GODINA PROIZVODNJE: 1995
REDATELJ: David Fincher
GLAVNE ULOGE: Brad Pitt, Morgan Freeman, Kevin Spacey, Gwyneth Paltrow
TRAJANJE: 127 minuta
NAZIV ORIGINALA: Seven
Prije nešto manje od tridesetak godina u centru Zagreba ulovio me pljusak. Pravi prolom oblaka. Najbolji bijeg od svih mogućih, pa tako i vremenskih, neprilika je u kafiću. Sjeo sam i naručio kavu u predvorju, danas pokojnog, kina “Europa”. Vremena su to kada u Zagrebu nisu postojali minipleksi i multipleksi. Samo “obične” kino dvorane. Toga dana na programu kina “Europe” bio je film imenom “Sedam”. Na plakatu Brad Pitt i Morgan Freeman, redatelj David Fincher. Triler, vani kiša nikako da prestane, pa hajde da pogledam film dok se vrijeme ne smiri. I kao što često biva događa u životu najbolje stvari se dogode potpuno neplanirano. Nevrijeme me odvelo na jedno izvrsno, šokantno, ali nezaboravno filmsko iskustvo.
Hrabar i pomalo neočekivan potez povukli su čelnici kompanije “New Line Cinema” kada su za redatelja filma “Sedam” odabrali Davida Finchera. Iz današnje perspektive stvar nije nimalo čudna, Fincher je priznati i potvrđeni redatelj s nizom vrlo dobrih i odličnih filmova (“Igra”, “Klub boraca”, “Društvena mreža”, “Zodijak”). Međutim, u vrijeme kada se birao redatelj za film “Sedam” Fincher nije bio u prvoj redateljskoj ligi. Njegov prvijenac “Alien 3” je bio podjednako loše primljen kod publike i kritike. Fincher je imao probleme s čelnicima kompanije “Fox” koji su zahtijevali da se pojedine scene iz filma uklone. Takva nepotpuna i demolirana verzija prikazana je u kinu i doživjela je neuspjeh. Tek kada je izdana redateljska verzija pokazalo se da je Fincher napravio dobar posao. Važan detalj koji je pridonio uspjehu filma izbor je Dariusa Khondjija za prvog čovjeka fotografije. Khondji je svojim radom bitno pojačao tmuran i stravičan (ne)ugođaj filma. Kod biranja glavnih uloga bilo je svakakvih kombinacija i glasina. Najpoznatiji glumci koji su odbili nastupiti u filmu su Denzel Washington i Al Pacino . Denzel je svoje odustajanje od sudjelovanja u projektu objasnio izjavom kako je scenarij filma “previše mračan i zao” dok je Al Pacino odbio ulogu zbog angažmana u filmu “Gradonačelnik”.U igri za uloge detektiva Somerseta i Millsa bili su i Kevin Costner i Nicholas Cage. Na kraju su odabrani Brad Pitt i Morgan Freeman. Pitt je u to vrijeme iza sebe imao uloge u filmovima “Rijeka sjećanja”, “Legenda o jeseni”, “Thelma i Louise” i “Intervju s vampirom”. Iako je riječ o vrlo dobrim filmovima Brad se nikako nije mogao riješiti imidža “lijepog dečka”. Unatoč solidnim glumačkim izvedbama u navedenim filmovima Pitt je više glasio kao “pretty face”, manje kao ozbiljan glumac. “Sedam” je tu sliku bitno izmijenio. Njegov partner u filmu je Morgan Freeman koji je bio odličan odabir; njegove prethodne uloge su bile u filmovima “Nepomirljivi” i “Iskupljenje u Shawshanku”. Glavna ženska uloga je dodijeljena Gwyneth Paltrow dok je za ulogu glavnog negativca filma odabran Kevin Spacey. Treba spomenuti da se i u manjoj ulozi u filmu pojavljuje R. Lee Ermey suludi narednik iz Kubrickovog remek djela “Full Metal Jacket”….
U gradu se pojavio ubojica koji svoje žrtve bira prema njihovim grijesima (proždrljivost, lijenost, pohlepa, oholost, zavist, gnjev i požuda). Njegove egzekucije su brutalne, ali i vrlo temeljito i pažljivo isplanirane. Slučaj preuzimaju detektivi Mills (Brad Pitt) i Somerset (Morgan Freeman)….
Radnja filma se događa u gradu. Sumornom, mračnom, i (gle simbolike) kišovitom mjestu naseljenom ljudima. Mjestu na kojem je čovjek čovjeku vuk. Gradu u kojem žene na tečajevima samoobrane uče da u slučaju napada na njih urlaju “požar, požar”, a ne “silovanje”. Silovanje nikoga previše ne uzbuđuje dok se u slučaju požara ljudi ipak uznemire. Jer su u opasnosti. U takvom gradu tjedan dana prije mirovine iskusni detektiv Somerset dobiva novog partnera. Mladog kolegu Millsa. Karakterizacije detektiva, glavnih likova filma izvrsno su odrađene. Na jednoj strani je iskusni, inteligentni Somerset. Policajac pred mirovinom, čovjek koji je puno toga preživio i doživio u karijeri i privatnom životu. On je ponekad ciničan, detaljan i analitičan. Vrhunski profesionalac. Njegova suprotnost je Mills; eksplozivan i nestrpljiv željan dokazivanja na poslu. Mills ne podnosi policijski posao u uredu, on želi biti ne terenu u centru događanja. Somerset zna da je i mozganje u policijskim uredima važan dio posla. Dvojac različite životne dobi, karaktera i temperamenta surađuju u lovu na ubojicu. Ubojicu koji uspijeva manipulirati s detektivima
“Sedam” nije (samo) film o lovu na serijskog ubojicu. On pokazuje, zapravo razotkriva svu nehumanost modernog ljudskog društva (u redu, “Sedam” je snimljen prije dvadeset i pet godina, ali nekako izgleda da se stvari i nisu previše promijenile). Okruženje u kojima glavni junaci žive su toliko pesimistične i depresivne da je jedno od najljepših životnih iskustava, rođenje djeteta, postalo nešto što bi trebalo izbjegavati. Ne zbog toga što Mills i njegova supruga ne žele dijete, nego zato što je bolje ne stvarati novi život koji bi rastao u ovakvom društvu. Sjajnom epizodom u knjižnici (“Gospodo pred Vama je sve znanje ovoga svijeta. Što Vi radite?….Igrate poker” govori Somerset prisutnima) Fincher naglašava kako je ljudsko društvo kroz stoljeća puno napredovalo, ali danas čovjek zbog nedostatka interesa, čudnih prioriteta i “modernog” načina života stagnira, dok se civilizacija moralno i intelektualno urušava.
Nakon što se približe ubojici i gledatelj pomisli kako se film bliži kraju događa se obrat; John Doe (briljantni Kevin Spacey) se predaje, priznaje krivnju, ali pod uvjetom da Mills i Somerset krenu s njim po paket. Tada prvi puta u filmu vidimo sunce, oblaci nestaju. Izgleda kao dašak optimizma u kišovitoj, sumornoj svakodnevici. No, to je samo iluzija; putem John Doe objašnjava motive i gledatelj je sve više svjestan da će namjere ostvariti. Uistinu je nemoguće predvidjeti samo finale filma u kojem John Doe zaokružuje svoju “misiju” i iza sebe ostavlja , od bola i bijesa, slomljenog Millsa i Somerseta koji šokiran odustaje od mirovine….
“Sedam” je film koji svom silinom, žestoko i beskompromisno udara u glavu gledatelja. Film koji ne uljepšava stvari, šokira cijelim svojim trajanjem. Težak i mračan, s izvrsnim glumačkim ostvarenjima “Sedam” je jedan od najboljih trilera u povijesti sedme umjetnosti.
Recenzija s tračkom melankolije i odličan, odličan film! Treba takve filmove spasiti od zaborava…