Patetično moraliziranje. Kineska pomoć Watneyu smišljen je marketinški potez. Nisu NASA i redatelj Scott oduševljeni najmnogoljudnijom državom na svijetu, razlog kineske prisutnosti u “Marsovcu” potpuno je drugačiji. Posljednjih godina američki blockbusteri imaju veliku gledanost u Kini pa nije loše da se poneka minuta posveti rastućem tržištu.
Detalji “Marsovca” podsjećaju na “Gravitaciju” i “Prometeja”. Film sjajno izgleda, scene oluje i svemirskih prostranstava glavni su adut filma.
Glumačku ekipu predvodi vrlo dobri Matt Damon. Damon (slično kao i Gyllenhaal u “Southpawu”) ostvaruje odličnu ulogu u filmu koji nije pretjerano važan za njegovu filmografiju. Jeff Daniels je ulogu direktora NASAe dobio ponajviše zahvaljujući sjajnom izdanju u televizijskoj seriji “Uredništvo” i nije razočarao.
“Marsovac” je film koji je, kroz prikaz preživljavanja Matta Watneya, ponovo aktualizirao priču o Marsu kao mogućoj destinaciji života ljudske vrste. Film je lijepo upakiran i dizajniran, ali ne nudi više od prosječnih hollywoodskih blockbustera.

OCJENA: 6

 

 

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)