RECENZIJA: UBOJICA – Empatija je slabost. Drži se plana.

REDATELJ: David Fincher

GLAVNE ULOGE: Michael Fassbender, Tilda Swinton, Charles Parnell, Arliss Howard, Kerry O’ Malley, Emiliano Pernia, Sala Baker

TRAJANJE: 118 minuta

NAZIV ORIGINALA: The Killer 

 

David Fincher i “Netflix” vole se javno. Jedan od najboljih redatelja današnjice prije nekoliko je dana izjavio (uoči premijere “Ubojice”) kako su streaming servisi budućnost kinematografije (spavaš li mirno, Christophere Nolanu?). Naravno, ljubav između redatelja i streaming servisa konkretno “Netflixa” je brak iz interesa (Fincher je 2020. godina potpisao ekskluzivni četverogodišnji ugovor s “Netflixom” težak tko-zna-koliko milijuna dolara), ali suradnja je počela godinama ranije. Godine 2013. Fincher je potpisao režiju i producirao uspješnu američku verziju britanske političke serije Kuća od karata. Nakon “Kuće od karata” nastavlja se Fincherovo seciranje serijskih ubojica u seriji Mindhunter koja je vjerojatno i najbolje što je snimljeno pod “Netflix” etiketom. Zatim je stigao Mank te izvrsna animirana serija “Ljubav, smrt i roboti”. Novi projekt Davida Finchera inspiriran je istoimenom francuskom grafičkom novelom (scenarist filma je Andrew Kevin Walker s kojim je Fincher surađivao na trileru Sedam ) – “Ubojica”, projekt težak 175 milijuna dolara dostupan je za gledanje…

Radnja filma prati čovjeka s mnogim imenima, ali njegovo pravo ime gledatelju ostaje nepoznato – on je Ubojica. Plaćeni ubojica koji u uvodnim minutama strpljivo čeka iduću metu. Nakon nekoliko dana Ubojica dobiva priliku za odrađivanje posla, ali stvari se kompliciraju kada meta preživi i Ubojica, spletom okolnosti, likvidira krivu osobu. Bijeg iz Pariza je uspio, ali lovac postaje lovina – zbog neobavljenog posla Ubojica, ali i njegovi, hm!, bližnji postaju mete…

Prethodne rečenice, kratak uvod u film izgleda kao rutinski film o plaćenom ubojici koji ima loš dan na poslu. Loš dan na poslu plaćenog ubojice znači i smrtnu presudu i, naizgled onako, na površini, ovo je još jedan film o plaćenom ubojici. Međutim, “Ubojica” je drugačiji film koji ima pozadinu i nudi nešto novo. Ubojice su ionako uvijek bile znak raspoznavanja kada je o Davidu Fincheru riječ. Serijski ili profesionalni (ili oboje) sasvim je svejedno…

Od uvodnih trenutaka pa sve do finala filma pratimo Ubojicu. On je glavni, ključni i najvažniji protagonist filma – iako novi film Davida Finchera sadrži malo dijaloga odnosno razgovora između likova redatelj iznimno detaljno i precizno karakterizira Ubojicu. Pratimo organiziranog, metodičnog, i nemilosrdnog čovjeka kojem je posao profesionalnog likvidatora ljudi iznad svega. Ubojici je ubijanje posao, ali i životna opsesija može se reći i strast. Sve je podređeno ubijanju (odnosno poslu) sve do trenutka kada se dogodi greška. Ubijanje ostaje prvi izbor, ali nakon neobavljenog posla riječ je o osveti i opstanku. Problema nema jer ubijanje nije samo posao već postaje i…zadovoljstvo. Zbog osvete. 

Kako je Fincher uspio bez puno priče detaljno secirati glavnog protagonista filma? Čitavim trajanjem filma gledatelj sluša misli Ubojice. Glavni je lik ujedno narator (rečenice koje izgovara i teme kojima se bavi podsjećaju na misli detektiva Cohlea iz prve sezone serije “Pravi detektiv”) – sve ono što Ubojica izgovara oblikuje njegov lik i djelo te objašnjava postupke i motivaciju za ono što radi. Čak i kada neprijatelj zakuca na njegova vrata s tragičnim posljedicama za Ubojicu, njegov osvetničkog pohoda nije motiviran empatijom prema ljudskom biću već je problem poremećaj u savršeno organiziranom svijetu Ubojice.

Dakle, imamo plaćenog ubojicu, njegovu manijakalnu prednost poslu i sadističku, nemilosrdnu stranu koju će Ubojica pokazati u trenucima obavljanja posla ili tijekom osvetničkog pohoda. No, Ubojica je i metafora, prikaz prirode mnogih današnjih ljudi zapadnog svijeta kojem i mi pripadamo. Ne, ne nisu ljudi ubojice i sadisti poput glavnog lika (barem ne velika većina) novog Fincherova filma, ali sličnosti se itekako vidljive. Manijakalna posvećenost poslu mnogih ljudi (nekih zbog ljubavi prema poslu – oni su manjina, drugih zbog želje da uspiju i straha od gubitka istog) potpuno isključuje empatiju i povjerenje (a bez empatije i povjerenja nema ljubavi) prema ljudima kojima je moderni čovjek okružen – čak i kada je riječ o radnim kolegama. Drži se cilja odnosno ispunjavanja očekivanja na poslu postaje glavni životni pokretač – u nekim slučajevima i razlog života. U zarađenom novcu ionako se ne stigne uživati, zanemaruju se članovi obitelji (ako uopće i postoje), prijatelji…poznanici. Otuđenost od drugih postaje način života – Ubojica, čini se, uživa u tome. Neki (mnogi?) koji takav život žive uživo vjerojatno i ne…

Tijekom filma osjeti se sigurna redateljska ruka – vizualno film izgleda sjajno, scene su pomno osmišljene i realizirane. S obzirom na radnju filma u kojoj dominira glavni protagonist, veliki, možda i najveći izazov za Finchera bio je izbor glavnog glumca. Za ulogu Ubojice Fincher je odabrao Michaela Fassbendera koji je izvrstan u interpretaciji hladnog, analitičnog i brutalno dosljednog plaćenog ubojice. Snažan dojam ostavlja Fassbenderov ledeni izraz lica koji se ne mijenja gotovo čitavim trajanjem filma – ono što ne možemo pročitati s lica saznajemo kroz naraciju. Samokontrola (bez empatije i emocija) i predanost cilju (ubijanju – zbog posla i osvete s dozom jezivog uživanja u likvidacijama) glavna su obilježja glavnog lika.

“Ubojica” je nastavak profesionalne fascinacije ubojicama Davida Finchera. Ovoga puta riječ je o plaćenom ubojici koji nakon pogreške pokreće val nasilja koji stiže i na njegova vrata. Priča o Ubojici nije jednodimenzionalne niti banalna – ona otkriva um čovjeka koji nema milosti i empatije, ali i povezuje detalje filma s današnjim, modernim načinom života. Fincherov je film drugačiji, ali redatelj ponovo pogađa u metu. Baš kao i glavni protagonist filma, Fincher može, u trenucima filma, promašiti, ali na kraju priče….pogađa bez milosti.

 

OCJENA: 8.5