RECENZIJA: DINASTIJA GUCCI – dekadencija i zločin u svijetu visoke mode

REDATELJ: Rildey Scott

GLAVNE ULOGE: Lady Gaga, Al Pacino, Adam Driver, Salma Hayek, Jared Leto, Jeremy Irons, Jack Houston

TRAJANJE: 157 minuta

NAZIV ORIGINALA: House of Gucci

O Clintu Eastwoodu i njegovoj nevjerojatnoj redateljsko-glumačkoj dugovječnosti tijekom 2021. godine napisani su brojni tekstovi i komentari. S pravom – iako Cry Macho ne pripada među njegova najbolja ostvarenja, Clint u desetom desetljeću života (!) pokazuje kako i dalje može snimiti pristojan film. Navodno je “Cry Macho” njegov posljednji projekt, ali takva je priča bila i nakon “Gran Torina” pa se neuništivi filmaš vratio…

Eastwood nije jedini veteran koji prkosi godinama – iako se, u odnosu na Eastwooda, puno manje spominje britanski filmaš Ridley Scott (“Gladiator”, “Alien”, “Blade Runner”…) također je iznimno aktivan (Scott je sedam godina mlađi od Eastwooda). Iako je od premijere povijesne ljubavne drame Posljednji dvoboj prošlo tek nešto više od mjesec dana u kino dvorane stiže novi film directed by Ridley Scott….

Scott je “Dinastiju Gucci” snimio na temelju knjige “The House of Gucci: A Sensational Story of Murder, Madness, Glamour and Greed” američke spisateljice Sare Gay Forden (za radnju filma posebno je važan dio naslova koji govori o ubojstvu, ludilu, glamuru i pohlepi jer sve navedeno se može pronaći tijekom gledanja filma) – radnja filma počinje krajem sedamdesetih godina prošlog stoljeća. Maurizio Gucci posljednji je muški potomak modne dinastije – njegov otac Rodolfo živi u prošlosti, otuđen je i izbjegava izlaske i druženja. Maurizio je, na neki način, zatočenik vlastitog oca, ali stvari se počinju mijenjati kada Maurizio upoznaje Patriziu Reggiani. Slučajan i fatalan susret dogodit će se na zabavi i Patrizia će učiniti sve kako bi zavela nasljednika kuće Gucci. U tome uspijeva, ali Rodolfo izbacuje iz kuće sina jer nije zadovoljan njegovim izborom. No, drugi vladar kuće Gucci, stric Aldo sklon je mladom paru te vraća Maurizija i njegovu izabranicu u igru. U svijet visoke mode..

Photo credit: Fabio Lovino

Nema sumnje kako “Dinastija Gucci” sadrži elemente sapunice, trasha i pretjerivanja. Spomenuti detalji mogu se pronaći u više situacija tijekom filma, neke više neke manje, ali su prisutni čitavim trajanjem (157 minuta). Međutim, takav prikaz obitelji Gucci i odnosa između protagonista nije slučajan – Scott želi naglasiti koliko je čitava dinastija natopljena ohološću, snobizmom, pohlepom, nemoralom i dvoličnošću. Nema u filmu likova koje bi gledatelj prigrlio i simpatizirao – karikiranje u prikazu protagonista upravo je u funkciji ismijavanja likova kojima, najblaže rečeno, nedostaju moralni i(li) emocionalni kompas.

Unatoč ismijavanju Scott pronalazi trenutke kada, na vrlo osebujan način, suosjeća s likovima filma. Posebno kada je riječ o Aldu i njegovom iritantno glupom sinu Paolu (da, nije samo glup, već je njegova glupost iritantna do krajnjih granica izdržljivosti) jer kako Aldo više puta ponavlja – ti si idiot, ali si moj idiot.

U takvu obitelj na velika vrata ulazi Patrizija – upoznavši Maurizija, ona ne želi propustiti priliku. Dekadencija obitelji Gucci nije počela dolaskom Patrizije, ali je ona proces prilično ubrzala – ona manipulira i na sve načine nastoji skloniti sve koji se nađu na putu njenom voljenom Mauriziju odnosno njoj i njenim ambicijama. Patrizija je prilično pomaknuta osoba koja, kako minute filma odmiču i stvari se zaoštravaju, pokazuje i crte psihopatkinje spremne na sve. Čak i na ubojstvo…

Scenografija i kostimografija odlično pogađaju i rekonstruiraju vrijeme u kojima se odigrava radnja filma. Većinom je riječ o osamdesetim godinama prošlog stoljeća (dijelovi radnje smješteni su u sedamdesetima i devedesetima) – odjeća i obuća, automobili i nekretnine, nakit i atraktivne lokacije na odmor….sve i više od toga se može vidjeti u filmu. Pretjerivanje je dio životne priče Guccija, baš kao što Scott pretjeruje u nekim trenucima prikaza njihovog (filmskog) života. Spomenuti treba i vrlo dobar soundtrack filma na kojem se, između ostalih, mogu čuti George Michael, Blondie, David Bowie, Eurytmichs….

Photo credit: Courtesy of Metro Goldwyn Mayer Pictures Inc.

Posebno poglavlje priče o filmu zaslužuje glumačka ekipa. Nema sumnje kako je “Dinastija Gucci” okupio jednu od najjačih glumačkih ekipa ne samo kada je o 2021. godini riječ. Veterani Jeremy Irons i Al Pacino korektni su i odmjereni (koliko je glumački odmjeren moguće biti u Scottovoj priči o Gucci obitelji) u ulogama Rodolfa i Alda. Nevjerojatna je transformacija Jareda Leta u Paola, sina Aldovog. Leto je neprepoznatljiv u ulozi lika koji je gledatelju iritantan i nepodnošljiv, glup i nesposoban, lak za manipuliranje – zapravo Paolova je jedina sposobnost izazivati probleme. Paolo je lik koji će mnoge nasmijati, nekima će biti pretjeran i težak za gledanje, ali nitko na pojavljivanje Paola neće ostati ravnodušan.

Na kraju ostaju Adam Driver i Lady Gaga. Oni su suprotnosti koje se privlače (karakterom i statusom u društvu), njihov je susret fatalan. Maurizio je suzdržan i želi pobjeći od obiteljskih mitova i laži te stvoriti drugačiji život – naravno u tome nije uspio u čemu je pomogla i Patrizia. Driver je dobar u ulozi Maurizija dok je Lady Gaga ….sjajna. Njena interpretacija Patrizije doista je briljantna i svako njeno pojavljivanje na ekranu baca u drugi plan sve ostale protagoniste odnosno članove glumačke ekipe.

U filmu Ridleyja Scotta prikaz uspona i pada obitelji Gucci natopljen je pretjerivanjem, ismijavanjem te vrlo dobrim glumačkim izvedbama. Redatelj nije uljepšao lik i djelo članova obitelji, zagrebao je ispod površine i prikazao je tamnu stranu poznate modne obitelji. No, Scott pomalo i provocira jer ovakvim prikazom obitelji Gucci preispituje modnu scenu i činjenicu kako je prezime obitelji u kojoj je malo toga bilo moralno postalo stvar prestiža….