REDATELJ: Christopher Nolan
GLAVNE ULOGE: Matthew McConaughey, Anne Hathaway, Jessica Chastain, Michael Caine, Ellen Burstyn, Matt Damon
TRAJANJE: 169 minuta 

 

“Naći ćemo rješenje…Kao i uvijek” – Cooper

 

Budućnost. Zemlja je bolesna. Teško bolesna. Poremećena je prirodna ravnoteža; usjeve uništavaju bolesti i nedostatak vode, pješčane oluje, na posredan i neposredan način, odnose ljudske živote. Obrazovanje je postalo nevažno, čak i nepoželjno. Većina ljudi mora se baviti poljoprivredom kako bi se proizvelo dovoljno hrane. Meso i mesne prerađevine su, većim dijelom, stvar prošlosti. Ratovi su prestali, gradovi su nestali. Većina čovječanstva živi na farmama. Na jednoj od njih preživljava Cooper (Matthew McConaughey) bivši pilot i inženjer danas poljoprivrednik. Cooper živi s dvoje djece i tastom. Desetogodišnja kći Murph (zapravo Murphy; ime je dobila po Murphyevom zakonu) uvjerena je u prisustvo duhova u svojoj sobi. Međutim, nije riječ o duhu nego o porukama koje izazivanju gravitacijski valovi. Poruke sadrže binarni kod koji Coopa i Murph (Mackenzie Foy) vode do ostataka NASA-e. Tamo susreću profesora Branda (Michela Caine) i njegovu kći (Anne Hathaway). Coop saznaje da je sudbina Zemlje neizvjesna i da je on jedini koji je obučen da krene na svemirski put koji je posljednja nada za čovječanstvo i planet na kojem živimo…

“Interstellar” je projekt koji je trebao režirati Steven Spielberg.  Međutim zbog određenih poslovnih odluka Spielberg je odustao te je 2012 angažiran Christopher Nolan. Njegov brat Jonathan je u to vrijeme radio na scenariju odnosno razradio i proširio (Christopher se pridružio pisanju) ideju koju su zamislili producentica Lynda Obst i američki fizičar Kip Thorne (surađivali i na realizaciji “Kontakta”, oboje potpisani kao producenti filma). Thorne, jedan od najvećih živućih stručnjaka za gravitacijsku fiziku, bio je glavni stručni suradnik na snimanju. I tu dolazimo do prvih rasprava oko filma. Slično kao i s prošlogodišnjom briljantnom svemirskom pustolovinom zvanom “Gravitacija” dio filmske publike odnosno struke zamjera nelogičnosti u priči. Zamjerke se odnose na jednostrano čitanje znanstvenih motiva i pojava. Zapravo se radi o slobodnom tumačenju kojima je Nolan nadogradio znanstveno utemeljene činjenice. Ipak. razloga za preveliko nezadovoljstvo nema; redatelj je koristeći svoju kreativnost i umjetničku slobodu prikazao pokušao odgovoriti na pitanja, pokazati svoja razmišljanja. “Interstellar” je film, blockbuster ali i umjetničko djelo koje se djelomično temelji na znanstvenim činjenicama. Nije riječ o dokumentarcu ili znanstvenom radu. Ono što je važnije je činjenica da je redatelj uspio gledatelju približiti kompleksnu tematiku filma (gravitacija, crne rupe, svemir…). Gledatelj koji zna vrlo malo ili ništa (ovdje pripada i pisac ovih redova) o fizici i matematici dobiva zadovoljavajuću količinu informacija koje ga “uvlače” u radnju filma.

Prije nekoliko dana na internetu je objavljen popis koji sadrži deset filmova koji su najviše utjecali na Christophera Nolana. Na popisu se, između ostalih, nalaze i “Solaris” Andreja Tarkovskog i “2001: Odiseja u svemiru” Stanleya Kubricka, filmovi koji su bili Nolanova inspiracija prilikom stvaranja “Interstellara”. Za razliku od nekih prethodnih projekata (ponajviše se to odnosi na trilogiju “Vitez tame”, “Memento” i “Početak”) u kojima je Nolan donosio nešto novo i utjecao na recentne projekte (npr. Sam Mendes redatelj “Skyfalla” posljednjeg filma u serijalu o Jamesu Bondu, u nekoliko navrata je izjavio kako je njegov novi Bond napravljen pod utjecajem Nolanovih radova, ponajviše filma “Vitez tame: Povratak”) u “Interstellaru” se redatelj “naklonio” svojim uzorima. Kubrickov utjecaj je posebno vidljiv u dijelovima filma kada je radnja “preseljena” u svemir. Nolan koji se trudi u svojim filmovima u što manjoj mjeri koristiti računalne efekte stvorio je vizualno savršen film. Svemir je prikazan na impresivan način, istovremeno veličanstven i smrtonosno hladan. Slično kao i Cuaron u “Gravitaciji” Nolan nas podsjeća koliko smo maleni i ranjivi u beskraju. Poveznica između “Odiseje” i “Interstellara” je i umjetna inteligencija. Kubrick je stvorio HAL 9000 a Nolan ima TARS. Osim pomoći glavnim junacima odnosno čovječanstvu TARS je zadužen i za duhovite trenutke filma.

“Interstellar” je projekt u koji je uloženo oko 165 milijuna dolara (dosadašnja zarada u svjetskim kinima prelazi 450 milijuna), svaka minuta košta milijun dolara. Bez obzira na ogroman novac redatelj je ostao dosljedan; kao i u nekim ranijima, jednako skupim, projektima progovara o aktualnim, egzistencijalnim pitanjima koja su dotiču čovjeka i ljudskog društva. Zaplet filma je posljedica devastacije Zemlje, zagađenja okoliša. Film govori o trenutku kada će ljudska vrsta morati krenuti u istraživanje novih staništa i potragu za novim resursima. Hoće li se to dogoditi zbog zagađenja, klimatskih promjena, rasta stanovništva ili nekih drugih razloga potpuno je nebitno; dogodit će se prije ili kasnije. Uzrok propasti čovječanstva je u “rasipništvu 20 stoljeća” (konzumerizam odnosno njegove posljedice nas uništavaju),  svaka kriza je plodno tlo za teorije zavjere i revidiranje prošlosti (u filmu se govori kako je let na mjesec lažiran kako bi se izazvao bankrot SSSR-a). Dijelovi filma u kojima je “Interstellar” blizak realnosti, našoj svakodnevici.

Kada pogledamo ispod površine “Interstellara”, nakon analize i razgovora, razmišljanja o svemiru, crnim rupama i sudbini ljudske vrste i jedinog nam planeta, pronaći ćemo temu koja se provlači čitavim trajanjem filma. To je ljubav kao univerzalna vrijednost koja ne poznaje granice i dimenzije. Ljubav koja pokreće čovjeka, vrijedna je života i žrtve. Cooper je simbol, podsjetnik na sve znane i neznane ljude koji su se kroz povijest žrtvovali i omogućili napredak. On ne odlazi na svoju misiju zbog slave, popularnosti ili novca. Motiv je bolji, sigurniji život za njegovu djecu. Bez obzira na činjenicu da Murph nije oduševljena njegovom odlukom….

“Interstellar” pati i od poneke mane; prije svega to je karakterizacija nekih sporednih likova koja je “žrtvovana” zbog ambicioznosti i opsega radnje. Emotivne scene ponegdje imaju loš timing, razbijaju napetost filma. No, to su tek manji propusti koji ne umanjuju vrijednost cjeline.

Glumačka ekipa filma je izvrsna; nakon gledanja filma potpuno je jasno zašto je Nolan inzistirao na McConaugheyu. Glumac koji je posljednjih godina “eksplodirao” i u “Interstellaru” je pokazao svoju vrijednost. Tu su i vrlo dobri Michael Caine, Anne Hathaway te Mackenzie Foy i Jessica Chastain u ulogama Cooperove kćeri.
“Interstellar” je kompleksan, slojevit i emotivan film koji potvrđuje Christophera Nolana kao jednog od najvažnijih i najboljih redatelja današnjice.

OCJENA: 9

 

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)