RECENZIJA: AVATAR: VATRA I PEPEO – kad zajašeš zvijer…postaješ zvijer

REDATELJ: James Cameron
GLAVNE ULOGE: Sam Worthington, Zoe Saldana, Sigourney Weaver, Stephen Lang, Kate Winslet, Jack Champion, Britain Dalton, Trinity Bliss
TRAJANJE: 197 minuta
NAZIV ORIGINALA: Avatar: Fire and Ash 

 

 

Godine 2009. premijerno je prikazan, tada, novi film Jamesa Camerona. Kanadski filmaš je i tada bio poznat kao filmski inovator, čovjek koji stvara blockbustere, ali ne one prazne i nezanimljive već filmove koji ne nestaju u trenutku kada više nisu u ponudi kino dvorana. Terminator 1 i 2, “Bezdan”, “Istinite laži”, “AliensTitanic ….projekti su koji i danas sjaje u Cameronovoj filmografiji. Ipak, Cameron je i te 2009. godine filmskom svijetu ponudio nešto novo – stvorio je novi svijet na planetu Pandori i koristeći efekte različitih vrsta snimio je Avatara – film s najvećom zaradom na kino blagajnama u povijesti filma (zarada iznosi nešto manje od tri milijarde dolara ).

Fenomenalni komercijalni rezultati “Avatara” donijeli su, očekivano, planove za nastavak. Na nastavak se čekalo dugih 13 godina. Cameron se tijekom godina u potpunosti posvetio Pandori i istovremeno je snimao četiri (!) nastavka. Prvi od njih, Put vode, premijerno je prikazan 2022. godine i (ponovo) su ostvareni izvrsni komercijalni rezultati (više od 2.3 milijarde dolara zarade na kino blagajnama manje je novca od prvog filma, ali je rezultat možda i značajniji s obzirom na činjenicu kako se film pojavio nakon korona krize, vrijeme kada su kino dvorane bile zatvorene). Više od desetljeća rada na nastavcima ubrzalo je proces – novi, treći “Avatar” film stiže samo tri godine nakon vodenog puta.

Tuga je postala dio obitelji Sully. Najstariji sin Neteyam poginuo je tijekom obračuna u finalu prethodnog filma i članovi obitelji pokušavaju živjeti u novim okolnostima. Majka Neytiri teško se nosi s gubitkom i tuguje u trenucima samoće. Jake gubitak i tugu pokušava prigušiti brigom za ostatak obitelji i ne spominje Neteyama –  Lo’ak, Kiri, Tuk i napušteni Spider pokušavaju nastaviti mirno živjeti (ili živjeti u miru) nakon gubitka člana obitelji, ali stiže nova prijetnja u liku nasilnih, agresivnih pripadnika klana Mangkwana koji predvodi Varanga…i starog neprijatelja obitelji Sully. Pukovnika Milesa Quaritcha…

Cameron (ponovo) baca rukavicu u lice svima koji misle da se, bez obzira na tehničku moć i opremu, film može doživjeti jednako u kućnom okruženju kao u kinu. “Vatra i pepeo” blista na velikom platnu – film je impresivno vizualan doživljaj. Akcijske scene odnosno scene bitaka su izvrsno snimljene (posebno ona u finalu filma), film je ispunjen detaljima i redatelj u svakom kadru želi impresionirati gledatelja kada je riječ o izgledu filma. Film sadrži posvete nizu filmova koje je Cameron potpisao (“Aliens”, “Bezdan”…), ali i nekima kojima nije redatelj. Film izgleda impresivno – u potpunosti se “Vatra i pepeo” može doživjeti na velikom platnu – gledanje u 3D tehnici nije kod Camerona tek dodatak na cijenu kino ulaznice već otvara vrata vizualno čarobnoj filmskoj pustolovini. Međutim…

Foto: 20th Century Studios

Cameron je nastavke filmova (koji pripadaju među najuži krug najboljih nastavaka u povijesti sedme umjetnosti – izuzetak je “Piranha 2”, film koji pokazuje kako je niti jedan početak nije lagan, jednostavan) izokrenuo u odnosu na prethodne filmove i dodao nešto novo. Svoje i originalno. Aliens je drugačiji od Alienaskrivanja više nema i gledamo otvoreni rat između ljudi i nemilosrdnih vanzemaljskih predatora. Drugi je Terminator donio inovacije u liku novog negativca T-100, moćnijeg od zaštitnika Terminatora koji je u odnosu na prvi film postao pozitivac. Uz tehničku perfekciju i vizualne majstorije te izbor glumaca takvi su noviteti i najzaslužniji za činjenicu kako su spomenuti filmovi visoko na ljestvicama najboljih filmskih nastavaka.

Put vode i, posebno, “Vatra i pepeo” nemaju takve obrate odnosno novitete u priči. U redu, nije teško prepoznati kojim se temama “Vatra i pepeo” bavi – važnost obitelji i svakog člana obitelji (čak i ako on nije pripadnik iste vrste kao ostali jer obitelj je tamo gdje je srce i ljudi koji nas vole), ekologija, duhovnost, ljudska vrsta čiji će pojedinci uništiti sve u potrazi za profitom… ali svi navedeni elementi (kao i oni koji u tekstu spomenuti nisu) prilično su detaljno i emotivno obrađeni u prethodnim filmovima. Cameron u “Vatri i pepelu”, većinom, nudi ponavljanje (čak se unutar samog filma ponavlja ista situacija) i već viđeno kada je o priči filma riječ. 

“Vatra i pepeo” traje nešto manje od 200 minuta. Najduži film serijala nije opravdao toliko minuta – priča ne donosi nešto senzacionalno novo i višak minuta većinom se može osjetiti u akcijskim scenama. Koliko god obračuni bili izvrsno snimljeni teško se oteti dojmu kako su neki od njih predugi i(li) suvišni. Zapravo, upravo akcija i vizualnosti te tehnička dotjeranost ponekad skrivaju nedostatak ideja.

Uz niz poznatih likova iz prethodnih filmova, “Vatra i pepeo” donosi i nove protagoniste. Najbolji dojam ostavlja negativka Varang (interpretira je Oona Chaplin, unuka neponovljivog Charlieja Chaplina) – u kombinaciji s Milesom, Varang je opasna prijetnja obitelji Sully i njihovom narodu. 

Teško je ocijeniti “Vatru i pepeo” – nema sumnje kako je riječ o moćnom kino doživljaju, ali je činjenica kako je dvjestotinjak minuta trajanja filma ipak previše. Film spektakularnih akcijskih scena, ispunjen sjajnim vizualima ipak je tanak s pričom (posebno kada se uzme trajanje filma) i ponavlja detalje viđene u prethodnim filmovima. S obzirom na to da su najavljena još dva “Avatar” filma, Cameron skriva nešto što će priči dati novu snagu ili je ostao bez ideja. Možda su tri filma ipak bila dovoljna ?

 

OCJENA: 7…najviše 7.5