REDATELJ: Alexandre Aja

GLAVNE ULOGE: Melanie Laurent, Malik Zidi

TRAJANJE: 100 minuta

NAZIV ORIGINALA: Oxygen

 

“Dobro je. Sve je u redu. U bolnici sam.” – Liz

 

Jednom prilikom novinar filmskog portala s inozemnom web adresom (ime zapamtio nisam) izvrsno je opisao filmove čija se radnja odvija na jednoj lokaciji. On je, otprilike, napisao kako su takvi filmovi producentovi najbolji prijatelji dok su redateljeva velika noćna mora. Rečenica u kojoj ima puno istine – nakon što se angažira glumačka ekipa (koja je u takvim filmovima često svedena na nekoliko imena) snimanje nije pretjerano zahtjevno. Nema velikih problema sa scenografijom ili kostimografijom, filmski set je postavljen i koristi se tijekom čitavog snimanja….manji troškovi – za producente lagan posao. Kod redatelja priča je drugačija – kako u ograničenom prostoru, s jednim ili nekoliko likova održati interes gledatelja i cjelinu odnosno film zanimljiv čitavim vremenom trajanja.

Bez obzira na zahtjevnost filmova snimljenih na jednoj lokaciji oni su uvijek bili izazov filmašima. Zapravo, neki od najboljih predstavnika sedme umjetnosti upravo pripadaju takvim filmovima – sjetimo se npr. Hitchcocka i njegovog voajerskog trilera u kojem glavni protagonist Jeff iz svojeg stana špijunira susjede ili briljantne sudske drame Sidneyja Lumeta “12 gnjevnih ljudi” čija se radnja odigrava u sobi za porotnike. Tijekom godina skupio se priličan broj filmova čija se radnja (ili većina radnje)  odigrava na jednoj lokaciji (npr. “Živ zakopan”, “Devil”, “Telefonska govornica”, “Sve je izgubljeno”, “Locke” i mnogi, mnogi drugi). Posljednji u nizu je “Kisik” francuskog redatelja Alexandera Aje (Plijen )….

Žena se budi u kriogeničkoj komori. Njeno ime je, saznajemo nakon nekoliko minuta, Elizabeth Hansen – Liz ne zna kako je dospjela u komoru, ne sjeća se svoje prošlosti. Liz želi pobjeći iz komore, ali bijeg nije jednostavan – osim što je zarobljena u komori Liz nema previše vremena da sazna tko je i zašto se nalazi u kriogeničkoj komori, jer zalihe kisika polako nestaju. Jedina pomoć je medicinski interaktivni logički operater (skraćeno MILO) koji kontrolira situaciju i zna detalje koji mogu pomoći…

Alexandre Aja film je snimio prema scenariju debitantice Christie LeBlanc. Film traje nešto manje od stotinjak minuta i ono što je vrlo uvjerljivo prikazano je klaustrofobična atmosfera u kojoj se Liz nalazi. Komora je zatvorena – ograničene su zalihe kisika (detalj koji pojačava napetost – osim pitanja koja traže odgovore, Liz se mora boriti sa sve manjim dotokom kisika, neophodnog za preživljavanje, život) te je Liz zarobljena brojnim pitanjima, fizičkim, ali i psihičkim preprekama. Priča je postavljena na pravi način i redatelju odnosno ekipi filma treba priznati kako “Kisik” unatoč stotinjak minuta trajanja nema praznog hoda. U redu, intenzitet filma nešto je snažniji u prvoj polovici filma, ali drugi dio filma donosi odgovore…

“Kisik” je zanimljiv za gledanje i zbog gledateljevog povezivanja s Liz koji su, zapravo, u istoj situaciji. Glavni lik filma i gledateljica ili gledatelj koji prvi puta gleda film imaju iste startne pozicije i otkrivaju okolnosti, porijeklo komore i razloge zbog kojih je Liz zatočena istovremeno.

Zatočenost, klaustrofobija, borba za život odnosno preživljavanje, napetost….sve navedeno može se pronaći u filmu Alexandra Aje. Međutim, “Kisik” ima dimenziju više – osim što je riječ o žanrovskom koktelu u kojem svaka žanrovska odrednica (drama, triler, znanstvena fantastika….) ima smisla i svojih trenutaka. “Kisik” je, također, aktualan (na koji način ovdje otkriti neću, jer riječ je detalju koji otkriva previše o radnji) i daje viziju budućnosti ljudske vrste. Viziju koja se može, ali i ne mora dogoditi.

U maloj kriogeničkoj komori spojene su te se isprepliću sudbine Liz i čitavog čovječanstva. Priča nije fokusirana samo na Liz već ima širinu i njena je sudbina dio priče o budućnosti ljudske vrste koja je neizvjesna i nepredvidljiva. Događaji oko pandemije koronavirusa najbolji su dokaz.

Pedantni i analizama detalja skloni gledatelji pronaći će “Kisiku” određene greške, nedorečenosti pa i nelogičnosti. Nema sumnje, film sadrži sve navedeno, ali s obzirom sve ono dobro i odlično što “Kisik” (u samo jednoj prostoriji) donosi, vrline ovog filma uvjerljivo bitno nadmašuju neke njegove mane. 

Melanie Laurent (Shosanna iz Nemilosrdnih gadova ) izvrsna je u glavnoj ulozi i nosi film na svojem licu. Većinu vremena kamera snima njeno lice na kojem se može pročitati niz emocija koje proživljava tijekom filma. Borba za opstanak, anksioznost, mirenje sa saznanjima o vlastitoj sudbini….sve navedeno i puno više se može pronaći u sjajnom izdanju francuske glumice.

Klaustrofobičan i snimljen u jednoj prostoriji, a opet toliko otvoren i kompleksan u temama koje obrađuje, “Kisik” je jedno od najugodnijih filmskih iznenađenja 2021. godine. Film u kojem dominira Melanie Laurent istovremena je priča o jednoj sudbini, ali i, mogućoj, sudbini čitave vrste. Ove naše. Ljudske.

OCJENA: 8

 

 

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)