NOAH

REDATELJ: Darren Aronofsky
GLAVNE ULOGE: Jennifer Connoly, Logan Lerman, Russel Crowe, Emma Watson, Ray Winstone, Anthony Hopkins
TRAJANJE: 125 minuta 

 

“Ljudi će biti kažnjeni zbog onoga što su učinili ovome svijetu” – Noa

 

Svojim niskobudžetnim projektima “Rekvijem za snove”, “Pi” i “Hrvač” redatelj Daren Aronofsky privukao je pažnju velikog broja filmofila. Nakon što je “Crni labud” doživio veliki oskarovsko-financijski uspjeh (petnaestak milijuna dolara uloženih u film je donijelo preko 300 milijuna dolara zarade na svjetskim kino blagajnama) očekivano je bilo da će redatelja angažirati neki od vodećih američkih filmskih studija, te mu osigurati velika financijska sredstva za snimanje potencijalnog “blockbustera”. Aronofsky se spominjao kao redatelj “Čovjeka od čelika”, novog “Robocopa” i “Wolverinea”. Na kraju priče “Paramount” je osigurao 130 milijuna dolara za film “Noah” za koji je Aronofsky i jedan od scenarista.

Tijekom snimanja, a posebno nakon premijere “Noah” je žestoko napadan od pripadnika vjerskih zajednica. Neke zemlje (Indonezija, Bahrain, Katar…) su odbile distribuirati film zbog prikazivanja proroka (prema Kur’anu Noa to i jest), dok je u Americi film žestoko napadan od strane konzervativnih političara. Sav taj negativni publicitet je prilično zabrinuo čelnike “Paramounta” i ekipu filma pa je Russell Crowe pozvao papu Franju na gledanje filma. Papa je poziv odbio, ali je film financijski dobro prošao. Zarada filma je proteklog vikenda prešla 300 milijuna dolara – zanimljivost je da je film, ako izuzmemo američko tržište, odlične rezultate postigao u Rusiji. Aronofsky je na slobodan, umjetnički (neki vjernici kažu provokativan i blasfemičan) način obradio priču o Noi kako bi, između ostaloga, prikazao destruktivnu prirodu ljudskog ponašanja i odnos čovjeka prema planeti na kojoj živi.

Jedan od najvećih prigovora vezan u film jest prikaz glavnog junaka. Noah je psihotičan i prilično neuravnotežen lik. Očekivano s obzirom na činjenicu da je redatelj u većini svojih filmova gledatelje suočava s takvim protagonistima. No, osim sličnosti s prethodnim filmovima karakterizacija Noe je vrlo zanimljiva; može li čovjek koji zna da dolazi potop i kraj čovječanstva ostati potpuno psihički stabilan? Noa je odabran kako bi spasio životinjske vrste i obitelj – s ljudskog gledišta nimalo čudno da se povlači u osamu i postaje labilan. Kroz radnju filma Aronofsky upozorava na gubitak vjere (ne nužno religije; gubitak vjere u ljude naprimjer) koji je poguban za ljudsko društvo. Kako se film bliži kraju Noina psihoza prelazi u vjerski fanatizam. Poruka je jasna; vjera, religija je ono što čovjeku pruža nadu, ali fanatizam bilo koje vrste neće donijeti ništa dobroga. Priča filma i moderno ljudsko društvo imaju još neke poveznice – film vrlo jasno prikazuje kako je čovjek jedino destruktivno biće na ovom planetu koji uništava i do krajnjih granica eksploatira prirodne resurse koji su potrebni za opstanak . Takav način “ratovanja” s okolinom prije ili kasnije dovesti će do apokalipse. S Noom ili bez njega sasvim je svejedno.

Detalji koji su pokvarili dojam o cjelini se odnose na pojedine dijelove u kojima su korišteni specijalni efekti. Najslabija karika filma su Stražari, pali anđeli koji štite i pomažu Noi u izgradnji arke. Nije problem u njihovom motivu nego u izgledu. Napravljeni su poput likova iz filmova kojima su glavna publika tinejdžeri, te njihovo pojavljivanje bitno umanjuje ozbiljnost cjeline odnosno tematike kojom se film bavi. Scenaristički nespretno i vizualno neuvjerljivo u film je ugrađena epizoda o Adamu i Evi. Neočekivani propusti s obzirom na budžet filma.

Iako nije bio prvi odabir za glavnu ulogu (glavni izbor je bio Christian Bale, a zatim i Michael Fassbender) Russell Crowe je vrlo dobro odradio zahtjevan glumački posao. Ostatak glumačke ekipe je korektan, zbog važnosti uloge ističe se Emma Watson, a posebno je dojmljiva epizoda Ray Winstonea u ulozi Tubal-caina. Tubal-cain je vladar, jedan od onih koji se smatraju gospodarom Zemlje, života i smrti. “Noah” je film koji vrijedi pogledati zbog najmanje dva razloga. Prvi je očigledno redateljeva namjera da beskompromisno slijedi svoju ideju i viziju. Aronofsky nije dao da se film uljepšava niti prilagođava kako bi se dopao što široj publici. Drugi razlog je velika vjerojatnost da je “Noah” početak trenda filmova s religioznom tematikom; krajem godine premijerno će biti prikazan “Exodus: Gods and Kings” Ridleya Scotta s Christianom Baleom u ulozi Mojsija….

 

OCJENA: 7

 

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)