RECENZIJA: DOWNTON ABBEY – prihvaćanje promjena jednako je važno kao i obrana prošlosti

AUTOR SERIJE: Julian Fellowes

ULOGE: Maggie Smith, Hugh Bonneville, Jessica Brown Findlay, Laura Carmichael, Jim Carter, Brendan Coyle, Michelle Dockery, Siobhan Finneran, Joanne Froggatt, Phyllis Logan, Thomas Howes, Rob-James Collier, Rose Leslie, Elizabeth McGovern, Sophie McShera, Lesley Nicol, Dan Stevens, Penelope Wilton, Amy Nuttall, Kevin Doyle, Allen Leech,, Matt Milne, Ed Speleers, Lily James, David Rob, Cara Theobold, Tom Cullen, Michael Fox, Matthew Goode, Harry Hadden-Paton

TRAJANJE: 6. sezona, 52 epizode (2010-2015)

Downton Abbey povijesna je drama autora Juliana Fellowesa. Emitiranje je započelo 2010., a trajalo je do 2015. godine. Serija je emitirana šest sezona, a 2019. godine snimljen je i film koji nastavlja gdje je serija završila, a ovih je dana u kino dvorane stigao i nastavak filma, Downton Abbey: Novo doba. Nedugo nakon početka emitiranja, serija Downton Abbey postala je globalni fenomen koji obožava publika, ali i kritika. U središtu radnje nalazi se posjed Downton na kojemu živi obitelj Crawley te njihova brojna posluga. Promjene koje je sa sobom donijela post-edvardska era, odnosno, početak vladavine kralja Georgea V., osobito je bila teška za britansku aristokraciju. Suočeni s novim tehnologijama, novim načinima upravljanja, sindikatima i radničkim zahtjevima, shvaćaju da njihovom načinu života prijeti izumiranje – osim ako se ne prilagode vremenu. Promjenama se opiru grof od Granthama (H. Bonneville) te njegova majka, udovica, grofica Grantham (M. Smith), ali i batler Carson (J. Carter), koji će se morati udružiti s mladim snagama Downtona, pripadnicima nove generacije aristokracije, ali i poslugom koja šaptom počinje izražavati vlastito mišljenje – a sve to zbog jednog razloga – očuvanje Downtona u nadolazećim vremenima.

Prvo struja, a sada telefon. Osjećam se kao da živim u romanu H.G. Wellsa.

Prva epizoda započinje potonućem Titanika, 1912. godine. Na Titaniku pogiba nasljednik grofa od Granthama, Patrick Crawley. Rođak Patrick, kako su ga oslovljavali u Downtonu, nasljednik je imanja i poslova budući da grof Grantham ima tri kćeri koje, u ono doba, nisu imale mogućnost nasljedstva. Podrazumijevalo se, međutim, da se grofova najstarija kći, Mary (M. Dockery), uda za Patricka kako bi njezin otac i dalje vodio Downton. Grofove (Robertove) mlađe kćeri, zašto se sve loše uvijek događa meni Edith (L. Carmichael) i politička buntovnica Sybil (J. Brown Findlay) trebaju se udati za muškarca svoga ranga – ideja je to oko koje će se centralizirati kasnije sezone. Fellowes prve dvije-tri epizode koristi kao uvodnu lekciju iz povijesti gdje se kroz već viđena, strogo diktirana britanska pravila ponašanja, objašnjava zašto Robert ne želi imenovati Mary svojom nasljednicom. Imenovanje Mary kao nasljednice imalo bi za posljedicu mnogo kolateralnih žrtava, a to bi uglavnom bili ljudi iz sela oko Downtona koje Robert ne bi mogao plaćati – unatoč kompliciranom narativu, prve epizode izgrađuju karakter grofa od Granthama kao časnog i brižnog čovjeka kojemu ljudi nižeg staleža bezuvjetno vjeruju. Dileme oko pojmova nasljedstva, vlasništva i bogatstva maknute su jednom Robertovom rečenicom koju je uputio svojoj ženi Cori – Amerikanki koja nije mogla pojmiti je li njezin muž plemenit ili je samo glup: Draga, ja sam skrbnik, a ne vlasnik. Osim navedenih povijesnih okolnosti, prvih je nekoliko epizoda, a možda i cijela prva sezona, uvertira međusobni odnos likova. Budući da je cijeli koncept serije izgrađen na klasnim razlikama, svaki je od šesnaest glavnih likova dobio situaciju u kojoj se predstavlja, a gledatelj može naslutiti obrise njihove osobnosti koje se, tijekom šest sezona, razvija do najsitnijih detalja. Jednostavnim korištenjem bihevioralne psihologije Fellowes gledatelja stavlja u ulogu promatrača koji u nadolazećim, kaotičnijim epizodama, može predvidjeti obrasce ponašanja likova. Dramskom radnjom i detaljnom karakterizacijom Fellowes diktira lagani ritam koji će držati idućih šest godina, a time uz ekrane prikovati istinske ljubitelje britanske drame. Povjesničar Alastair Bruce, kostimografi i kamermani pobrinuli su se da se kroz estetiku, duge kadrove i originalne kostime Fellowesova zamisao prebaci na razinu da je Downton Abbey postala jednom od najnagrađivanijih serija svih vremena.

U cijeloj se paleti različitih individua počinju formirati zlikovci, junaci, sanjari, vođe i tragičari – a kroz određeno vrijeme gledatelj shvati da niti jedna od tih psiholoških etiketa ne poznaje stalež. Premisa Downtona jest podjela na gore i dolje – granica je to koja se, u uštogljenih britanskim manirima, nikada ne prelazi.

Nada je zafrkancija dizajnirana da nas spriječi da prihvatimo stvarnost.

Posljednjih nekoliko minuta zadnje epizode prve sezone najintenzivniji je trenutak u seriji. Estetsko, psihološko i narativno savršenstvo. Scenu predvodi maestralni Hugh Bonneville kao grof od Granthama. Vrtnu zabavu u Downtonu prekida dolazak brzojava. U ratu smo s Njemačkom! – rekao je grof, a kamera se s krupnog plana njegovog lica prebacuje na ostale likove. Tišina. U toj posljednjoj minuti kamera prijelazi preko ostalih likova. Nastaje emocionalni vrtlog dok se u tišini vodi šesnaest unutarnjih monologa, a kamera se samo stotinku duže zadržava na gospodinu Batesu (B. Coyle), osobnom slugi grofa od Granthama, veteranu i invalidu Burskoga rata, iza čijeg se zamagljenog pogleda vjerojatno odvijaju najgore scene.

Završetak je to prve etape serije – prijeratnog Downtona – Downton se, naime, vremenski dijeli na prijeratni, ratni i poslijeratni. Obitelj Crawley i njihova posluga omotana je u strašnu nadolazeću katastrofu do tada nepoznate ljudskom rodu. Sljedeća sezona prikazuje presijecanje starog načina život i u skladu s time, poprima mračniju notu. Posljedice rata sumorno će se i suptilno prikazivati u svakoj sezoni, poput duha iz prošlosti, podsjećajući da rat nikom nije brat

Tijekom rata, Downton je pretvoren u bolnicu, a svaki je član obitelji Crawley, osim vojno sposobnih muškaraca, preuzeo dio odgovornosti. Nakon izgradnje karaktera likova, sada se pozornost usmjerava na interese, ljubav, zabranjenu ljubav, interese, politiku i sve što rat donosi sa sobom. U ovoj se sezoni izgrađuje predivna ljubavna priča između dva staleža – između Sybil (J. Brown Findlay) i vozača Downtona, Toma (A. Leech). Iako na trenutke klišej, stabilni, mirni narativ od ovakve je već viđene priče napravio vjerojatno emocionalno najjači lik u Downtonu. Tom će se, od buntovnog, pomalo agresivnog borca za irsku nezavisnost, pretvoriti u temelj kasnijeg opstanka Downtona. Adam Leech ulogu je, sloj po sloj, izbrusio do savršenstva – osobito u vlastitim emocionalnim previranjima oko vlastite pripadnosti.

Ljubavna priča koja je poprimila gotovo mitološke karakteristike ona je između sluškinje Anne (J. Froggatt) i gospodina Batesa (B. Coyle) koje kroz cijelu seriju prati niz tragedija – do te mjere da prosječni gledatelj pomisli kako bi već bilo vrijeme da ih scenaristi puste da u miru budu sretni. Brendan Coyle se, kroz svoj napaćeni lik ovdje doveo do gotovo glavnog lika, u nekoliko trenutaka nenamjerno ostavljajući sve ostale priče po strani. On, za razliku od lika Adama Leecha, cijelo vrijeme ostaje isti, dosljedan svojim principima koji su često djelovali kao da su iz nekog drugog vremena.

U središte pozornosti dolazi i negativac Downtona, Thomas Barrow (Robert James-Collier) koji spletkarenje u donjim prostorijama Downtona zamjenjuje bojištem. Barrow je jedan od onih likova koji, kada pomislite da je zaslužio drugu priliku, napravi nešto još gore – ali vraća vjeru da je konačno iskupljenje moguće ukoliko oko sebe imaš ljude koji će ti, unatoč svemu, pomoći kada si na dnu. Nakon rata, još je jedna pošast zavladala svijetom – španjolica – a likovi koji nisu pouku naučili u ratu, naučit će ju sada.

Vulgarnost nije zamjena za smisao za humor

Život nakon rata i španjolice iz temelja se mijenja. Promjenu najteže podnosi batler Downtona, Carson, kojega tumači Jim Carter. Carson, uz svoju pomoćnicu, gospođicu Hughes (P. Logan) stoji na braniku engleske tradicije. Krizna vremena uzrokovala su smanjenje broja osoblja, a Carson će morati dati sve od sebe kako bi održao privid raskoši minulih vremena – čak i pod cijenu vlastitog zdravlja. Gospođica Hughes jedina mu je dodirna točka s realnošću, a to će se pretvoriti u ljubav građenu na desetljećima uzajamnog poštovanja.

Obitelj Crawley pogađa nekoliko osobnih tragedija. Još se osjete posljedice rata, a osobni udarci gori su iz dana u dan. Iz tih se tragedija lik Mary (M. Dockery) izdigla kao glavni lik i nasljednica Downtona. U kasnijim je sezonama gotovo nevjerojatan njezin rast, a i činjenica da se gledatelji mogu poistovjetiti s tako iritantnim likom. Do sredine treće sezone lik Mary mijenja se isključivo kako se mijenjala i moda – no, kasniji klik i emocionalna zrelost predivna je za gledati, iako njezina razina snobizma ostaje ista.

Downton Abbey donosi i rijetko uživanje u glumačkom Wimbledonu. Scene u kojima su udovica od Granthama (M. Smith) i Isobel Crawley (P. Wilton) pune su humora, dosjetljivosti, prepiranja i nadmetanja, a kemija između dviju glumica zadivljujuća je. Penelope Wilton u jednom je intervjuu izjavila kako je to sve zasluga Maggie Smith. Damme Maggie Smith kasnije je priznala kako joj je lik udovice osobno nalik, stoga lik nije zahtijevao poseban trud. Udovica od Granthama simbol je matrijarhata kojemu niti povijesne promjene ne mogu nauditi, niti ga na bilo koji način uništiti. Maggie Smith je u Downtonu toliko glumački izdominirala da su mnogi obožavatelji najavili bojkot filma ukoliko se lik udovice od Granthama ne pojavi. Za kostimografiju je zaslužna Anna Robbins. Kostimi su originalni i kao takvi, bili su izrazito osjetljivi i nisu se smjeli prati. Kostimi su jedan od najprepoznatljivijih aduta serije Downton Abbey. Iako se razdoblja prate kroz povijesne događaje, promjena kostima sukladno vremenu dostojna je serije ovakvog kalibra – naime, snimanje jedne epizode Downtona iznosila je milijun funti.

Koji je smisao života ako mu ne dozvolimo da nas promjeni?

Serija Downton Abbey sadrži sve elemente koji su potrebni za jedan globalni fenomen. Počevši od prizora dvorca Hihgclere, kostimografije, inteligentnih dijaloga, povijesti, maestralnih glumačkih izvedbi, ljubavnih zapleta, drama i sukoba. Svi su ti elementi međusobno isprepleteni tvoreći materijal vrijedan gledanja nekoliko puta. Stoga ne čudi da je Downton milijune ljudi prikovao za male ekrane.

Tekst napisala: Dora Ivković