REDATELJ: Joel Edgerton
GLAVNE ULOGE: Jason Bateman, Rebecca Hall, Joel Edgerton
TRAJANJE: 108 minuta
ORIGINALAN NAZIV: The Gift

“Bojim se da si me uhvatio u laži” – Gordo

Simon (Jason Bateman) i Robin (Rebecca Hall) su odselili iz Chicaga i stigli u Kaliforniju. Simon je dobio bolji posao i bračni par je upravo odabrao kuću u kojoj će živjeti. Tijekom kupovine namještaja za novi dom susreću Gorda (Joel Edgerton) Simonovog kolegu iz školskih dana. Simon isprva ne prepoznaje Gordoa, ali nakon kraćeg razgovora prisjeća se prošlih vremena. Nakon susreta novi stanovnici Kalifornije primaju poklon dobrodošlice od Gordoa. Bračni par počinje se češće družiti sa školskim kolegom. Druženja koja će probuditi duhove prošlosti i otkriti mračne tajne….
Nakon zapaženih nastupa u “Ratniku” i “Velikom Gatsbyju”, australski glumac Joel Edgerton odlučio je stati iza kamere. Za prvi projekt Edgerton je napisao scenarij. Iako se nigdje ne spominje čini se da je inspiraciju za prvi redateljski projekt Edgerton pronašao u češkom filmu “Libanky” iz 2013 godine. Razloga za brigu nema; “Dar” nije beskrvna obrada nego pripada najboljim ovogodišnjim filmovima.

“Dar” je jedan od onih, nažalost rijetkih, filmskih doživljaja u kojem ništa nije onako kako na prvi pogled izgleda. Uvodnih pola sata, četrdesetak minuta sugerira da je “Dar” vrlo dobar, ali pomalo konvencionalan triler. Bračni par dolazi u novu sredinu, pojavljuje se osoba iz prošlosti. Gordo ubrzo postaje napadno ljubazan, počinje se ponašati u duhu nadimka iz školskih dana i Simon ga se nastoji riješiti. U cijelu priču uključen je pas i dojam je da “Dar” ne nudi previše novoga. Pogrešno. Edgerton koristi uvodnih pola sata kako bi rasporedio figure i od tada kreće napeto i intrigantno putovanje tamnom stranom ljudske prirode. Izvrsnom režijom redatelj stvara atmosferu neizvjesnosti i nesigurnosti. Bez obzira na to što je otkrivanje tajni, njihov sadržaj težak i neugodan “Dar” se gleda u jednom dahu, gledatelj želi vidjeti sve tajne Pandorine kutije koju je Gordo otvorio.
“Dar” tjera na razmišljanje i poigrava se gledateljevom percepcijom. Zaboravite praštanje. Zaboravite podjelu na pozitivne i negativne. Postoji samo uzrok i posljedica. Ili su, možda, događaji koje gledamo samo rezultat paranoje traumatizirane i usamljene žene….

 

Kada bi tražili recentniji kino naslov koji se može usporediti s “Darom” onda je prvi izbor “Nestala” Davida Finchera. Oba naslova, između ostalog, prikazuju raspadanje bračne zajednice uzrokovano duhovima prošlosti, tajnama koje partnere pretvaraju u strance. Postoje sličnosti, ali i razlike; “Dar” odlazi u prošlost, tematizira školske dane, vrijeme koje nas oblikuje. Dio života koji određuje naše postupke, ambicije, strahove i sumnje. Iz djetinjstva pamtimo lijepe dane nosimo uspomene, ali ponekad, upakirane zajedno s pozitivnim, dolaze i ružne stvari, traume koje nas prate cijeli život. Duševne rane mogu biti jednako bolne bez obzira bile psihičke ili fizičke, njihov izvor može biti u obitelji ili od vršnjaka. Edgerton mudro zaključuje kako one neće nestati; skrivene od ljudi one zauvijek ostaju zapisane. Svaki čovjek se na svoj način bori protiv svojih demona; netko je sam, netko je pronašao utjehu ili pomoć, a netko čeka povoljan trenutak za osvetu.

Interakcija između likova je izuzetno snažna, naglašena je njihova povezanost (“čudovište je stvorilo čudovište”). U filmu koji je šokantan i nabijen tenzijama dodatnu napetost  redatelj izaziva sugestivnom kamerom i glazbom. “Pogledaj u oči, tamo se krije istina” – govori Gordo u finalu filma. Upravo tako,  Edgerton izvrsno koristi neverbalnu komunikaciju, gestikulacije i izraze lica (posljednje se posebno odnosi na Robin) kako bi gledatelju sugerirao o emotivno-psihičkom stanju likova.
Budžet filma iznosio skromnih pet milijuna dolara konačni proizvod izgleda skuplje. Glumačka ekipa izvrsno je pogođena. Bateman i Edgerton sjajno funkcioniraju no prvo glumačko ime filma je Rebeca Hall u ulozi žene kojoj se život i brak raspadaju zbog duhova prošlosti. Kolateralna žrtva sukoba Simona i Gordoa.
“Dar” je šokantan, napet, punokrvni psihološki triler. Otvorite omot i pogledajte film, riječ o jednom od najboljih filmskih poklona 2015 godine.

OCJENA: 8

 

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)