REDATELJ: Ridley Scott
GLAVNE ULOGE: Sigourney Weaver, Tom Skeritt, Harry Dean Stanton, Yaphet Kotto, John Hurt, Veronica Cartwright, Ian Holm
TRAJANJE: 117 minuta
GODINA PROIZVODNJE: 1979
“In space no one can hear you scream.” – Barbara Gips
Krajem sedamdesetih godina prošloga stoljeća Ridley Scott bio je na početku filmskog puta. Sadržaj redateljeve filmografije bio je nekoliko epizoda televizijskih serija te zapaženi filmski prvijenac, povijesna drama “The Duellists” (Harvey Keitel, Keith Carradine i Albert Finney glavna su glumačka imena filma). Sljedeći projekt koji je zaintrigirao Scotta bila je znanstveno fantastična horor priča o posadi svemirskog broda koja postaje lovina nepoznatog oblika života. Scottova startna pozicija za ekranizaciju priče Dana O’Bannona nije bila najbolja – u igri za preuzimanja projekta bili su Peter Yates (“Bullitt”), Walter Hill i Robert Aldrich (“12 žigosanih”, “Što se dogodilo Baby Jane?”). Yates je otpao prvi, Hill se odlučio postati jedan od producenata filma dok je Aldrich najduže ostao u kombinaciji za redatelja no otpao je zbog neambicioznosti odnosno tretiranje projekta kao neozbiljni B-film. Nakon lutanja O’Bannon (scenarist je imao veliki utjecaj kod realizacije projekta) i producenti pozvali su Scotta na razgovor. Oduševljen projektom Scott je prezentirao kako bi “Alien” trebao izgledati i oduševio producente. Oduševljenje je bilo toliko da je filmu udvostručen budžet – s početnih 4.2 na 8.4 milijuna dolara.
Godina je 2122. Trgovački brod “Nostromo” nalazi se u rutinskoj misiji. Ne zadugo – Majka, umjetna inteligencija “Nostroma” ranije budi sedmeročlanu posadu zbog signala s obližnjeg, neistraženog planeta. Troje članova posade odlazi na planet kako bi otkrili porijeklo signala. Na planetu pronalaze nepoznati oblik života koji se parazitski zalijepio na lice Kaneu jednom od članova posade. Unatoč protokolu koji zabranjuje povratak na brod bez odlaska u karantenu, Kane je ukrcan na “Nostromo”. Pokušaji da se alien odvoji s Kaneova lica neuspješni su, ali stvorenje nakon nekoliko dana samo nestaje s Kaneova lica. Vrijeme je za povratak na Zemlju, posada priređuje posljednju večeru no tek tada se upoznaju s užasom koji se ukrcao na “Nostromo”….
Scenarist Dan O’ Bannon i redatelj Ridley Scott nisu skrivali filmove koji su utjecali na stvaranje “Aliena”. O’ Bannon je kao inspiraciju naveo “Zabranjeni planet” (1956), “Planet vampira” (1965) i “The Thing from Another World”. Scottovi uzori su bili “Nova nada” – četvrta priča iz serijala “Zvjezdani ratovi”, “2001: Odiseja u svemiru”. Bez obzira na uzore, poneku ideju koju su pronašli u navedenim filmovima O’ Bannon i Scott stvorili su originalnu, zastrašujuću filmsku priču koja je prerasla u jedan od najvažnijih filmova u povijesti žanra.
“Alien” je kombinacija znanstvene fantastike i horora. Scott je stvorio nevjerojatnu napetost i osjećaj straha bez obzira na činjenicu da se alien pojavljuje tek u nešto više od 4 minute filma. Međutim, Scott je iskoristio klaustrofobiju svemirsku broda, činjenicu da u svemiru nitko ne čuje vaš vrisak. Redatelj uspješno i vrlo učinkovito igra na kartu iznenađenja, vješto se poigrava percepcijom gledatelja, pojačava napetost igrom svjetla i sjene te zvukovima i(li) tišinom. Radnju je nemoguće predvidjeti – alien se pojavljuje iznenada, posada “Nostroma” postaje lovina i neizvjesnost traje do posljednje sekunde filma.
Osim nadahnute Scottove režije napetost, strah i neizvjesnost izaziva glavni negativac – nepoznati oblik života. Savršeni organizam koji ne poznaje kajanje, moral i savjest (tako aliena opisuje Ash) potpuno je posvećen cilju – produžetku vlastite vrste i uništenju pripadnika ljudske vrste. Aliena je teško locirati, kamoli likvidirati – njegova krv je opasna kiselina zbog koje je posadi “Nostroma” otežana borba sa strojem za ubijanje (treba spomenuti i H.R. Gigera švicarskog umjetnika koji je dizajnirao nemilosrdno istodobno i veličanstveno čudovište). No, alien nije jedini problem s kojim je suočena posada “Nostroma”…
“Alien” nije samo priča o borbi za preživljavanje posade “Nostroma”. Podzaplet nudi korporativnu priču o višim interesima. Interesima u kojima ljudski životi nisu bitni jer savršeni se organizam može iskoristiti u različite, ponajviše vojne svrhe. Postoji tek sitnica – treba ga ukrotiti, privesti. Cijena nije bitna. Korporativni pokušaji da se alien iskoristi kasnije se provlače kroz čitav serijal. No ksenomorf nije raspoložen za suradnju.
Nakon što je ulogu u serijalu odbio Harrison Ford, Ridley Scott je odabrao komercijalno manje atraktivna, ali glumačkim izričajem jaka imena. U jednom od razgovora s novinarima Scott je naglasio da su i glumci morali dati doprinos atmosferi straha, panike i klaustrofobije. Redatelj je izvrsno odabrao – čitava glumačka posada odradila je izvrstan posao. Nešto zahtjevnije i za radnju važnije pa stoga i pamtljivije su role Johna Hurta (tumači Kanea, prvu žrtvu kojoj alien u jednoj od najboljih i najstrašnijih filmskih scena izađe iz prsiju) i Iana Holma u ulozi androida Asha.
Prvo glumačko ime filma je Sigourney Weaver u ulozi Ripley. Uloga Ripley obilježila je respektabilnu glumičinu karijeru te svijetu filma donijela jedan od najzanimljivijih i najvažnijih ženskih likova. Ripley je hrabra i jedina koja od početka shvaća da je jedini način borbe protiv aliena uništenje. Bez milosti i razmišljanja. Sigourney Weaver odnosno Ripley borbu će s ksenomorfima nastaviti u nastavcima.
Ne treba biti previše mudar i filmski načitan da bi se zaključilo da je “Alien” jedan od najvažnijih predstavnika žanra, točnije žanrova. Film čije ideje se i danas recikliraju i obrađuju savršen je spoj napetosti i borbe za preživljavanjem. Briljantan početak serijala koji je ponovo punom snagom zasjao 1986 godine kada je James Cameron potpuno preokrenuo priču i snimio ALIENS…..
Od prve scene,koja prikazuje brod Nostromo kako lagano klizi ekranom i ispunjava ga, znala sam da će to biti nešto posebno…. I nisam se prevarila. Bez dobrog negativca nema dobrog filma a Alien je najstrašniji od svih!