REDATELJ: Tom McCarthy
GLAVNE ULOGE: Mark Ruffalo, Rachel MacAdams, Michael Keaton, Liev Schreiber, Stanley Tucci, John Slattery
TRAJANJE: 128 minuta
“Ljudi, morate shvatiti. Ovo je veliko.”
Ljeto je 2001 godine. U redakciju “Boston Globea” dolazi novi šef. Marty Baron (Liev Schreiber) preuzeo je vođenje lista, nastoji očuvati kvalitetu i čitatelje tiskanog izdanja koje se nalazi pred velikim iskušenjima. Financijski rezultati nisu najbolji, internet postaje ozbiljna konkurencija. Glasine govore da bi moglo doći do racionalizacije troškova (uljepšani naziv za otkaze). Dolaskom u Boston, nakon kratkog snimanja situacije Baron inzistira da se nastavi istraživati priča objavljena u kolumni lista. Priču o seksualnom zlostavljanju maloljetnika od strane Johna Geoghana katoličkog svećenika. Geoghan nije sankcioniran, izgleda kao da će slučaj pasti u zaborav. Novinarsku istragu preuzima istraživački tim Boston Globea nazvan Spotlight. Ekipa započinje istragu i vrlo brzo dolazi do saznanja da je slučaj Geoghan tek uvod u najveći skandal u novijoj povijesti Katoličke crkve.
Istinita filmska priča o novinarskom otkriću ekipe Spotlighta glavni je, prema kladionicama, favorit za “Oscara” u kategoriji najboljeg filma. Hoće li se predviđanja ostvariti saznat ćemo krajem idućeg mjeseca no bez obzira na nominacije i nagrade “Spotlight” spada među najbolje filmove godine. Pulitzerom nagrađena novinarska priča dobila je dostojno i zasluženo prebacivanje na film. Redatelj Tom McCarthy (nominacija za scenarij crtića “Nebesa” 2010 godine) snimio je slojevit i kompleksan film koji grijehe svećenika prikazuje iz nekoliko kuteva. Nije “Spotlight” film koji se bavi samo grijesima svećenika; on je i prikaz važnosti istraživačkog novinarstva u okviru tiskanih medija koje, dolaskom interneta, pomalo gubi dah. Novinari su često korektiv društva, govore tamo gdje državne institucije šute. Bez obzira na nevjerojatnu količinu informacija koje su nam dostupne na “mreži svih mreža” istraživačko novinarstvo je potrebno društvu posebno kada se radi o slučajevima opisanima u “Spotlightu”.
Izgledom te pojedinim detaljima u radnji, “Spotlight” podsjeća na jednu od najpozantijih novinarskih filmskih priča. Riječ je o filmu “Svi predsjednikovi ljudi” redatelje Alana J. Pakule. Novinarski uredi, prašinom prekriveni arhivi, veliki broj dijaloga odnosno govornih uloga, otpor u institucijama, istinita priča … Neki su od detalja koji povezuju McCarthyev i Pakulin film. I dok su Dustin Hoffman i Robert Redford natjerali Nixona na ostavku, Michael Keaton, Mark Ruffalo i kolege iz Spotlighta razotkrili su zastrašujuće razmjere pedofilije unutar zidina Katoličke crkve.
“Kada si dječak iz siromašne obitelji religija ti je važna stvar” – govori jedna od žrtava zlostavljanja. Rečenica koja prikazuje svu nakaznost i odvratnost svećeničke pedofilije. Ljudi koji bi trebali biti moralni i duhovni uzori biraju najslabije žrtve, svjesni da su siromašni i bogobojazni klinci najlakša lovina za seksualne predatore. Neće progovoriti a ako i krenu priče sankcija gotovo da i nema. Zapravo jedine sankcija za grijehe je premještaj na drugu lokaciju te određene svote novca koje su isplaćene obiteljima žrtava. Ovdje dolazimo do zataškavanja, prešućivanja i institucionalne šutnje prema događajima unutar Crkve. Redatelj izvrsno stvara ugođaj nevidljive a opet sveprisutne omerte koja prati novinarsku istragu. Opstrukcija istrage i zavjet šutnje koji se ne odnose samo na svećenstvo već i na sudove i policiju prate ekipu Spotlighta. Sekularizam u slučaju koji istražuju novinari Spotlighta visi o tankoj niti. Neugodne stvari, kriminal u crkvenim redovima ignorira uz objašnjenje da su “to ljudi koji su učinili puno dobroga za naš grad” i “Crkva nam je potrebna”.
Žrtve zločina opisuju potresna iskustva pokrivenu i prikrivenu svećeničkim haljinama. Redatelj se, ispravno, nije uhvatio na prvoloptaške napade na kompletnu Katoličku crkvu. Njega zanima rekonstrukcija događaja i otprilike 6 posto svećenstva koje je odgovorno za zlostavljanja. Film šalje jasnu poruku da odgovornost za nečinjenje nije samo na crkvi nego na institucijama koje prešućuju i ignoriraju. K vragu pa i “Boston Globe” je bio u posjedu informacija godinama prije nego što je u list stigao Marty Baron.
Kroz lik Sache Pfeiffer (vrlo dobra Rachel McAdams) film govori o gubitku vjere, prvenstveno u ljude koji vjeru propovijedaju. Sacha je vjernica koja nakon saznanja u istrazi počinje izbjegavati odlaske na misu. Ništa čudno, događaji opisani u filmu šokiraju i tjeraju na razmišljanje…
“Spotlight” je nominiran u šest kategorija za nagradu “Oscar”. U kategoriji sporednih glumaca nominirani su Mark Ruffalo i Rachel McAdams. Ruffalo pomalo afektira, glumačkim je izričajem “zamolio” nominaciju dok je McAdams znatno odmjerenija i uvjerljivija. Nominaciju je zaslužila čitava glumačka ekipa predvođena Lievom Schreiberom i Stanleyem Tuccijem.
Finale filma donosi popis gradova koje je zahvatila epidemija (u filmu se spominje termin “prepoznatljiv psihijatrijski fenomen”) svećeničke pedofilije. Ne, nisu samo američki gradovi u pitanju, problem je odavno postao globalni.
Gledanje “Spotlighta” nije ugodno filmsko iskustvo. Događaji opisani u filmu šokiraju, ali priča je, nažalost, daleko od završetka. Šokantnije od događaja opisanih u filmu je činjenica da se oni nastoje zataškati te da većina krivaca nikada nisu zakonski sankcionirani.
OCJENA: 9
Odgovori