RECENZIJA: CUNK NA ZEMLJI – smiješna strana znanja

REDATELJ: Christian Watt

GLAVNE ULOGE: Diane Morgan, Shirley J.Thompson, Jim Al-Khalili

TRAJANJE: jedna sezona, pet epizoda

NAZIV ORIGINALA Cunk on Earth

Cunk na Zemlji nije tipični dokumentarac. Premda dokumentarni filmovi britanske televizijske kuće BBC slove kao ponajbolji na svijetu, mora se priznati da, unatoč svojoj tematskoj raznovrsnosti, nikad ne dotiču nekih vrlo bitnih pitanja. Primjerice, znate li zašto je čovječanstvo od pamtivijeka u ratu s kravama, a da su piramide u Egiptu takvog oblika zato što tako odbijaju beskućnike koji bi se htjeli odmoriti na vrhu? Ako vam ovo zvuči nadrealno te istovremeno duhovito, Cunk na Zemlji idealan je serijal za Vas. Philomena Cunk (Diane Morgan) kroz pet polusatnih epizoda provest će vas kroz povijest ljudskog roda –  putovanje koje je sve samo ne uobičajeno. Philomena, izmišljena kvazinovinarka, razgovarat će s pravim povijesnim stručnjacima na najbanalniji mogući način, usputno predstavljajući svoje zanimljive teze o tome kako je ljudsko društvo nastalo te evoluiralo. Cunk na Zemlji je mockumentary u kojemu+ dominiraju bizaran i često crni humor, s tek blagim naglaskom na obrazovnu funkciju. Scenarist Charlie Booker (Black Mirror) i glumica Diane Morgan dobro su poznati Britancima; zajedno su sudjelovali u mokumentarcima Cunk on Shakespeare i Cunk on Britain. Cunk na Zemlji emitirao se krajem 2022. u Ujedinjenom Kraljevstvu, a krajem siječnja postao je dostupan i globalno. Sudeći po ocjenama kako kritike, tako i publike, vrlo je izgledno kako ćemo dobiti i drugu sezonu. S punim pravom, jer Cunk na Zemlji serijal je koji bi svatko trebao pogledati.

Diane Morgan fantastična je u ulozi Philomene Cunk i nerijetko će vas nasmijati njena ljupka šeprtljavost i nepobjediva sposobnost da postavi najgluplje moguće pitanje sugovornicima. Tome pridodajte i šalicu osebujnog britanskog sarkazma i prikrivenog cinizma i dobili ste recept za večer ispunjenu smijehom te neprestanim hihotanjem. Ozbiljno, gledati reakciju raznih stručnjaka na Philomenina blesava pitanja nikad vam neće dosaditi, što je zapravo velika pohvala izvrsnom ritmu koji serijal drži. Kako smo već napomenuli, riječ je o pet polusatnih epizoda, što je taman toliko dugo da Philomena može izblebetati sve što joj padne na pamet, a opet dovoljno kratko da se gledatelju ne popne na živce. Da budemo potpuno iskreni, Cunk na Zemlji nije najsmješnija stvar koju ćete ikada pogledati, ni blizu. Komičnost se u svakoj epizodi postiže na uglavnom identičnim mjestima te na slične načine. Philomena će napraviti neki poluozbiljni uvod u temu, zatim će uslijediti razgovor sa stručnim gostima koje će neprestano prekidati šašavim izjavama ili ponekim probijanjem četvrtog zida. Štoviše, gag koji se proteže kroz svaku epizodu tiče se ni manje ni više nego glazbe, pa računajte da će vam nakon gledanja sintagma “belgijska top lista” postati sinonim za jednu vrlo određenu pjesmu.

Valja naglasiti kako je Cunk na Zemlji na Netflixu označen kao sadržaj prikladan i za maloljetnike, što bi moglo zasmetati onima koji žele groteskni i snažan komentar na račun modernog društva. Unatoč tome, Cunk na Zemlji ima dosta aluzija i pozivanja na stvarne pojmove i pojave koje će razumjeti samo zrelija publika, poput Philomenine sarkastične napomene da su joj iz uredništva javili kako nije uvijek pametno pričati o islamu. Cunk na Zemlji ne shvaća se ozbiljno, no ipak u njemu postoje zrnca znanja, duboko zakopana imbecilnim opaskama ćaknute Philomene, a nešto slično savjetovao bih i vama. Opustite se, upalite Cunk na Zemlji i pogledajte dokumentarac od kojeg vjerojatno nećete postati ništa pametniji, ali ćete se svakako nasmijati.