RECENZIJA: OSTAVITE SVIJET IZA SEBE – Kraj je blizu…

REDATELJ: Sam Esmail

GLAVNE ULOGE: Juliar Roberts, Ethan Hawke, Mahershala Ali, Myha’la, Kevin Bacon, Charlie Evans, Farrah Mackenzie

TRAJANJE: 138 minuta

NAZIV ORIGINALA: Leave the World Behind

“Jebeno mrzim ljude.”  – Amanda Sandford

Prije dvije godine, otprilike u ovo blagdansko vrijeme, u ponudi “Netflixa” pojavio se film Ne gledaj gore. Premijera filma nestrpljivo se očekivala – “Ne gledaj gore” okupio je jaku ekipu – redatelj Adam McKay (Čovjek iz sjeneOklada stoljeća …) angažirao je glumačku ekipu u kojoj su, između ostalih, Leonardo DiCaprio, Meryl Streep, Cate Blanchett, Jennifer Lawrence, Ron Perlman…. Od prvih trenutaka “Ne gledaj gore” podijelio je gledatelje – žestoka, duhovita i, u trenucima, bolno istinita politička satira o satima uoči propasti svijeta (jedinom nam planetu prijeti uništenje od strane ogromnog kometa – u ovom slučaju nema Willisa i ekipe koji će riješiti krizu) nekim je gledateljima bila pretjerana dok je neke (mnoge?) oduševila jer je radnja filma, između ostalih, prikazala nesposobnost i moralnu nakaznost političkih “elita” (zvuči poznato, zar ne?).

Dvije godine kasnije na isti streaming servis stigao je projekt koji podsjeća na “Ne gledaj gore” iako nema političara, planetu ne prijeti komet i film sadrži humora tek u tragovima. No, baš kao i “Ne gledaj gore”, “Ostavite svijet iza sebe” komentira današnje društvo – u fokusu je američko, ali niz tema koje film obrađuje zapravo se odnosi na čovječanstvo u cjelini.

Radnja filma “Ostavite svijet iza sebe”, nastalog prema istoimenom književnom predlošku američkog pisca Ruumana Alama počinje u trenutku kada četveročlana obitelj Sandford odlazi na odmor. Roditelji Amanda i Clay žele, barem privremeno, pobjeći od stresa modernog načina života. Na odmor su krenuli i klinci Sandford – sin Archie i kći Rose nisu oduševljeni odmorom s roditeljima, ali ionako su zaokupljeni vlastitim aktivnostima i interesima (Rose je velika obožavateljica serije “Prijatelji”) i ne bi trebali previše gubiti vrijeme na obiteljske aktivnosti i druženja. Ubrzo nakon dolaska u luksuznu kuću za odmor počinju se događati…čudne stvari. Mobiteli, televizori i ostali uređaji prestaju raditi – uzrok je, navodno, kibernetički napad na čitavu Ameriku. Ubrzo nakon napada na vrata privremenog doma Sandford zakucat će G.H. Scott i njegova kći Ruth – oni tvrde kako su vlasnici kuće u kojoj obitelj odmara. G.H. i Ruth priču, zbog blokade sustava, priču ne mogu dokazati, ali Sandfordi, unatoč nepovjerenju Amande, dopuštaju nezvanim gostima ostanak odnosno prenoćište….

U čemu je dakle sličnost između filmova “Ne gledaj gore” i “Ostavite svijet iznad sebe”? Prije svega to je prikaz svijeta, grupe ljudi (i njihovih postupaka) u trenucima kada stiže apokalipsa. U filmu “Ostavite svijet iza sebe” manje je protagonista, oni nisu iz političko-vojnog vrha već pripadaju običnim ljudima (srednja i viša klasa). Običnim ljudima koji pokušavaju otkriti što se događa i zašto svijet kakvog poznaju polako, ali sigurno nestaje…

“Ostavite svijet iza sebe” sporogoreći je film s nizom dijaloga s puno simbolike i misterioznih znakova. Kibernetički napad okidač je za radnju na dvije razine – nestanak tehničkih pomagala na koje smo navikli (i bez kojih nam se svijet čini nezamislivim) početak je krize i uvod je u filmu. Nakon što su ostali bez mogućnosti komunikacije putem društvenih mreža, mobitela, telefona i ostalih tehnoloških pomagala (ne samo za komunikaciju već i za zabavu) protagonisti filma prisiljeni su….komunicirati. Uživo, bez pomoći tehnologije.

Kroz komunikaciju protagonista redatelj Sam Esmail (zanimljivo je spomenuti kako su producenti filma Michelle I Barack Obama) razotkriva likove, njihove strahove, tajne, ali i ambicije. Kako se stvari kompliciraju i protagonisti postaju svjesni sve većeg kaosa i opasnosti koja dolazi (gledatelj otkriva i tajne koje skrivaju likovi filma) tako se karakteri likova seciraju do najsitnijih detalja – karakterizacija likova u filmu “Ostavite svijet iza sebe” ne odnosi se samo na pojedince već je, ponekad (često?) opis današnjeg čovjeka i odnosa u ljudskom društvu. Julia Roberts odnosno Amanda u nekoliko uvjerljivo i moćno izvedenih verbalnih minijatura opisuje tragediju i kontradiktornost postojanja modernog čovjeka. Jedna od njih odnosi se na pojedinca – većina nas zna kako mnoge stvari koje se događaju na planetu nisu dobre i vode nas u propast (ne slušamo upozorenja koje nam životinje pokušavaju poslati), ali ništa ne mijenjamo već dodajemo gas kako bi se još većom brzinom sudarili sa zidom (tada će i šteta biti veća). Druga se odnosi na ljudsku prirodu u kojoj je sve izraženija otuđenost i međusobno nepovjerenje koje nestaje tek u trenucima kada su ugroženi  životi. Tada je, često, (pre)kasno.

Na majici mlađahnog Archieja velikim je slovima napisano “OBEY” – teško je ne sjetiti se Johna Carpentera i filma “Oni žive”. Obey je tek dio simbolike koja se može pronaći u filmu – u jednom trenutku Amanda i G.H. razgovaraju o stvarnim vladarima svijeta. Tko su oni i postoje li uopće? Netko kaže kako su odgovori zapravo teorije zavjere, ali odgovori koje daje G.H. najblaže rečeno su…uznemirujući.

Radnja filma koji ima solidan broj minuta većinom je raspoređena na pet likova. Spomenute obitelji plus jedan…kojeg možete otkriti sami. Glumačka ekipa filma precizno je odabrana s obzirom na osobine likova i snažna je karika filma – nekako najsnažniji dojam ostavlja Julia Roberts (vjerojatno i zbog rečenica koje izgovara), ali i ostatak ekipe ne zaostaje. Treba spomenuti i mlađahnu Farrah Mackenzie koja je glavna figura finala filma.

“Ostavite svijet iza sebe” neobičan je film o ljudima, ljudskom ponašanju i ljudskim postupcima u trenucima kada se približava (ili je već stigla) apokalipsa koja će promijeniti svijet. Radnja secira ljudsku prirodu, ovisnost o tehnologiji i sve manju sposobnost modernog čovjeka na prilagodbu životu bez tehnoloških prednosti. Film koji nudi različite interpretacije, film prepun simbolike. Radnju filma (nadajmo se kako ona nije proročanska) koju kao da je predvidio davne 1940. godine Charlie Chaplin u “Velikom diktatoru”. Tada je Chaplin izgovorio riječi koji su idealne za kraj recenzije filma koji ne bi trebalo propustiti i ignorirati. Rečenice koje Chaplin izgovara kažu otprilike ovako:

“Želimo da ljudi budu sretni. Ne želimo mrziti niti prezirati jedni druge. Na svijetu ima mjesta za sve.

Zemlja je bogata i daje svima. Život može biti slobodan i prekrasan. Ali zastranili smo…

Pohlepa je zatrovala duše, ugušila je svijet mržnjom, uvela nas u bijedu i krvoproliće.