REDATELJ: Danis Tanović
GLAVNE ULOGE: Jeffrey Dean Morgan, Famke Jensen
TRAJANJE: 104 minute
NAZIV ORIGINALA: The Postacard Killings
Glavni redateljski favorit za ekranizaciju bestsellera “Ubojice s razglednice” autora Jamesa Pattersona i Lize Marklund dugo je vremena bio Janusz Kaminski. Spielbergov kućni snimatelj, osvajač “Oscara” za filmove “Schindlerova lista” i “Spašavanje vojnika Ryana” (uz još četiri nominacije) zagrijao se za priču, sudjelovao u odabiru glumačke ekipe i nakon toga….odustao. Pronašao je Kaminski novi redateljski projekt (“American Dream”) dok je novi redatelj “Ubojica s razglednice” postao još jedan dobitnik “Oscara” (“Ničija zemlja”) – bosanskohercegovački filmaš Danis Tanović. Tanović je posljednji film snimio 2016. godine (“Smrt u Sarajevu – osvojio Srebrnog medvjeda na festivalu u Berlinu) – između dva filma režirao je sve epizode HBO serije Uspjeh . Tanović je naslijedio zanimljivu glumačku ekipu koju predvode Jeffrey Dean Morgan i Famke Jensen te Tenu Štivičić kao jednu od scenaristica filma. Bez obzira na promjenu redatelja, izgledalo je kako će ekranizacija biti (barem) dobar film. Izgledalo je…
Tijekom medenog mjeseca u Londonu brutalno je ubijen bračni par. Žrtve su ubijene kirurški precizno, ostavljene bez kapi krvi u tijelu. Mjesto zločina kao i položaj žrtava izgleda poput poznate umjetničke slike. Ubijena je kćerka detektiva iz New Yorka koji dolazi u London kako bi identificirao posmrtne ostatke. Upravo je detektiv Jacob Kanon poklonio mladencima put i smještaj u London i, osim tuge i boli za ubijenima, javlja se osjećaj krivnje kojeg potencira supruga Valerie. Očajni otac pokreće vlastitu istragu koja se temelji na razglednicama koje ubojica šalje novinarima….
Prethodne rečenice opisuju jedan pravac radnje (o drugom nešto kasnije) i opisuju očevu istragu. Već taj dio filma prilično je neuvjerljiv – nakon ubojstva kćerke policajac iz SAD-a poput kauboja vodi istragu u Europi, mijenjajući gradove i države (London, Munchen, Stockholm…) i bez problema dolazi do informacija o slučaju bez obzira na to što za istragu nema nikakvih ovlasti. Uvodni dio filma kombinacija je trilera i drame – ubojstvo se dogodilo, ali u fokusu radnje su i roditelji odnosno njihovi odnosi te suočavanje s gubitkom djeteta. Film postaje problematičan, ali to je tek početak…
Drugi dio priče prati američki par na putovanju u Europi. Sylvia i Mac su mladi, sretni i zaljubljeni i tijekom putovanja upoznaju mladića Pietera koji im ponudi druženje. Sylvia i Mac odbijaju, ali putevi ima se vrlo skoro ponovo susreću.
Pieter je lik koji zavarava gledatelja i trebao bi postati glavni osumnjičeni iz perspektive gledatelja. Međutim, manevar je neuvjerljivo izveden i redatelj će teško prevariti gledatelja – prevara ionako neće biti važna jer negdje na sredini filma priče se spajaju u jednu i ubojice su otkrivene…
Od tog trenutka svi nedostaci i mane filma izlaze na površinu – “Ubojice s razglednice” su ravna crta, film lišen bilo kakve napetosti. Prvi dio filma gdje gledatelj s ocem traži ubojicu većinom je bez iznenađenja i velikih uzbuđenja. Krivci koji su bili neuhvatljivi odjednom su, relativno jednostavno, uhvaćeni. Nakon toga slijedi utvrđivanje motiva ubojica koji su potpuno nelogični i kaotični. Kulminacija slijedi u finalu filma koje ostavlja otvorena pitanja na koja vjerojatno odgovor dobiti nećemo jer sumnjam da će “Ubojice s razglednice” dobiti nastavak. Problem je i neuvjerljivost ubojica – teško je gledatelja uvjeriti da bi baš oni počinili ubojstva koja zahtijevaju kiruršku preciznost i isisavanje krvi iz čitavog tijela.
Redatelj je stilski dotjerao pojedine scene koje podsjećaju na trilerske autoritete kao što je “Sedam” Davida Finchera. Kao što je Chianti i umjetnost dio osobnosti Hannibala Lectera i filma “Kad jaganjci utihnu” tako je i Tanović pokušao naglasiti stil i sofisticiranost ubojica. Njegova je namjera tek djelomično uspjela – stil je ovdje važniji od sadržaja i negativci filma nemaju kapacitet i karizmu negativaca koji se pamte.
Iako je film okupio zanimljivu glumačku ekipu, izvedbe su, većinom, na razini ostalih detalja filma. U nekim se najavama spominje izvrstan nastup Jeffreyja Deana Morgana riječ je o tek osrednjoj ulozi glumca zanimljive filmografije. Famke Jensen je neprepoznatljiva dok su solidni, ali ne i odlični Naomi Battrick i Ruairi O’Connor.
Svi su potrebni sastojci za dobar triler bili u igri kod realizacije “Ubojice s razglednice” – poznati i popularni književni predložak, zanimljiva glumačka ekipa i respektabilan redatelj. Ipak, “Ubojice s razglednice” film je s puno problema i mana od kojih su najveće kaotičan scenarij koji proizvodi nedostatak napetosti te brzo i jednostavno otkrivanje ubojica što je za triler u većini slučajeva…. pogubno.
OCJENA: 4
Odgovori