TERMINATOR , TERMINATOR 2: SUDNJI DAN (1984, 1991)
Redatelj: James Cameron
Majka i otac filmova o putovanju kroz vrijeme je “Terminator”. Napisati sve razloge zbog kojih su dva “Terminatora” važna za sedmu umjetnost i koliko je njihov utjecaj trajalo bi jaaako dugo. Priča o savršenom ubojici koji dolazi u sadašnjost kako bi promijenio budućnost izvrstan je znanstveno fantastični zaplet koji je Cameron kasnije nadogradio. Film, između ostalog, govori o čovječanstvu koje tehnološki napredak gura u uništenje, pametnim strojevima i još nekim detaljima. Naravno, tu je i ljubavna priča, zaštitnik koji će žrtvovati život za spas ljudske vrste, ali i žene koju voli. U prvom je filmu više naglasak na znanstvenoj fantastici, savršenom ubojici i napetosti, neke scene pravi su horor (ipak je to prvi gledateljev sudar s Terminatorom) – akcije je manje, specijalni efekti su skromniji (ali i danas uvjerljivi) u odnosu na nastavak (logično, jer puno je više milijuna dolara uloženo u nastavak. Nastavak u kojem je Cameron okrenuo stvari i ubojica iz prvog filma postaje zaštitnik – dolazi novi, unaprijeđeni negativac. Akcijske scene i efekti te intenzitet filma je i danas nevjerojatan – dvojka je žestoka, adrenalinska akcijska vožnja u kojoj Cameron nije zaboravio priču te je dodao trenutke ispunjene emocijama (posebno kada je riječ o završetku fillma). Čast Conanu, Predatoru i svim onim akcijskim junacima koje je Schwarzenegger interpretirao, ali ako pitate pisca ovih redaka onda je Terminator najbolje što je posljednji akcijski junak snimio. Ne smije se zaboraviti i Sarah Connor odnosno Linda Hamilton – jedan od najvažnijih i najdomljivijih ženskih likova viđenih na filmu. “Terminator” I i II su filmovi kojima se povremeno treba vratiti. Jer godine im ne mogu ništa….
Trilogija: POVRATAK U BUDUĆNOST (Back To The Future) – (1985, 1989, 1990)
Redatelj: Robert Zemeckis
Nevjerojatno zarazna (u redu, možda i nije najbolji izraz, idemo ponovo…) . Nevjerojatno zabavna, duhovita i šarmantna trilogija o putovanju kroz vrijeme koja je školovala filmofile osamdesetih godina prošlog stoljeća. Glavni junak – zapravo, glavni junaci filma su tinejdžer Marty McFly koji postaje dio eksperimenta ekscentričnog znanstvenika Emmetta Browna. Doc je izmislio stroj, točnije automobil za putovanje kroz vrijeme i poslao Martyja u prošlost. Marty mora pronaći način kako se vratiti, ali i spojiti vlastite roditelje.
Prvi film ide u prošlost, nastavak je u budućnosti dok se trilogija završava u dalekoj prošlosti – na Divljem zapadu. Trilogija se poigrava onim poznatim što bi bilo kad bi bilo odnosno kako bi sudbine protagonista izgledale da se detalji iz prošlosti tek malo pomaknu. U trilogiji ima uspjelih i zabavnih korištenja poznatih nam likova i osoba koje Marty koristi u vremenu kada za njih nitko nije znao (Darth Vader, Clint Eastwood…). Michael J. Fox i Christopher Lloyd zaštitni su znak trilogije, jednako kao što je trilogija zaštitni znak njihovih glumačkih karijera.
PRAVA FREKVENCIJA (Frequency) – (2000)
Redatelj: Gregory Hoblit
Većina filmova Gregoryja Hoblita puno su vrijedniji od rezultata koje su postizali na kino blagajnama, ali su u videotekama bili veliki hitovi i za njih se tražila kaseta ili DVD više. “Prava frekvencija” je potvrdila redateljev status (“Iskonski strah” i “Posrnuli” su Hoblitovi filmovi koji se i danas rado gledaju – redatelj je radio na serijama “Zakon u Los Angelesu” i “NYPD Blue”). Priča filma prati detektiva Johna Sullivana – jedan od onih ljudi koji traumu prošlosti liječi pretjeranim radom. Trauma je smrt oca, vatrogasca – kao uspomena na sretnije dane Johnu je ostalo radio amaterstvo kojim se bavio i otac. Jednog dana kao posljedica prirodnog fenomena John putem radio veze vraća se trideset godina u prošlost i kontaktira oca. Nakon početnog šoka shvaća kako može spriječiti njegovu smrt, ali i riješiti slučaj serijskog ubojice. Otac i sin u filmu su Jim Caviziel i Dennis Quaid – “Prava frekvencija” izvrsna je kombinacija obiteljske drame i trilera koja traje tridesetak godina.

DVANAEST MAJMUNA (12 Monkeys) – (1995)
Redatelj: Terry Gilliam
Tridesetak milijuna dolara “Universal” je uložio u realizaciju “12 majmuna” i okupio sjajnu redateljsko- glumačku ekipu. Terry Gilliam (jedan od članova družbe svima nam znane pod imenom “Monthy Pyhton”) jako se zagrijao za projekt – ništa čudno s obzirom na radnju filma. Priča počinje u budućnosti u kojem ostaci ostataka ljudske vrste žive u podzemlju. Na površini vladaju životinje – većina ljudi pokošena je smrtonosnim virusom. Nada u novi početak je James Cole, putnik kroz vrijeme…. Cole je odabrani putnik kroz vrijeme koji pokušava pronaći trenutak kada je i kako bolest počela uništavati ljudsku vrstu. “Dvanaest majmuna” remake je francuskog filma “La Jetee” – riječ je o kompleksnoj i intrigantnoj priči u kojoj je putovanje kroz vrijeme ključni detalj filma. Glumačku ekipu predvode Brad Pitt, Bruce Willis i Madelaine Stowe.

LOOPER (2012)
Redatelj: Rian Johnson
Premalo spominjani i pomalo podcijenjeni “Looper” Riana Johnsona (da, riječ je o onom Johnsonu koji je režirao “Posljednji Jedi” – “Looper” je kvalificirao redatelja za režiju epizode VIII) sadrži najbolji nastup Willisa u posljednjih 10-15 godina. Radnja je smještena u budućnost, govori o plaćenim ubojicama. Kada se kriminalci žele nekog riješiti angažiraju ubojicu i vrate ga u prošlost kako bi izbrisali metu. Jedan od ubojica je i Joe – mladog Joea glumi Joseph Gordon-Levitt dok je stari Joe Bruce Willis. Društvo mladom i starom Joeu radi Emily Blunt – glumačka ekipa vrlo dobra. Ukratko – “Looper” je super.

VREMENSKI STROJ (The Time Machine) – (1960)
Redatelj: George Pal
Film snimljen prema književnom predlošku H.G. Wellsa – glavni protagonist priče je George, znanstvenik koji je napravio uređaj za putovanje kroz vrijeme. Njegovi prijatelji su skeptični, ne vjeruju u putovanje kroz, ali on ih poziva na druženje gdje će donijeti dokaz da je uspio. George kreće na putovanje i saznaje kako budućnost ljudske vrste ne nudi optimizam…
Radnja filma smještena je u zadnjoj godini devetnaesog stoljeća – budućnost čovječanstva ne izgleda idealno čak i iz ove naše, današnje perspektive. Film je nagrađen Oscarom za specijalne efekte te je dobio i remake 2002. godine (Guy Pearce, Jeremy Irons).

DALEKI ROĐACI (Les Visiteurs) – (1993)
Redatelj: Jean-Marie Poire
Putovanje kroz vrijeme može biti i najvažniji dio zapleta…komedije. “Daleki rođaci” bili su veliki hit (snimljeno je nekoliko nastavaka, ali daleko su nastavci od prvog filma) – radnja eksplodira srednjovjekovni vitez i njegov štitonoša zaslugom čarobnjaka završe u dvadesetom stoljeću. Problemi nastaju već u prvom trenutku kada posjetioci ugledaju….automobil. “Daleki rođaci” je komedija koja nasmijava – izgleda jednostavno, ali nije no Jean Reno (“Leon”) i Christian Clavier u dvostrukim ulogama uspijevaju nasmijati gledatelja. Često tijekom gledanja filma.

VREMENSKI POLICAJAC (Timecop) – (1994)
Redatelj: Peter Hyams
Od redatelja koji je režirao nastavak Kubrickove “Odiseje” stiže kombinacija akcije i znanstvene fantastike pod imenom “Vremenski policajac”. Jean Claude Van Damme je Walker, policajac, pripadnik specijalne postrojbe koja kontrolira putovanje kroz vrijeme. Da, putovati se može i Walker s ekipom brine da se ne dogodi zloupotreba novog izuma. No, za novu tehnologiju zainteresiran je i korumpirani političar McComb koji mijenjajući odnosno koristeći prošlost želi odrediti budućnost čitave države. Walker mora spasiti projekt, državu, ali i vlastitu obitelj. Voljenu Melissu.
“Vremenski policajac” pripada među najbolje filmove u kojima je nastupio J.C. Van Damme – priča filma je ponekad komplicirana, ali iznenađujuće logična (u redu, u redu – postoji nekoliko detalja u scenariju o kojima se može razgovarati, ali ipak je riječ o putovanju kroz vrijeme). The Muscles from Brussels se bori protiv negativca kojeg tumači Ron Silver dok je njegova najdraža Mia Sara.
About Time
ARQ
Predestination
The Time Traveler’s Wife
Time Lapse