FEST 2021: završni rez

“Beogradski pobednik” za najbolji film dodeljen je filmu “Oaza” Ivana Ikića na ovogodišnjoj završnoj ceremoniji FESTa, održanoj u Kombank dvorani. Reditelj se ovom prilikom zahvalio i izjavio: “Nismo razmišljali o ovom trenutku, da bi mogao da se desi. Sa ove iste bine smo se klanjali pre neku noć, zajedno sa našim glumcima iz Doma u Sremčici. Pozdravljam ih još jednom. Oni večeras nisu sa nama, ali će biti jako srećni zbog ovoga”. Oskar Ruler nagrađen je od strane žirije nagradom za najbolju režiju za film “Enfant Terrible”, jer je, kako navode „izvanredan i inventivan rediteljski prikaz koji nas vodi kroz stvaralaštvo Rajnera Vernera Fasbindera, brišući granice između života i filma”. Scenaristi Damijano i Fabio Dinoćenco sa svojim filmom “Tamna bajka” nagrađeni su, između ostalog, zbog “dirljivog komentara stvarne prirode dramaturgije”. Kako su bili sprečeni da lično prisustvuju ceremoniji, emotivno su se obratili publici u Beogradu. “Zbog kovida nismo sa vama, ali montiramo naš treći film koji nameravamo da predstavimo u vašoj prelepoj zemlji. Osetili smo povezanost sa vašim magičnim gradom:  Beograd je deo naše duše. Nikad ga nismo posetili, ali prepoznali smo dosta sličnosti sa našom istorijom, i nadamo se da ćemo se dogodine videti uživo”, naveli su. 

“Beogradski pobednik” u glumačkim kategorijama otišao je u ruke Nikole Đurička za njegovu ubedljivu ulogu u filmu “Živ čovek” i Lane Barić za upečatljivu glumu u filmu “Tereza37”.

Lana Barić se osvrnula na samu organizaciju festivala i zahvalila za nagradu rečima: „Dobili smo jako puno nagrada za ovaj film, ali ja nisam dobila za glumicu, tako da sam presretna”. Nikola Đuričko se u svom govoru zahvalio kako organizatorima FESTa tako i svojim filmskim kolegama: “Bez njihove igre ne bi bilo ni ove nagrade”

Foto: FEST

“Precizan, živopisan i britak prikaz glavnog lika, njegovog miljea i savremene političke korumpiranosti” su razlozi zbog kojih je žiri uručio nagradu za najbolji debi Erdžanu Kesalu, reditelju filma “Potencijalni kandidat”. Pored zahvalnica svojim koproducentima i Filmskom centru Srbije, Kesal je izrazio svoju veliku ljubav prema Srbiji i narodu. „Dobiti nagradu za prvi film, na ovako prestižnom festivalu daje nam odgovornost i želju da pravimo još bolje filmove. Srbija i Beograd imaju veoma posebno mesto u mom ličnom životu. Prva ozbiljna knjiga koju mi je otac kupio, bila je “Na Drini ćuprija” Ive Andrića. Mnogo godina kasnije, kada sam 2010. posetio Kustendorf, Emir mi je poklonio istu knjigu na odlasku. Toga ću se uvek sećati. Osećam da smo ljudi sa istim navikama, i mislim da na isti način doživljavamo agoniju, tugu, humor, nadu”. 

Mladi rumunski reditelj Eugen Jebeleanu počastvovan je što je nagrada žirija u selekciji FEST Fokus dodeljena njegovom ostvarenju “Polje maka”. U svom obrazloženju žiri navodi da ovaj film „daje duboki uvid u složeni unutrašnji sukob glavnog junaka, čija lična priča se izdiže na nivo jedne univerzalno važne društvene teme“

“Za nas je veoma važno što je film prikazan u bioskopskim salama i na festivalima, jer govori priču o mladom policajcu homoseksualcu u današnjoj Rumuniji. To je priča koju ne viđamo tako često u rumunskom filmu. Divno je što ova nagrada stigla tačno pred Međunarodni dan protiv homofobije”, izjavio je Žebeleanu. 

“Vodeći se pristupom da treba nagraditi proširenje prostora savremene filmske umjetnosti, žiri je jednoglasno odlučio da nagradi film Oaza, Ivana Ikića, kao jedan od najautentičnijih filmova ne samo u ovom programu, već i proteklih nekoliko godina”, izjavio je žiri kritičara za dodelu nagrade „Nebojša Đukelić” priliko dodeljivanja nagrade Ikiću. 

„Lihvar” Nemanje Ćeranića nagrađen je od strane dnevnog lista Politika nagradom „Milutin Čolić” zbog, kako navode “autentičnog i osvežavajućeg pristupa žanru kriminalističke drame, sa veštim korišćenjem rešenja koja spadaju u domen autorskog filma”.

„FEST sada već daleke 1992. godine je obeležio film „Delikatesna radnja“. FEST ove 2021. u doba korone je bio jedna velika, ali uspešna delikatesna radnja. Scenograf pomenutog filma bio je Miljen Kreka Kljaković. Kreka je filmove koje je radio učinio magičnim i stvarnim. Zato je on pobednik i juče, i danas, i sutra. Čestitam Kreki i čestitam svima nama na povratku u budućnost. 

Tamo nas za manje od godinu dana čeka 50. FEST. Hvala vam.“, reči su kojima je Ivan Karl uručio počasnu nagradu „Beogradski pobednik“ scenografu Miljenu Kljakoviću Kreki za izuzetan doprinos filmskoj umetnosti. 

„Ovo je još jedna vrlo značajna i važna nagrada u mojoj karijeri, kojoj sam bio posvećen svih ovih 45 godina”, zahvalio se Miljen Kljaković Kreka.

Foto: FEST

Svetska premijera dokumentarnog filma „Kreka: Lovac na snove“ Slobodana Ivetića zatvorila je 49. izdanje Međunarodnog filmskog festivala – FEST, održanog u organizaciji Centra beogradskih festivala – CEBEF. 

Kako se FEST ove godine održavao sa namerom da doprinese ponovnom oživljavanju bioskopskih platna i povratku filmske publike u bioskope, šarenolik program je to definitivno uspeo. Mnogobrojna ostvarenja istakla su se pored nagrađenih, te vredi pomenuti neke od njih. 

ZASTOJ, Vinko Möderndorfer (Slovenija, Srbija, Severna Makedonija) / Glavni takmičarski program

Kada se bračnom paru suprotnih socio-ekonomskih pozadina putevi preseku na duge staze će ih povezani jedan tragičan događaj. 

Dijalozi koje likovi u ovom filmu vode dozvoljavaju nam da razumemo obe strane argumenta i teraju nas da razmislimo kako bismo mi postupili na njihovom mestu. Glumačka ekipa, a posebno Mirjam Korbar, elegantno iznose najiskrenije roditeljske emocije. Scenario se pozabavio pitanjem na šta je sve spreman jedan roditelj i koliko daleko bi ga oterala upornost. Izuzetno važan i vredan pažnje, iako težak za gledanje. 

DINNER IN AMERICA, Adam Rehmeier (SAD) / FEST Fokus

Panker Sajmon ponovo se našao u begu od policije i tako završio u sumornom američkom predgrađu. U neočekivanom obrtu događaja u avanturama mu se pridružuje Pati, koja ne zna tajnu Sajmonovog skrivenog identiteta. 

Specifičan stil Rehmeierove režije i pripovedanja nenametljivo nam predočava probleme modernog društva kroz kontrast konvencionalne porodice i pankerskog stila života. Hemija između Sajmona i Peti, (Kyle Gallner i Emily Skeggs) održava ponekad spor tempo ovog filma, koji produbljavanjem priče postaje sve bolji. Peti je snažan i specifičan ženski lik, atipična heroina za koju se vežemo od prvog kadra i čije nas napredovanje raduje. Kako su oboje na marginama, time što su pronašli jedno drugo pronašli su i sami sebe. 

Foto: Fest

 

TEREZA37, Danilo Šerbedžija (Hrvatska) / Glavni takmičarski program 

Terezu iz Splita je život namučio nizom pobačaja, nakon kojih joj se predočava da možda nije genetski kompatibilna sa svojim suprugom. Usled velikih očekivanja i pritisaka, kako sa sopstvene tako i od strane okoline, upušta se u razmišljanja o svom dosadašnjem bračnom životu, koja je odvedu u nove životne okolnosti. 

Lana Barić je svojim scenarijom uspela da ispriča i specifičnu priču i da prenese univerzalno iskustvo žena (na Balkanu). Realnost žongliranja patrijarhalnih nepisanih pravila, sopstvenih želja i svakodnevnice sjajno su ispričani kroz Terezine odnose sa mužem, sestrom i roditeljima, kolegama, prijateljima. Kada u svoju rutinu uvede nove ljude i dešavanja evidentna je promena njenog karaktera i pristupa životu. 

 

SANREMO, Miroslav Mandić (Slovenija, Italija) / FEST Fokus

Povezanost između Duše i Bruna javlja se u staračkom domu, iako usled demencije zaboravljaju trenutke provedene zajedno. Svakim novim danom se iznova upoznaju, ali uvek ih spajaju emocije koje budi jedna pesma sa Sanrema njihove mladosti.

Sandi Palvin i Silva Čušin izneli su ubedljive uloge i upečatljive, emotivne dijaloge. Romantične veze na velikom platnu uglavom su pričane kroz mladalačku ljubav, te je osveženje sagledati ih iz ovog ugla i sa pitanjem da li je uopšte moguća. Kinematograf je odradio sjajan posao, atmosfera ispričana kroz predivne kadrove i suptilne boje doprinose melanholičnom tonu. 

 

EL CAZADOR (LOVAC), Marco Berger (Argentina) / Glavni takmičarski program 

Ezekil se u odsustvu svojih roditelja upušta u avanturu sa skejterom Monom, koja ga uvodi u mračni svet seksualne eksploatacije. 

Berger se u ovom ostvarenju bavi bitnim temama na neispirativan način. Film koji nam svojim lošim tempom stvara osećaj kao da ga gledamo satima, kroz nepotrebno duge scene i bez poente se osvrće na porno industriju, koja uništava živote mladima. Iako je gluma dosta dobra, ne uspeva da izvuče prosek ovom filmu i slabo drži pažnju. Prilika je nažalost propuštena, pored dobre ideje. 

Foto: FEST

Filmovi vredni pomena takođe su i dokumentarno-animirani Prizori iz života džukca (Tanja Brzaković), drama Nowhere special (Uberto Pasolini), kao i kratkometražno ostvarenje Katarine Koljević Porodični odmor.  

Uz obećanje Damira Handanovića da će sledeći, jubilarni 50. FEST biti poseban i u znaku FESTovih 50, željno iščekujemo nove premijere i goste. Do sledećeg gledanja, 

 

S FEST-a izvjestila,

Jelena Stančić

Share

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)