RECENZIJA: NAPOLEON – pobijedit ću vatrom

REDATELJ: Ridley Scott

GLAVNE ULOGE: Joaquin Phoenix, Rupert Everett, Vanessa Kirby, Tahar Rahim

TRAJANJE: 158 minuta 

 

“Želiš biti velik, ali nisi ništa bez mene.” – Josephine Bonaparte

 

Nevjerojatnu vitalnost pokazuju redateljski veterani Hollywooda. Oni ne prestaju stvarati – i snimati filmove koji su (barem) vrijedni gledanja. Clint Eastwood trenutno radi na novom, navodno posljednjem filmu bogate karijere. Navodno jer očekivalo se kako će “Cry Macho” postati filmsko zbogom Clinta Eastwooda, ali… filmašu je tek 93 i nastavlja dalje. Eastwoodov kolega, Martin Scorsese tjednima je aktualan u kinima, ali i filmskim razgovorima zbog Ubojica cvjetnog mjeseca . Scorsese je nešto mlađi od Eastwooda (nedavno je proslavio 81. rođendan), ali u godinama koje dolaze najavljeno je više projekata koje će Scorsese režirati (i)li producirati (između ostalih serija “Bande New Yorka” te filmska, biografska priča o američkom predsjedniku Theodoreu Rooseveltu kojeg će interpretirati, a tko drugi nego, Leonardo DiCaprio). Treći redateljski veteran koji se najmanje spominje, ali je iznimno aktivan je Ridley Scott. Scott će za nekoliko dana proslaviti 85. rođendan – iako je od Aliena i Blade Runneraa prošlo više od četiri desetljeća, Scott i dalje ne prestaje snimati. Scott je čitavim trajanjem bogate redateljske karijere volio povijesne teme – “1492”. “Gladijator” (uskoro stiže i nastavak), Kraljevstvo nebeskoRobin Hood … filmovi su u kojima se Scott posvetio prošlosti kombinirajući stvarne događaje i fikciju. Novi povijesni projekt Ridleyja Scotta jedan je od najvećih izazova u filmaševoj karijeri – riječ je o filmskoj priči o Napoleonu Bonaparteu...

Ubrzo nakon premijere filma počeli su napadi i prigovori povjesničara i novinara na sadržaj odnosno na prikaz slavnog vladara i vojskovođe. Francuske novine su žestoko napale film i Scotta i zbog, između ostalog, francuskih vojnika koji govore američkim akcentom. Oglasili su se i pojedini povjesničari koji su pronašli nekoliko povijesnih netočnosti u filmu (zanimljivo je kako se isti nikada ne jave ili komentiraju točnost događaja i prikaza povijesnih ličnosti kada je riječ o “Napoleonu” i filmovima slične tematike). Prigovori koji i nisu pretjerano važni jer je riječ o detaljima koji nisu ključni za priču o slavnom vojskovođi – filmovi poput “Napoleona” ionako su temeljeni ili inspirirani stvarnim događajima (dakle, ne rekonstruiraju stvarne događaje do najsitnijih detalja). “Napoleon” je, uz mnoge stvarne detalje i povijesne činjenice, redateljev doživljaj i prikaz glavnog junaka. I zato, više o filmu, manje o (manjim) povijesnim netočnostima i naglascima pojedinih protagonista….

Radnja filma vraća nas na početak revolucije u Francuskoj – mladi Napoleon Bonaparte tada je na početku vojnog puta odnosno uspona na vlast. Napoleon je topnički časnik, ali 1793. godine Bonaparte dobiva priliku koju neće propustiti. Sudjeluje u opsadi Toulona gdje zbog vještog taktičkog manevra dobiva čin generala – događaj koji je označio početak strelovitog vojno-političko uspona jednog od najpoznatijeg vojskovođe u povijesti…

Film prikazuje život Napoleonea Bonapartea od 1789. godine do njegove smrti – prije toga o glavnom liku filma saznajemo vrlo malo, tek nekoliko spominjanja majke koja je, čini se, bila puno važnija za Napoleona i njegov život nego što film prikazuje. Najvažniji razlog uspona (i pada) Bonapartea je njegova vojna vještina i događaji iz brojnih bitaka (Napoleon je sudjelovao u njih šezdesetak) no film Ridleyja Scotta, većinom (nekoliko bitaka su, u većoj ili manjoj mjeri, spomenute ili rekonstruirane tijekom filma – o njima malo kasnije u tekstu) se bavi političko-vojnim spletkama i previranjima unutar Francuske te, prije svega, odnosom Napoleona i njegove jedine prave ljubavi Josephine. 

Foto: Sony Pictures Entertaniment

Odnos između Josephine i Napoleonea, blago rečeno, turbulentan je i, iz više razloga, osuđen na propast. Čovjek koji je postao simbol Francuske, vojskovođa pred kojim je drhtala Europa i veliki dio Europe najveći je poraz (prije onih na bojnom polju) doživio u vlastitoj spavaćoj sobi. Bonaparte nije mogao ili znao zadovoljiti suprugu – ona je bijeg od Napoleona tražila u drugom muškarcu. Njihov susret, ljubavna priča kao i brak postaju njihovo prokletstvo – Napoleon je sposoban za genijalne manevre i rješenja na bojnom polju gdje zapovijeda desecima ili stotinama tisuća ljudi, ali je nemoćan i zbunjen pred ženom koju voli. Josephine vladaru ne može dati ono što je njemu (i naciji) bilo iznimno važno i njihova ljubav postaje fatalna. Preteško breme za prvog čovjeka nacije, ali i za Josephine…

“Napoleon” prikazuje niz povijesnih ličnosti (francuskih, ali i vladara iz Europe tog vremena) te je, u većoj ili manjoj mjeri, dotaknuo niz povijesnih događaja (izvan bojnog polja) koje je Napoleon kreirao (posredno ili neposredno) ili njima svjedočio. Ovdje dolazimo do prvog ne i jedinog problema filma – već sada je najavljena redateljska verzija u trajanju od četiri sata koja će se pojaviti na streaming servisu “Apple Plus”. Vjerojatno će više minuta bolje objasniti neke detalje filma kod kojih se, tijekom gledanja, može osjetiti dijelovi (filmske) slagalice koje nedostaju.

Od brojnih bitaka u kojima je Napoleon sudjelovao u filmu možemo vidjeti (uz spomenuti Toulon) bitku kod Austerlitza, pohod na Rusiju te posljednja careva bitka – ona kod Waterlooa. Tijekom ruska avanture u kojoj je pod njegovim zapovjedništvom poginulo više stotina tisuća vojnika snažno je dotaknut ego i samodopadnost Bonapartea koji neracionalno gura vojnike u smrt zbog obračuna s ruskim vladarom. Bitke kod Austerlitza i posebno ona kod Waterlooa u trenucima izgledaju impresivno i vjerno prikazuju brutalnost ratnog sukoba.

Odabir Joaquina Phoenixa za ulogu Napoleona bila je sigurna opcija – iako interpretacija slavnog vojskovođe ne pripada među najbolje u glumčevoj karijeri, Phoenix nosi film i prvo je glumačko ime filma. Vrlo dobra je i Vanessa Kirby u ulozi Josephine – i to je sve važno kada je o glumačkoj ekipi filma riječ. Ipak, bez obzira na spomenute glumačke izvedbe teško se oteti dojmu o pomalo hladnom prikazu likova. Hladnom iz gledateljeve perspektive.

Napoleon Bonaparte jedna je od najpoznatijih i najvažnijih figura u povijesti. Slavu i mjesto u povijesti Napoleon je izgradio vojnim vještinama i taktičkim odlukama koji su odlučivale velike povijesne bitke. Film Ridleyja Scotta puno minuta posvetio je ljubavnoj priči Napoleona i Josephine, ali nije zaboravio razlog zbog kojih je Bonaparte postao i ostao poznat. Redatelj nije propustio spomenuti kako se gubici u bitkama u kojima je Napoleon sudjelovao broje u stotinama tisuća, čak i milijunima, ali, film prikazuje, kako su Napoleona mnogi vojnici bespogovorno slijedili i obožavali. Čak i kada je izgubio vlast. Čovjek koji je stvarao povijest i sudjelovao te pobijedio u mnogim bitkama izgubio je jednu od najvažnijih već na početku vojne karijere. Ona nije bila na bojnom polju već u privatnom životu – u spavaćoj sobi voljene Josephine.