REDATELJ: Curtis Hanson
GLAVNE ULOGE: Kevin Spacey, Kim Basinger, Russell Crowe, Danny De Vito, James Cromwell, Matt McCoy, David Strathairn, Guy Pearce
TRAJANJE: 138 minuta
NAZIV ORIGINALA: L.A. Confidential
GODINA PROIZVODNJE: 1997

 

“Vrati su u Jersey sinko, ovo je grad anđela, a ti nemaš krila” – Dudley Smith

U godini koja polako broji zadnje dane zauvijek smo se rastali s nekoliko velikih, važnih ljudi iz svijeta filma. Otišao je Alan Rickman, neponovljivi Hans Gruber iz akcijskog remek-djela “Umri muški”, posljednji veličanstveni Robert Vaughn pridružio se šestorci. Kenny Baker možda i nije poznat velikom broju ljubitelja filma, ali njegova uloga života – robot R2-D2 ostaje zauvijek zapisan u filmskoj povijesti. Krajem ljeta preminuo je i Willy Wonka odnosno dr. Frankenstein iliti Gene Wilder. Otišao je i veliki lajavac i još veći prvak Muhammad Ali te tri glazbenika koji su neraskidivo povezani sa svijetom filma. Glazba Leonarda Cohena, Davida Bowieja i Princea može se pronaći u stotinama filmova i epizodama televizijskih serija (Bowie je ostvario i respektabilnu glumačku karijeru u kojoj je, između ostalih, glumio i Nikolu Teslu i Poncija Pilata).

Krajem rujna točnije 20.09 objavljena je vijest da je u 71 godini preminuo američki filmaš Curtis Hanson. Hansonova filmografija bogata je i raznovrsna: od vjerojatno jedinog akcijskog filma u kojem je nastupila Meryl Streep (“Divlja rijeka”), preko vrlo dobrog trilera “Ruka koja njiše kolijevku” pa do izvrsnih drama “Zlatni dečki” i “8 milja”. Vrhunac Hansonova redateljskog umijeća dogodio se 1997. godine kriminalističkim remek-djelom “L.A. Povjerljivo”.

“L.A. Povjerljivo” ekranizacija je istoimenog književnog predloška američkog pisca Jamesa Ellroyja. Ellroy je pisac zanimljive i burne biografije, od djetinjstva impresioniran životom i radom policajaca Los Angelesa. Fascinaciju policijom Ellroy je pretočio u tzv. “L.A.Quartet” – četiri policijska romana. Treći po redu je “L.A. Povjerljivo”.

Badnja je večer u gradu anđela. U očekivanju Božića u policijskoj stanici okupila se odabrana ekipa. Neki policajci su slobodni dok oni na dužnosti nastoje tihu noć provesti u ležernijem raspoloženju. Dežurni, odgovorni kolega Ed Exley neće im smetati. Iako je riječ o mladom, discipliniranom policajcu Exley nema previše šanse: okružen je iskusnim policijskim vukovima koje ne može kontrolirati. Stvari su donekle pod kontrolom sve do trenutka kada u stanicu dolaze šestorica Meksikanaca osumnjičenih za napad na policijske službenike. Alkohol i želja za osvetom rezultiraju fizičkim iživljavanjem nad osumnjičenima. Nakon incidenta novine vrište naslovnicama “Krvavi Božić” i šefovi policije moraju pronaći Pedra – krivca koji će utišati javnost i nanijeti što manje štete u policijskom sustavu. Slučaj se slomio na Dicku Stenslandu (Graham Beckel), policajcu burne poslovne biografije. Slučaj “Krvavi Božić” službeno je završen no vrlo brzo se pokazuje da je bio uvod u krvave događaje u Los Angelesu….

U prvim minutama filma Hanson predstavlja tri ključne policijske figure filma. Bud White, Ed Exley i Jack Vincennes policajci su koji, ako izuzmemo posao kojim se bave, baš i nemaju puno zajedničkih osobina. Bud White duboko je traumatiziran događajima iz djetinjstva (zbog njih je u vječnom lovu na nasilnike koji svoju nemoć da se uhvate s vlastitim slabostima iskaljuju na ženama – ironija sudbine grubo će se poigrati s Whiteom) , detektiv koji često igra suprotno pravilima, zakonima. Agresivan i vječito nabrijan često je oružje za postizanje tuđih ciljeva. Lojalan kolegama odnosno policijskom partneru.

Potpuna suprotnost je mlađahni Ed Exley. Jednako kao i White, Exley je postao policajac zbog trauma iz prošlosti no tu svaka sličnost prestaje. Exley je policijski štreber, čovjek koji (barem u početku filma) želi igrati prema zakonu. Bez mita i nezakonitih igara. Exley će zbog napredovanja u službi bez ikakvog razmišljanja prokazati i optužiti kolege. Da, sukob između Whitea i Exleya je neizbježan, ali u Los Angelesu pedesetih godina prošloga stoljeća ništa nije onako kako se isprva čini.

Između Exleya i Whitea nalazi se samodopadni Jack Vincennes. Jack nije agresivan, ali daleko je i od Exleyeve težnje da sve ide prema pravilima. Njegova najveća slabost je uloga savjetnika u televizijskoj seriji. Možete mu uzeti sve osim promocije na televizijskom ekranu. To je slabost koja se koristi protiv Jacka.

Tri policajca, tri lika kroz koje se najbolje može vidjeti koliko su karakteri glavnih protagonista filma slojeviti i vješto nijansirani. Razvoj likova kroz film pokazuje da ništa nije onako kako na prvu izgleda i da je moralni kod svakog čovjeka podložan promjenama. Ovisno o situaciji i životnom trenutku. Zašto je Hanson u uvodu predstavio upravo Exleya, Whitea i Vincennesa?

Upravo spomenuta policijska trojka drži ključeve uspjeha filma. U određenom trenutku, unatoč suprotnostima u karakterima i shvaćanju policijskog posla postaju saveznici, jedini kojima je stalo do istine. Istina koja za neke znači katarzu zbog svega viđenog i učinjenog dok je za neke ulaznica za visoke policijske krugove. Istina, odnosno stvarnost Los Angelesa u Curtisovom filmu nije nimalo svjetla i optimistična.

Kroz prikaz policijskih službenika Hanson prikazuje naličje Los Angelesa, ali i Hollywooda pedesetih godina 20 stoljeća (neki od događaja u filmu inspirirani su istinitim događajima). Grad je natopljen nasiljem i korupcijom. Iza blještavila tvornice snova skrivaju se nasilje, korupcija i prljave političko-policijske igre. Mnogi koji dolaze u grad željni slave i uspjeha postaju plijen lokalnih moćnika i počinju se baviti nezakonitim poslovima ili zauvijek završavaju karijeru s metkom u tijelu. Rasizam je diskretno usađen u vladajuće strukture, senzacionalistički mediji sahranjuju karijere i stvaraju vijesti podmićivanjem i spletkama. Navedeni prikaz Los Angelesa toliko je snažan da “L.A. Povjerljivo” i danas, dvadesetak godina nakon premijere i dalje izgleda jednako uvjerljivo. Film odolijeva zubu vremena i zbog činjenice da je prikaz Los Angelesa univerzalan, moguće ga je pronaći u mnogim gradovima i u današnje vrijeme. Ništa nije onako kako se čini i sve je moguće. Policija odnosno vlasti slučajeve rješava uz što manje štete za sustav. Žrtvuju se najslabije karike, kriminalci postaju heroji i priča se nastavlja. Zvuči poznato, zar ne?

Hanson je inzistirao na Kim Basinger za ulogu Lynn Bracken. Bio je u pravu; Kim je izvrsna u ulozi elitne prostitutke, fatalne žene, dvojnice Veronice Lake. Jedno od najboljih izdanja Kim Basinger nije promaklo članovima akademije; nagrađena je Oscarom u kategoriji najbolje sporedne ženske uloge. Hanson je odlično odabrao i mušku glumačku ekipu: osim Kevina Spaceyja koji je iza sebe imao uloge u filmovima “Sedam” i “Privedite osumnjičene” niti jedan od glavnih glumaca nije bio poznat i tražen kao danas. No to nije spriječilo Russella Crowea (priča kaže da je ulogu dobio kada je Hanson pogledao “Romper Stomper”) i Guya Pearcea da odrade sjajan posao. Treba spomenuti i Dannyja De Vita i James Cromwella, obojica u izvrsnim izdanjima.

“L.A. Povjerljivo” vrhunac je Hansonove redateljske karijere, jedan od najboljih filmova u posljednjih tridesetak godina. Nažalost u godini kada je prikazan u kinima pomalo je ostao u sjeni euforije oko “Titanika”. Vjerojatno je i to razlog zbog kojih je film ostao kratak za filmske nagrade. Na dodjeli “Oscara” 1998, “L.A. Povjerljivo” je osvojio dva kipića – uz Kim Basinger film je nagrađen i Oscarom za najbolji adaptirani scenarij (Curtis Hanson i Brian Helgeland). Nije loše, ali film vrijedi više. No manjak Oscara nimalo ne umanjuje vrijednost filma u kojem Rollo Tomasi nije uspio proći nekažnjeno. Tko je Rollo Tomasi? Odgovor na to pitanje potražite gledajući kriminalističko remek-djelo pokojnog Curtisa Hansona.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)