RECENZIJA: OZARK – pranje novca kao obiteljski posao

AUTORI SERIJE: Bill Dubuque, Mark Williams

GLAVNE ULOGE: Laura Linney, Jason Bateman, Julia Garner, Charlie Tahan, Lisa Emery, Jordana Spiro, Felix Soliso, Jason Butler Harner, Janet McTeer, Sofia Hublitz

TRAJANJE: 4 sezone, 44 epizode

“Money is not peace of mind. Money is not happiness. Money is, at its essence, that measure of a man’s choices.” -Marty Byrde

Prije nekoliko dana objavljena je vijest kako je globalno streaming čudovište poznato nam pod imenom “Netflix” početkom 2022. godine (vijest se odnosi na prva tri mjeseca) izgubio nešto više od 200 000 pretplatnika. Posljedica gubitka pretplatnika (nakon godina stalnog rasta) imao je za posljedicu pad vrijednosti dionica. Ubrzo nakon objave o padu pretplatnika zaredali su se trijumfalistički i površni tekstovi o propasti i padu “Netflixa” – ipak je istini bliža činjenica kako će streaming servis nekako preživjeti s ostatkom od 220 milijuna pretplatnika.

Razlozi za pad broja pretplatnika dogodio se zbog više razloga. Rat u Ukrajni, ublažavanje i(li) potpuno ukidanje mjera zbog pandemije koronavirusa (upravo je u vrijeme različitih zatvaranja “Netflix” dobio milijune pretplatnika) razlozi su na koje šefovi streaming servisa ne mogu utjecati. Međutim, postoje pretplatnici koji su od “Netflixa” odustali zbog, većinom, nedostatka bilo kakvog kriterija kada je o kvaliteti novog sadržaja riječ. Visokobudžetni projekti, većinom, realiziraju se po ustaljenom obrascu koji je potrošen i stereotipan – količina novih filmova i serija u tjednoj ponudi je velika, ali svašta se u njoj može naći. Ipak, “Netflix” ne treba samo i isključivo kritizirati – jedna od dobrih stvari je činjenica kako većina najboljih serija iza koje stoji ovaj streaming servis (Dark , Mindhunter , After Life, Stranger Things, Narcos …) završavaju na vrijeme, bez pretjeranog razvlačenja na veliki broj sezona. Takav je slučaj i sa serijom “Ozark” koja pripada među najbolje “Netflix” proizvode….

“Ozark” je, prije svega, priča o obitelji. Obitelji Byrde koja iznenada mora preseliti iz Chicaga u gradić na jezeru po imenu Ozark, država Missouri. Razlog iznenadne selidbe je posao, ali ne bilo kakav – glava obitelji, Marty vješt je financijski savjetnik koji, zajedno s partnerom, radi za meksički narko kartel, odjel pranje novca. Nakon što je poslodavac otkrio manjak novca (više milijuna dolara) Martyjev partner i još nekoliko suradnika je ubijeno. Marty je, barem privremeno, uspio spasiti vlastiti život, ali i živote članova obitelji. Odlazi u Ozark koji je, prema njegovim riječima, sjajno mjesto za pranje novca. Za početak Marty mora oprati osam milijuna dolara – ako uspije spasit će obitelj…ako ne uspije doživjet će sudbinu partnera i bivših kolega….

Pisac ovih redaka sve sezone “Ozarka” pogledao je prije nekoliko tjedana. S obzirom na količinu obrata i napetost koju serija nudi gledanje četiri sezone bez dugog čekanja na nove epizode pokazao se dobrim izborom. Sve slojeve i detalje “Ozarka” nemoguće je spomenuti u recenziji, ali najvažnije detalje odnosno razloge zbog kojih je “Ozark” vrhunska serija (jedna od najboljih posljednjih godina) ovdje možete pročitati. Krenimo redom…

“Ozark” je, između ostalog, obiteljska drama. Točnije priča o obitelji Byrde koja je i prije dolaska u Ozark i problema s poslodavcima iz Meksika bila… na rubu. Martyja upoznajemo u trenucima dok gleda amaterski, skrivenom kamerom snimljen, porno klip na kojem je njegova…supruga Wendy u društvu ljubavnika, odvjetnika. Marty nema neki posebno inspirativan odnos sa djecom, ali čitava priča se mijenja u trenutku kada pripadnici kartela otkrivaju manjak novca. Tada počinje borba za preživljavanje, borba za goli život.

Za razliku od većina ostalih serija (i filmova) koje, u većoj ili manjoj mjeri, tematiziraju pranje novca zarađenog od proizvodnje i prodaje narkotika, “Ozark” priču ne prikazuje kroz aktivnosti policije, tajnih službi ili pripadnika narko kartela već je u fokusu Martin Byrde, financijski savjetnik (ili investitor) koji obavlja većinu posla i njegova obitelj. Polako, ali sigurno u pranje novca uvučeni su svi članovi obitelji (ne samo supruga Wendy već i djeca Charlotte i Jonah) što je još jedna specifičnost, zapravo i originalnost “Ozarka”.

Odnosi u obitelji Byrde često su na rubu pucanja – autori prikazuju članove na iznimno slojevit i detaljan način. Kako vrijeme prolazi i obitelj Byrde postaje sve važniji društveno-politički igrač (priča o zakladama i investicijama koje su javnosti predstavljene kao humanitarne ili odlične poslovne prilike zapravo su paravan za pranje novca i širenja utjecaja obitelji Byrde odnosno šefova kartela) pomoću narko novca koji metastazira u različite sfere društva (spominju se čak i manipulacije s glasovima na izborima). Autori serije sjajno nijansiraju likove i gledatelj nikada neće biti u potpunosti siguran koliko je u potezima obitelji Byrde strah od kartela i želja za očuvanjem obitelji a koliko Martin i Wendy uživaju gaženju konkurencije odnosno svih onih koji stanu na njihov put. Moć i društveni status opojne su droge bez obzira na koji se način do njih dolazi.

Dolazak obitelji Byrde u Ozark početak je prokletstva za mnoge protagoniste serije. Većina protagonista koji dolaze u odnos s članovima obitelji (najčešće poslovni) završavaju dva metra ispod zemlje. Sjajnim građenjem priče autori vješto protagoniste osuđuju na smrt – niti jedan od likova koje stiže prokletstvo Byrdeovih ne umire slučajno ili bez razloga. Većina od njih živjeli bi dulje, ali dolazak u Ozark obitelji Byrde, u manjoj ili većoj mjeri, utječe na njihove sudbine…

Ovdje dolazimo do ostalih protagonista serije – autori su stvorili nevjerojatnu galeriju likova. “Ozark” je serija u kojoj simpatičnih i pozitivnih likova gotovo da i nema (izuzeci su npr. Buddy, otkačeni podstanar Byrdeovih koji je ionako od početka serije osuđen na smrt ili nesretni pastor Mason Young koji će najbolje spoznati istinitost izreke kako je put do Pakla popločen dobrim namjerama) – neki od protagonista doista lede krv u žilama gledatelja. Kako svojom pojavom tako i postupcima kojima nastaje očuvati svoje poslovne interese (čitaj: kriminalne djelatnosti vrijedne milijune dolara).

Koga istaknuti kada je o likovima serije koji ne pripadaju obitelji Byrde? U “Ozarku” su svakako upečatljiviji ženski likovi – dijabolična i nemilosrdna Darlene Snell (izvrsna Lisa Emery) strah je i trepet Ozarka, žena koja ubija zbog sitnice, rasistička pripadnica bijelog smeća koja će zbog krive rečenice likvidirati i važnog čovjeka iz kartela. Sjajno je napisan lik Ruth Langmore (briljantna Julia Garner) – sposobne, inteligentne djevojke koja zna da vrijedi više od okruženja u kojem živi, ali ne zna (ne može) pobjeći od obiteljskog okruženja. U konačnici od sudbine- Ruth postaje desna ruka Martyja Byrdea, ali surađivati s obitelji uvijek ima visoku cijenu. Od ženskih likova vrijedi spomenuti i Helen Pierce, odvjetnicu kartela, ženu koja unatoč igri prema pravilima nije uspjela…

Čak i protagonisti koji su (ili bi trebali biti) na pravoj strani zakona ne ulijevaju povjerenje i sigurnost. Prije svega to se odnosi na ljigavog manipulatora, agenta FBI-ja Roya Pettyja.

Veliki su ulozi u igri u Ozarku – takva je i količina nasilja koje možemo vidjeti u seriji. Eksplicitni prikazi ubojstava, sadističko iživljavanje nad žrtvama kako bi se poslala poruka ili kaznilo one koji stanu na put kartelu, ali i lokalnim kriminalcima sastavni su dio serije. Količina i prikaz nasilja ne mogu biti drugačiji – u spirali zla koju proizvode moralno prljavi ružni ljudi (oni se nalaze na svim mjestima – čak u strukturama tajnih službi FBI-ja) obračuni ne mogu biti drugačiji.

“Ozark” se ponekad uspoređuje sa serijom Breaking Bad – sličnost postoji jedino zbog narko kartela iz Meksika. Sve ostalo je, kada je o radnji riječ, neusporedivo i zapravo usporedbe nisu potrebne. Autori “Ozarka” imali su viziju koju su uspješno prenijeli na priču i protagoniste serije. “Ozark” je napeta, dinamična i brutalno žestoka priča u kojoj gledamo izvrsno napisane likove i mnoge obrate obogaćene sjajnim glumačkim izvedbama. Protagonisti serije su (uz rijetke iznimke) zli, sadistički nastrojeni i(li) manipulacijama skloni ljudi, ali unatoč tome gledatelj ne pomišlja odustati od gledanja “Ozarka”. Ništa čudno i neobično jer riječ je o jednoj od najboljih serija u posljednjem desetljeću, a znamo koliko je velika konkurencija….

OCJENA: 9.5